Czech Republic

Paul Chaney

Written by
miloš vojtěchovský
When
7 September 2016 to 22 October 2016

V projektu Lizard Exit Plan a v dalších aktivitách se Chaney zabývá prakticky i teoreticky otázkami, jaký by byl život v post-apokalyptické komunitě tedy v epoše, kdy se rozpadne síť globální ekonomiky a lidé budou odkázáni znovu „sami na sebe“. Shromážděná data, obrazy, příběhy většinou nezakrývají temnější stránky mýtu života v divočině. Autor kriticky zkoumá provázanost kulturních vzorců, biopolitiky, environmentální politiky, site-specifického umění a DIY architektury. Konkrétním obsahem projektu je design, teretická reflexe a praktické ověření jakou by byly kapacity energie a potravy obyvatelů malého území nedaleko pobřeží v Cornwalu (The Lizard Land/Ještěří země). Pro dokumentaci Chaney používá série sítotisků, kyanotypy s mapami a diagramy, počítačové statistické modely, archtektonické struktury a videodokumentaci dílen a přednášek, které organizuje v Anglii i v dalších zemích.

Paul Chaney (1974) ve své práci zkoumá způsob jak kulturu determinují environmentální, například geologické, nebo energetické sociální a ideologické faktory a struktury. Používá často metody participace a mezioborového výzkumu. Mezi jeho poslední výstavy a projekty patří například The Sun is Black (Benešov, 2012) a Divus (Praha, 2011), The Lonely Now, Goldfish (Penzance, 2008). Skupinové výstavy: TURBOREALISM – Breaking Ground, IZOLYATSIA Center for Cultural Initiatives (Ukrajina 2013); FIELDCLUB and Friends – Late v Tate St Ives (2011), In Abundance, Kestle Barton (Cornwall, 2011); Garden Marathon, Serpentine Gallery (London, 2011), Art and War in the Last Resort, Kettle’s Yard (Cambridge, 2011), PEER (Londýn). Mezi jeho kurátorské práce patří například program a umělecké residence v Falmouthu a v London for Urbanomic 2009-2010 a 2012, nebo iniciace programu London HQ vydavatelství DIVUS. Na konci roku 2016 má samostatnou výstavu v galerii Tranzitdisplay v Praze.

Related content
Pavel Mrkus, The Fall, foto Aleš Loziak

Pavel Mrkus, The Fall, foto Aleš Loziak

Epifanie – Na pomezí samoty

Otevřená a tvořivá podoba nástroje je podmínkou volby správného, šiřitelného a sdíleného způsobu pro naši šanci přežít. Ivan Illich, Tools for Conviviality …