Blog posts
Posts
A Hackers Manifesto, verze 4.0, kapitola 4.
By samotar, 10 January 2023
Alfred ve dvoře čili Poznámka k pražské hetero-utopii
By samotar, 10 November 2022
Trnovou korunou a tankem do srdíčka
By samotar, 2 July 2022
Hakim Bey - Informační válka
By samotar, 26 March 2022
Jean-Pierre Dupuy: Do we shape technologies, or do they shape us?
By samotar, 6 March 2022
Václav Cílek: Záhada zpívající houby
By samotar, 15 February 2022
Guy Debord - Teorie dérive
By samotar, 21 January 2022
Jack Burnham – Systémová estetika
By samotar, 19 November 2021
Poznámka pod čarou k výstavě Handa Gote: Věc, nástroj, čas, fetiš, hygiena, tabu
By samotar, 13 July 2021
Rána po ránech
By samotar, 23 May 2021
Na dohled od bronzového jezdce
By samotar, 4 March 2021
Z archivu:Mlha - ticho - temnota a bílé díry
By samotar, 7 October 2020
Zarchivu: Hůlna-kejdže
By samotar, 7 September 2020
Center for Land Use Interpretation
By samotar, 18 June 2020
Dawn Chorus Day - zvuky za svítání
By samotar, 30 April 2020
Z archivu: Bílé Břehy 2012 a Liběchov 2011
By , 3 April 2020
Z archivu: Krzysztof Wodiczko v DOXU
By samotar, 26 March 2020
GARY SNYDER: WRITERS AND THE WAR AGAINST NATURE
By samotar, 20 March 2020
Podoby domova: hnízda, nory, doupata, pavučiny, domestikace a ekologie
By samotar, 17 March 2020
Michel Serres: Transdisciplinarity as Relative Exteriority
By samotar, 5 November 2019
Pavel Ctibor: Sahat zakázáno
By samotar, 22 September 2019
Emmanuel Lévinas: HEIDEGGER, GAGARIN A MY
By samotar, 19 September 2019
Atmosférické poruchy / Atmospheric Disturbances - Ustí nad Labem
By samotar, 13 September 2019
Erkka Laininen: A Radical Vision of the Future School
By samotar, 10 August 2019
Anton Pannekoek: The Destruction of Nature (1909)
By samotar, 21 July 2019
Co padá shůry - světlo, pelyněk, oheň a šrot
By samotar, 30 December 2018
2000 slov v čase klimatických změn - manifest
By samotar, 2 November 2018
Vladimír Úlehla, sucho, geoinženýrství, endokrinologie, ekologie a Josef Charvát
By samotář, 22 September 2018
Lukáš Likavčan: Thermodynamics of Necrocracy - SUVs, entropy, and contingency management
By samotar, 20 July 2018
Tajemství spolupráce: Miloš Šejn
By samotar, 27 June 2018
Invisible Images (Your Pictures Are Looking at You) Trevor Paglen
By samotar, 2 June 2018
KŘEST KNIHY KRAJINA V POZORU: THE LANDSCAPE IN FOCUS.
By samotar, 18 May 2018
Případ zchudlé planety:Vojtěch Kotecký
By samotar, 22 April 2018
Rozhovor na Vltavě: Jak umění reaguje na dobu antropocénu?
By samotar, 10 March 2018
Skolt Sámi Path to Climate Change Resilience
By samotar, 10 December 2017
Brian Holmes: Driving the Golden Spike - The Aesthetics of Anthropocene Public Space
By samotar, 22 November 2017
Ohlédnutí/Revisited Soundworm Gathering
By samotař, 9 October 2017
Kleté krajiny
By samotar, 7 October 2017
Kinterova Jednotka a postnatura
By samotař, 15 September 2017
Ruiny-Černý trojúhelník a Koudelkův pohyb v saturnských kruzích
By samotar, 13 July 2017
Upsych316a Universal Psychiatric Church
By Samotar, 6 July 2017
Miloš Vojtěchovský: Krátká rozprava o místě z roku 1994
By milos, 31 May 2017
Za teorií poznání (radostný nekrolog), Bohuslav Blažek
By miloš vojtěchovský, 9 April 2017
On the Transmutation of Species
By miloš vojtěchovský, 27 March 2017
Gustav Metzger: Poznámky ke krizi v technologickém umění
By samotař, 2 March 2017
CYBERPOSITIVE, Sadie Plant a Nick Land
By samotař, 2 March 2017
Ivan Illich: Ticho jako obecní statek
By samotař, 18 February 2017
Dialog o primitivismu – Lawrence Jarach a John Zerzan
By samotar, 29 December 2016
Thomas Berry:Ekozoická éra
By samotař, 8 December 2016
Jason W. Moore: Name the System! Anthropocenes & the Capitalocene Alternative
By miloš vojtěchovský, 24 November 2016
Michel Serres: Revisiting The Natural Contract
By samotař, 11 November 2016
Best a Basta době uhelné
By samotař, 31 October 2016
Epifanie, krajina a poslední člověk/Epiphany, Landscape and Last Man
By Samotar, 20 October 2016
Doba kamenná - (Ein, Eisen, Wittgen, Frankenstein), doba plastová a temná mineralogie
By samotař, 4 October 2016
Hledání hlasu řeky Bíliny
By samotař, 23 September 2016
Harrisons: A MANIFESTO FOR THE 21ST CENTURY
By , 19 September 2016
T.J. Demos: Anthropocene, Capitalocene, Gynocene: The Many Names of Resistance
By , 11 September 2016
Bratrstvo
By samotař, 1 September 2016
Neptunismus a plutonismus na vyhaslé sopce Bořeň
By , 14 August 2016
Murray Bookchin: Toward an Ecological Society/ K ekologické společnosti (1974)
By samotař, 31 July 2016
Metafory, endofyzika, manželé Themersonovi a Gordon Pask
By samotař, 15 July 2016
Anima Mundi Revisited
By miloš vojtěchovský, 28 June 2016
Simon A. Levin: The Evolution of Ecology
By samotař, 21 June 2016
Anna Remešová: Je možné představit si změnu?
By samotar, 20 June 2016
Jan Hloušek: Uranové město
By samotař, 31 May 2016
Josef Šmajs: Složí lidstvo zkoušku své racionální dospělosti?
By samotař, 20 May 2016
Manifest The Dark Mountain Project
By Samotar, 3 May 2016
Pokus o popis jednoho zápasu
By samotar, 29 April 2016
Václav Cílek: Antropocén – velké zrychlení světa
By Slawomír Uher, 23 April 2016
Nothing worse or better can happen
By Ewa Jacobsson, 5 April 2016
Real Reason we Can’t Stop Global Warming: Saskia Sassen
By , 18 March 2016
The Political Economy of the Cultural Commons and the Nature of Sustainable Wealth
By samotar, 12 March 2016
Jared Diamond - Easter's End
By , 21 February 2016
Felix Guattari - Three Ecologies (part 1)
By , 19 February 2016
W. H. Auden: Journey to Iceland
By , 9 February 2016
Jussi Parikka: The Earth
By Slawomír Uher, 8 February 2016
Brian Holmes: Extradisciplinary Investigations. Towards a New Critique of Institutions
By Stanislaw, 7 February 2016
Co číhá za humny? neboli revoluce přítomnosti
By Miloš Vojtěchovský, 31 January 2016
Podivuhodný osud polárníka a malíře Julia Payera
By , 23 January 2016
Red Sky: The Eschatology of Trans
By Miloš Vojtěchovský, 19 January 2016
#AKCELERACIONISTICKÝ MANIFEST (14. května 2013)
By samotar, 7 January 2016
The Forgotten Space: Notes for a Film
By , 7 January 2016
Rise and Fall of the Herring Towns:Impacts of Climate and Human Teleconnections
By , 25 December 2015
Hlubinná, temná, světlá i povrchová ekologie světa
By , 22 December 2015
Three short movies: Baroque Duchcov, New Lakes of Mostecko and Lignite Clouds
By Michal Kindernay, 21 December 2015
Lenka Dolanová: Umění mediální ekologie
By , 21 December 2015
Towards an Anti-atlas of Borders
By , 20 December 2015
Pavel Mrkus - KINESIS, instalace Nejsvětější Salvátor
By Miloš Vojtěchovský, 6 December 2015
Tváře/Faces bez hranic/Sans Frontiers
By Miloš Vojtěchovský, 29 November 2015
Josef Šmajs: Ústava Země/A Constitution for the Earth
By Samotar, 28 November 2015
John Jordan: The Work of Art (and Activism) in the Age of the Anthropocene
By Samotar, 23 November 2015
Humoreska: kočky, koulení, hroby a špatná muška prince Josefa Saského
By Samotar, 13 November 2015
Rozhovor:Před věčným nic se katalogy nesčítají
By Samotar, 11 November 2015
Lecture by Dustin Breiting and Vít Bohal on Anthropocene
By Samotar, 8 November 2015
Antropocén a mocné žblunknutí/Anthropocene and the Mighty Plop
By Samotar, 2 November 2015
Rory Rowan:Extinction as Usual?Geo-Social Futures and Left Optimism
By Samotar, 27 October 2015
Pavel Klusák: Budoucnost smutné krajiny/The Future of a Sad Region
By ll, 19 October 2015
Na Zemi vzhůru nohama
By Alena Kotzmannová, 17 October 2015
Upside-down on Earth
By Alena Kotzmannová, 17 October 2015
Thomas Hylland Eriksen: What’s wrong with the Global North and the Global South?
By Samotar, 17 October 2015
Nýey and Borealis: Sonic Topologies by Nicolas Perret & Silvia Ploner
By Samotar, 12 October 2015
Images from Finnmark (Living Through the Landscape)
By Nicholas Norton, 12 October 2015
Bruno Latour: Love Your Monsters, Why We Must Care for Our Technologies As We Do Our Children
By John Dee, 11 October 2015
Temné objekty k obdivu: Edward Burtynsky, Mitch Epstein, Alex Maclean, Liam Young
By Samotar 10 October 2015, 10 October 2015
Czech Radio on Frontiers of Solitude
By Samotar, 10 October 2015
Beyond Time: orka, orka, orka, nečas, nečas, nečas
By Samotar, 10 October 2015
Langewiese and Newt or walking to Dlouhá louka
By Michal Kindernay, 7 October 2015
Notice in the Norwegian newspaper „Altaposten“
By Nicholas Norton, 5 October 2015
Interview with Ivar Smedstad
By Nicholas Norton, 5 October 2015
Iceland Expedition, Part 2
By Julia Martin, 4 October 2015
Closing at the Osek Monastery
By Michal Kindernay, 3 October 2015
Iceland Expedition, Part 1
By Julia Martin, 3 October 2015
Finnmarka a kopce / The Hills of Finnmark
By Vladimír Merta, 2 October 2015
Od kláštera Osek na Selesiovu výšinu, k Lomu, Libkovicům, Hrdlovce a zpět/From The Osek Cloister to Lom and back
By Samotar, 27 September 2015
Sápmelažžat Picnic and the Exploration of the Sami Lands and Culture
By Vladimir, 27 September 2015
Gardens of the Osek Monastery/Zahrady oseckého kláštera
By ll, 27 September 2015
Workshop with Radek Mikuláš/Dílna s Radkem Mikulášem
By Samotářka Dagmar, 26 September 2015
Czech Radio Interview Jan Klápště, Ivan Plicka and mayor of Horní Jiřetín Vladimír Buřt
By ll, 25 September 2015
Bořeň, zvuk a HNP/Bořeň, sound and Gross National Product
By Samotar, 25 September 2015
Já, Doly, Dolly a zemský ráj
By Samotar, 23 September 2015
Up to the Ore Mountains
By Michal, Dagmar a Helena Samotáři , 22 September 2015
Václav Cílek and the Sacred Landscape
By Samotář Michal, 22 September 2015
Picnic at the Ledvice waste pond
By Samotar, 19 September 2015
Above Jezeří Castle
By Samotar, 19 September 2015
Cancerous Land, part 3
By Tamás Sajó, 18 September 2015
Ledvice coal preparation plant
By Dominik Žižka, 18 September 2015
pod hladinou
By Dominik Žižka, 18 September 2015
Cancerous Land, part 2
By Tamás Sajó, 17 September 2015
Cancerous Land, part 1
By Tamás Sajó, 16 September 2015
Offroad trip
By Dominik Žižka, 16 September 2015
Ekologické limity a nutnost jejich prolomení
By Miloš Vojtěchovský, 16 September 2015
Lignite Clouds Sound Workshop: Days I and II
By Samotar, 15 September 2015
Recollection of Jezeří/Eisenberg Arboretum workshop
By Samotar, 14 September 2015
Walk from Mariánské Radčice
By Michal Kindernay, 12 September 2015
Mariánské Radčice and Libkovice
By Samotar, 11 September 2015
Tušimice II and The Vicarage, or the Parsonage at Mariánské Radčice
By Samotar, 10 September 2015
Most - Lake, Fish, algae bloom
By Samotar, 8 September 2015
Monday: Bílina open pit excursion
By Samotar, 7 September 2015
Duchcov II. - past and tomorrow
By Samotar, 6 September 2015
Duchcov II.
By Samotar, 6 September 2015
Arrival at Duchcov I.
By Samotar, 6 September 2015
Poznámka k havárii rypadla KU 300 (K severu 1)
By Samotar, 19 August 2015
Sápmelažžat Picnic and the Exploration of the Sami Lands and Culture
Právník, zastupující zájmy Sámů, jednoho z původních etnik Skandinávie, smaží na másle palačinky z losi krve, mouky a vody. Namaže to borůvkovou marmeládou. Nakonec prohlasil, ze tak slabé jedlíky ještě nepotkal. Ale že to vůbec nevadi, protoze jeho strýc to všechno sní.
A lawyer who is representing the interests of Sami people fried for us on pan and butter pancakes made from elk blood, flour and water. On the top spread with blueberry jam. Actually (he said) he never met such weak eaters. But it didnt matter, because his uncle will eat them all.
Sámové nebo též Laponci (v severní sámštině Sámit či častěji Sápmelažžat, v češtině kdysi Lopaři) jsou nejstarší etnickou skupinou žijící v Laponsku, oblasti střední a severní Skandinávie - severní Norsko a Švédsko, Finsko a ruský poloostrov Kola.
The Expedition led by Ivar Smedstad consists of Iselin Linstad Hauge, Vladimír Merta, Gunhild Enger, Monika Fryčová, Alena Kotzmanová, Elvar Már Kjartansson, a.k.a. Auxpan.
Living Through the Landscape
The Norwegian part of the project will encompass a 10-day expedition/workshop with artists from all three participating countries in the county of Finnmark in northern Norway from 20 to 30 September, 2015.
The focus of the expedition will be on mining activity in the region and its effect on the local landscape. Both the current and previous Norwegian governments have funded initiatives aimed at surveying mineral deposits and their suitability for mining ventures, resulting in heated debates regarding a renewed interest in the exploitation of minerals, especially in the north.
Recently, plans to allow the waste from a proposed mining operation to be deposited in the Førde fjord in the west of Norway have made headlines in both the Norwegian and international press. Elsewhere, such as in Biedjovággi in Finnmark, the ecological damage from open-pit mining is still being felt 40 years after the closure of mining operations. Plans to once again start mining in Biedjovággi as consequence of soaring gold prices highlight the complexity of issues relating to the exploitation of minerals and a globalized economy, covering intersecting social, economic and ecological concerns.
Similar debates have arisen in regard to the Reppar fjord, also in Finnmark. Waste from nearby underground mining was dumped into the fjord in the early 1970s, causing damage to fish stocks, thereby affecting the livelihoods of local fishermen. Renewed interest in mining copper in the area has started new debates on the environmental impact of depositing waste in the fjord.
On one hand, mining companies need to keep costs down to stay competitive, and rural communities are often in dire need of jobs and investment to bolster the local economy. On the other hand, such initiatives have frequently caused extensive environmental damage and infringements of the rights of indigenous populations. By visiting the region and meeting with locals as well as experts, the Norwegian portion of Frontiers of Solitude aims to contribute to a public awareness of environmental and cultural issues that are both local and globalized.
Frontiers of Solitude is an extension of Atelier Nord’s previous engagement with issues related to the north of Norway in the video program Beyond Horizons.
Program
20 September
Oslo departure - arrival in Alta/Alta Airport (ALF)
21 September
Kautokeino
Biedjovággi mine
22 September
Biedjovággi mine
23 September
Biedjovággi mine
24 September
from Kautokeino to Karasjok
Visit to Sami Center for Contemporary Art
25 September
Karasjok
26 September
Kvalsund - Repparfjord depot
27 September
Repparfjord
28 September
from Kvalsund to Hammerfest
Visit to Windmill development site
Evening program in Hammerfest Art Association/artist talks
29 September
Visit to Snøhvit petroleum field
30 September
from Hammerfest to Alta
program: Ivar Smedstad
Gunhild Enger, Iselin Linstad Hauge, Vladimír Merta, Alena Kotzmannová, Elvar Már Kjartansson, Monika Fryčová
External resources
Strategy for the mineral industry – Second Stoltenberg government, 2013 (Norwegian only).
gruve.info – Website about the environmental impact of mining in Norway, maintained by Svein Lund (Norwegian only).
Artic Gold – Mining company campaigning for renewed activity in Biedjovággi.
Nordic Mining – Mining company looking to deposit waste in the Fjørde fjord.
Nussir ASA – Mining company campaigning for copper extraction in Kvalsund/Reppar Fjord.
Article in the British newspaper The Guardian on the proposed dumping of waste in the Fjørde Fjord.
Norges Naturvernforbund (Friends of the Earth Norway)
…
Ivar Smedstad
Marble Warble, 2016, 4:21, col, stereo.
Marble Warble je audiovizuální nahrávka pořízená jediným záběrem kamery na náhrobek Marie Georgsson (narozené ve Wathne 1.3.1885, zemřela 28.12.1912) z seyðisfjörðurdského hřitova na Islandu. Zachycuje detail povrchu mramorového náhrobku, porostlého mechem, připomínající (okolní) ledovcovou krajinu.
Ivar Smedstad (narozen 1961 v Oslu) studoval výtvarné umění na San Francisco Art Institut, kde v roce 1988 získal diplom v oboru performance/video. Poté se v Electronic Arts Intermix v New Yorku ve funkci technického ředitele věnoval distribuci a restaurování videoartu. V roce 1992 získal stipendium od KHM (Akademie mediálních umění) v Kolíně nad Rýnem, kde absolvoval rezidenční pobyt a působil jako lektor mediálního umění. Od roku 2000 byl docentem na Katedře intermediální tvorby a ředitelem na Akademii výtvarných umění v Trondheimu. V současné době řídí Atelier Nord v Oslu. Ivar Smedstad pracuje v oboru videoartu a elektronických médií od roku 1980 a zúčastnil se mnoha národních i mezinárodních uměleckých výstav, projekcí a festivalů.
…
Vladimír Merta
Doba meziledová
I když se mi celý život zdálo, že žiju dostatečně severně, vypadá to, že bych mohl žít ještě severněji. Když se seznámíte s kameny kdekoli na světě, řeknou vám, že znají jih i sever. Stromy na severu tvarují paroží sobů, jelenů a losů, stejně jako ledovce na jihu naučily velryby zpívat. A taky: každá cesta vede někam jinam, ať už míří na kteroukoli světovou stranu, jde tam vždycky jen o menší, nebo větší poměr toho, co už znám. Rozumím těm místům, tvorům i lidem až příliš dobře.
Jenže to zjistím, teprve když trochu zvednu zadek. Vylezl jsem si na nejvyšší kopec v Hammersfestu, abych ho svým zadkem o malinko navýšil. Když jsem se pak rozhlédl po okolí, všiml jsem si, že je tam hned několik vyšších kopců. Tak už to chodí.
Co může cestovale do nových světů překvapit natolik, že už na to nikdy nezapomene? Často ty nejobyčejnější zážitky. Před několika lety jsem sbíral divoký červený rybíz v lese na severu Mongolska. Během expedice po Finnmarce to byly borůvky. Rostly - i když bylo už ke konci září - téměř všude. Byly trochu kyselejší než u nás, ale i když jsem je sbíral na místech, kde bych je doma nikdy nehledal, jejich chuť mě uklidňovala. Usmiřovala mě s tamější cizostí.
Na cestách se vždy snažim najít vhodný druh kamene abych si vyrobil kamenný nástroj, třeba čepel na řezání. Něco užitečného. Když se někdo ptá proč, odpovím, že se tak dozvídám cosi nejen o kamenech, ale také o lidech. Například islanďan Elvar během naší cesty vyřezával z norského polínka lžíci. Na Islandu prý skoro stromy nejsou: dřevo tam dopravují lodě, nebo je vyplavuje na pobřeží moře. Na Islandu má dotek dřeva v sobě něco vzácného.
Do krajiny, kterou dnes nazýváme Čechy dopravil ten nejlepší kámen na výrobu ostrých užitečných nástrojů kdysi zdaleka severský ledovec. Nepřihrnul jen pazourek, nechal tady po sobě i težké bludné balvany. Stejné jaké jsem viděl na expedici ve Finmarce na každém kroku Přirodní síly velkého (geologického) měřítka převzaly dnes různé lidské stroje: například obrovské kamiony naložené kamením, vytěženým z dolů v severním Norsku. Auta je odvážejí po mizerných silnicích kamsi do Ruska, kde je používají do základů sídel, měst, nebo něčeho jiného. Náklaďáky vyjíždějí z lomu v neuvěřitelně krátkých intervalech a díra do země je obrovská.
Sámy-původně Laponce -obyvatele severního Norska, Finska a Švédska Samiové vnímám jako "ledovec": jejich vizuální kultura a zvyky se určitě odrazily v scénografii pohádky Mrazík, možná najdeme afinitu i v hudbě severoamerických indiánů. Našel jsem spoustu důkazů pro své tvrzení. Vůbec nevadí, že jsou moje etnografické doklady laické a z vědeckého hlediska nepoužitelné. Je to můj pohled a vlastní zkušenost.
Ve Finnmarce jsem se v nočním baru pokusil konkurovat sebevědomému chlapíkovi, zpívajícímu místním stylem jojki. Zazpíval jsem mu moravskou pjesničkou (pri potoku seděla, do voděnky hleděla). Když jsem dozpíval, chvíli byl ticho a on pak předvedl to nejlepší co uměl.
Nedávno jsem si vyrobil kontrabas v kubistickém tvarosloví. Jsem na něj stejně hrdý jako Samiové na své jojki. A tak mě napadlo, že v meziledových obdobích můžeme znít společně. Pro výstavu vytvořím hudební skladbu - objekt. Autentické jojki s originálním doprovodem smyčcového nástroje v mém provedení. Reproduktor bude mít tvar obráceného týpí - obydlí.
Na expedici jsem se ocitl v jedné z nejpodivnějších situací na místě a ve chvíli, kdy to působilo jako něco předem připraveného, ale prostě se to jen dělo. Předcházelo tomu důkladné zvažování, kam pojedeme lovit ryby s vášnivým lovcem a rybářem Petrem. Potom jsme stáli na břehu krásného jezera a kolem hřměla třetí světová válka. Jednoduchý plochý obraz se zdráhám převádět do jazyka umění a nezaručuji, že se do toho pustím.
Klíčová slova: Sever, Sami, kámen, ledovec, zpěv, cesta, míra, zadek, borůvky, všude, proč?, Bludný balvan, kamiony, mizerné silnice, intervaly, artikulace, moravská písnička, Jojki, amatér, nejlepší co uměl, kontrabas, doba meziledová, reproduktor, týpí, artefakt, výstava.
Vladimír Merta, Praha, říjen 2015
P.S. Kromě několika kamenů jsem přivezl domů z Norska laso na lovení sobů. Prodavačka v obchodě s textilem, kde se na severu lasa prodávají se zeptala, jestli chci laso zimní, jarně-podzimní, nebo letní? Nebyl jsem si zcela jistý. Všimla si toho a ptala se, kde soby budu lovit? Odpověděl jsem, že v Praze. Nabídla mi to nejzářivější, růžové letní laso.
Vladimír Merta (narozen 1957) je výraznou osobnost československého akčního umění. Po performancích v krajině a jejich záznamech vystavoval na počátku 90. let prostorově pojaté obrazy, objekty a instalace, v nichž propojoval přírodní a civilizační symboly v kombinaci tradičních a netradičních materiálů, typických a atypických prvků. Zajímá se o archetypy přirozeného světa a o schémata virtuálního vnímání. Vytvořil například skulpturální objekt Veřejná geometrie (1991), šibenici, jež byla vyrobena z prken přírodního kmene stromu, s běžícím monoskopem prázdné televizní obrazovky. Na počátku nového století realizoval akci se stromem „plovoucím“ proti proudu řeky Vltavy k Museu Kampa pod názvem Imigrant – jako vzpomínku na povodně v roce 2002. Tento objekt byl nejprve vystaven v Karlínské Šípkárně na výstavě Jisté stopy: dialog Los Angeles/Praha v roce 2004, pak instalován v plenéru parku na Kampě. V roce 2010 se Merta věnoval v odkazu na své Kresby větrem z konce 80. let abstraktním obrazům nazvaným Malby větrem, malovaným rovněž bezdotykově akrylem pomocí štětce, umístěného na kovovém nosiči a pohybujícího se samovolně po plátně nárazy větru. Upozornil tím na syntézu svého přírodního a malířského vidění v umění i oblasti kulturní ekologie.
…
Monika Fryčová: Joik (video)
Joik is a personal composition considered as audiovisual poem, which captures the story of a hunter from Kautokeino and the Girl on the Bridge between Kirkenes and Murmansk.
[The joik is a unique form of cultural expression for the Sami people.This type of song can be deeply personal or spiritual in nature, often dedicated to a human being, an animal, or a landscape as a personal signature.]
Monika Fryčová (narozena 1983 v Československu) je audiovizuální umělkyně, performerka a spisovatelka. Žije a pracuje v České republice, na Islandu a v Portugalsku. Absolvovala Ateliér videa Fakulty výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně. Studovala také na Akademii umění v Reykjavíku a nezávisle v Kalifornii a v Mexiku. Zabývá se různými druhy médií a techniky, včetně performance, videa, fotografie, instalace, zvuku a poezie. V její práci se objevují nelineární dynamické systémy, zkoumá mezikulturní problematiku a hranice kultury, menšiny a experimentální jazyky. Její výzkumná práce se zaměřuje na nesnadno zaznamenatelné témata jako je princip chaosu, intuice, vnímání, nebo mytologie. V posledních letech žije na Islandu a věnuje se organizaci mezinárodních uměleckých projektů (Islandia, OPEN SPRINGS v Reykjavíku, Untitled Festival v Bildudaluru).
Je členkou Sdružení islandských výtvarných umělců Sím a uměleckého tria HZS (spolu s Haraldurem Karlssonem a Danielem Schrono). Pracuje na projektu Fantazie versus disciplína - Umělec jako Etnograf. Pokračuje v organizaci mezikulturního uměleckého dialogu mezi Islandem, Portugalskem a Českou republikou.
JOIK
(personal composition considered as audiovisual poem)
Dedicated to all skeptics, conspiracy theorists and thinkers, to fragile regions and very vulnerable Arctic nature. To a magnetic depths and variable cloudiness, to something of a collapse, a feeling of emptiness, to the Brave and to the Distinctive, to the mortal issue.
One who walking in the twilight gloom, and hears round about him voices as it darkens, drinking coffee side by side in total silence, physically together but intellectually apart.
Distress call must only be used where there is grave and imminent danger to life,
Nils-Aslak Valkeapää and Ol Johan Gaup, Girl on the Bridge and Here and There a face, a silhouette, the local Spirits.
Diamond in the sky was painted between Kirkenes and Murmansk on Saturday afternoon. The head is clipped; what’s below bursts into flame.
So you have to tell your story and you have to forget your story. You forget and forgive. The Pains of Being Pure at Heart -Simple and Sure. The rhythm of the work will be created by the synchronized editing of the images with the soundtrack, duration between 3 - 8 min. Video projection should be played on huge screen, no TV but in darkness, audio on stereo speakers and sit down to rest.
About the Joik
The joik is a unique form of cultural expression for the Sami people. This type of song can be deeply personal or spiritual in nature, often dedicated to a human being, an animal, or a landscape as a personal signature. Improvisation is not unusual. Joik is not a song about the person or place, but that the joiker is attempting to evoke or depict that person or place through song. Traditionally, joiks usually have short lyrics or no lyrics at all.
With the Christianization of the Sami, joiking was condemned as sinful.
…
Přednáška v Centru současného umění Sámů (Sámi Dáiddaguovddáš): Hjørdis Kurås
Centrum současného umění Sámi Karasjoku je nadace založená v roce 1986 Unií Sámských umělců/The Sami Artists Union. Jeho posláním je podporovat místní současné umění i řemesla. Kurátorkou je umělkyně Hjørdis Kurås. V centru je výstavní prostor a prodejna a funguje zde rezidenční program.
Centrum často spolupracuje formou festivalu s dalšími uměleckými institucemi v oblasti, jako jsou Barents Spektakel v Kirkenes. Spolupracuje také s organizacemi v sousedících oblastech ve Švédsku, Rusku a Finsku.
Přednáška paní Kurås v rámci expedice Living Through the Landscape je zaměřena na současné umění Samiů a uměleckou scénu v Karasjoku.
…