Blog posts
Posts
A Hackers Manifesto, verze 4.0, kapitola 4.
By samotar, 10 January 2023
Alfred ve dvoře čili Poznámka k pražské hetero-utopii
By samotar, 10 November 2022
Trnovou korunou a tankem do srdíčka
By samotar, 2 July 2022
Hakim Bey - Informační válka
By samotar, 26 March 2022
Jean-Pierre Dupuy: Do we shape technologies, or do they shape us?
By samotar, 6 March 2022
Václav Cílek: Záhada zpívající houby
By samotar, 15 February 2022
Guy Debord - Teorie dérive
By samotar, 21 January 2022
Jack Burnham – Systémová estetika
By samotar, 19 November 2021
Poznámka pod čarou k výstavě Handa Gote: Věc, nástroj, čas, fetiš, hygiena, tabu
By samotar, 13 July 2021
Rána po ránech
By samotar, 23 May 2021
Na dohled od bronzového jezdce
By samotar, 4 March 2021
Z archivu:Mlha - ticho - temnota a bílé díry
By samotar, 7 October 2020
Zarchivu: Hůlna-kejdže
By samotar, 7 September 2020
Center for Land Use Interpretation
By samotar, 18 June 2020
Dawn Chorus Day - zvuky za svítání
By samotar, 30 April 2020
Z archivu: Bílé Břehy 2012 a Liběchov 2011
By , 3 April 2020
Z archivu: Krzysztof Wodiczko v DOXU
By samotar, 26 March 2020
GARY SNYDER: WRITERS AND THE WAR AGAINST NATURE
By samotar, 20 March 2020
Podoby domova: hnízda, nory, doupata, pavučiny, domestikace a ekologie
By samotar, 17 March 2020
Michel Serres: Transdisciplinarity as Relative Exteriority
By samotar, 5 November 2019
Pavel Ctibor: Sahat zakázáno
By samotar, 22 September 2019
Emmanuel Lévinas: HEIDEGGER, GAGARIN A MY
By samotar, 19 September 2019
Atmosférické poruchy / Atmospheric Disturbances - Ustí nad Labem
By samotar, 13 September 2019
Erkka Laininen: A Radical Vision of the Future School
By samotar, 10 August 2019
Anton Pannekoek: The Destruction of Nature (1909)
By samotar, 21 July 2019
Co padá shůry - světlo, pelyněk, oheň a šrot
By samotar, 30 December 2018
2000 slov v čase klimatických změn - manifest
By samotar, 2 November 2018
Vladimír Úlehla, sucho, geoinženýrství, endokrinologie, ekologie a Josef Charvát
By samotář, 22 September 2018
Lukáš Likavčan: Thermodynamics of Necrocracy - SUVs, entropy, and contingency management
By samotar, 20 July 2018
Tajemství spolupráce: Miloš Šejn
By samotar, 27 June 2018
Invisible Images (Your Pictures Are Looking at You) Trevor Paglen
By samotar, 2 June 2018
KŘEST KNIHY KRAJINA V POZORU: THE LANDSCAPE IN FOCUS.
By samotar, 18 May 2018
Případ zchudlé planety:Vojtěch Kotecký
By samotar, 22 April 2018
Rozhovor na Vltavě: Jak umění reaguje na dobu antropocénu?
By samotar, 10 March 2018
Skolt Sámi Path to Climate Change Resilience
By samotar, 10 December 2017
Brian Holmes: Driving the Golden Spike - The Aesthetics of Anthropocene Public Space
By samotar, 22 November 2017
Ohlédnutí/Revisited Soundworm Gathering
By samotař, 9 October 2017
Kleté krajiny
By samotar, 7 October 2017
Kinterova Jednotka a postnatura
By samotař, 15 September 2017
Ruiny-Černý trojúhelník a Koudelkův pohyb v saturnských kruzích
By samotar, 13 July 2017
Upsych316a Universal Psychiatric Church
By Samotar, 6 July 2017
Miloš Vojtěchovský: Krátká rozprava o místě z roku 1994
By milos, 31 May 2017
Za teorií poznání (radostný nekrolog), Bohuslav Blažek
By miloš vojtěchovský, 9 April 2017
On the Transmutation of Species
By miloš vojtěchovský, 27 March 2017
Gustav Metzger: Poznámky ke krizi v technologickém umění
By samotař, 2 March 2017
CYBERPOSITIVE, Sadie Plant a Nick Land
By samotař, 2 March 2017
Ivan Illich: Ticho jako obecní statek
By samotař, 18 February 2017
Dialog o primitivismu – Lawrence Jarach a John Zerzan
By samotar, 29 December 2016
Thomas Berry:Ekozoická éra
By samotař, 8 December 2016
Jason W. Moore: Name the System! Anthropocenes & the Capitalocene Alternative
By miloš vojtěchovský, 24 November 2016
Michel Serres: Revisiting The Natural Contract
By samotař, 11 November 2016
Best a Basta době uhelné
By samotař, 31 October 2016
Epifanie, krajina a poslední člověk/Epiphany, Landscape and Last Man
By Samotar, 20 October 2016
Doba kamenná - (Ein, Eisen, Wittgen, Frankenstein), doba plastová a temná mineralogie
By samotař, 4 October 2016
Hledání hlasu řeky Bíliny
By samotař, 23 September 2016
Harrisons: A MANIFESTO FOR THE 21ST CENTURY
By , 19 September 2016
T.J. Demos: Anthropocene, Capitalocene, Gynocene: The Many Names of Resistance
By , 11 September 2016
Bratrstvo
By samotař, 1 September 2016
Neptunismus a plutonismus na vyhaslé sopce Bořeň
By , 14 August 2016
Murray Bookchin: Toward an Ecological Society/ K ekologické společnosti (1974)
By samotař, 31 July 2016
Metafory, endofyzika, manželé Themersonovi a Gordon Pask
By samotař, 15 July 2016
Anima Mundi Revisited
By miloš vojtěchovský, 28 June 2016
Simon A. Levin: The Evolution of Ecology
By samotař, 21 June 2016
Anna Remešová: Je možné představit si změnu?
By samotar, 20 June 2016
Jan Hloušek: Uranové město
By samotař, 31 May 2016
Josef Šmajs: Složí lidstvo zkoušku své racionální dospělosti?
By samotař, 20 May 2016
Manifest The Dark Mountain Project
By Samotar, 3 May 2016
Pokus o popis jednoho zápasu
By samotar, 29 April 2016
Václav Cílek: Antropocén – velké zrychlení světa
By Slawomír Uher, 23 April 2016
Nothing worse or better can happen
By Ewa Jacobsson, 5 April 2016
Real Reason we Can’t Stop Global Warming: Saskia Sassen
By , 18 March 2016
The Political Economy of the Cultural Commons and the Nature of Sustainable Wealth
By samotar, 12 March 2016
Jared Diamond - Easter's End
By , 21 February 2016
Felix Guattari - Three Ecologies (part 1)
By , 19 February 2016
W. H. Auden: Journey to Iceland
By , 9 February 2016
Jussi Parikka: The Earth
By Slawomír Uher, 8 February 2016
Brian Holmes: Extradisciplinary Investigations. Towards a New Critique of Institutions
By Stanislaw, 7 February 2016
Co číhá za humny? neboli revoluce přítomnosti
By Miloš Vojtěchovský, 31 January 2016
Podivuhodný osud polárníka a malíře Julia Payera
By , 23 January 2016
Red Sky: The Eschatology of Trans
By Miloš Vojtěchovský, 19 January 2016
#AKCELERACIONISTICKÝ MANIFEST (14. května 2013)
By samotar, 7 January 2016
The Forgotten Space: Notes for a Film
By , 7 January 2016
Rise and Fall of the Herring Towns:Impacts of Climate and Human Teleconnections
By , 25 December 2015
Hlubinná, temná, světlá i povrchová ekologie světa
By , 22 December 2015
Three short movies: Baroque Duchcov, New Lakes of Mostecko and Lignite Clouds
By Michal Kindernay, 21 December 2015
Lenka Dolanová: Umění mediální ekologie
By , 21 December 2015
Towards an Anti-atlas of Borders
By , 20 December 2015
Pavel Mrkus - KINESIS, instalace Nejsvětější Salvátor
By Miloš Vojtěchovský, 6 December 2015
Tváře/Faces bez hranic/Sans Frontiers
By Miloš Vojtěchovský, 29 November 2015
Josef Šmajs: Ústava Země/A Constitution for the Earth
By Samotar, 28 November 2015
John Jordan: The Work of Art (and Activism) in the Age of the Anthropocene
By Samotar, 23 November 2015
Humoreska: kočky, koulení, hroby a špatná muška prince Josefa Saského
By Samotar, 13 November 2015
Rozhovor:Před věčným nic se katalogy nesčítají
By Samotar, 11 November 2015
Lecture by Dustin Breiting and Vít Bohal on Anthropocene
By Samotar, 8 November 2015
Antropocén a mocné žblunknutí/Anthropocene and the Mighty Plop
By Samotar, 2 November 2015
Rory Rowan:Extinction as Usual?Geo-Social Futures and Left Optimism
By Samotar, 27 October 2015
Pavel Klusák: Budoucnost smutné krajiny/The Future of a Sad Region
By ll, 19 October 2015
Na Zemi vzhůru nohama
By Alena Kotzmannová, 17 October 2015
Upside-down on Earth
By Alena Kotzmannová, 17 October 2015
Thomas Hylland Eriksen: What’s wrong with the Global North and the Global South?
By Samotar, 17 October 2015
Nýey and Borealis: Sonic Topologies by Nicolas Perret & Silvia Ploner
By Samotar, 12 October 2015
Images from Finnmark (Living Through the Landscape)
By Nicholas Norton, 12 October 2015
Bruno Latour: Love Your Monsters, Why We Must Care for Our Technologies As We Do Our Children
By John Dee, 11 October 2015
Temné objekty k obdivu: Edward Burtynsky, Mitch Epstein, Alex Maclean, Liam Young
By Samotar 10 October 2015, 10 October 2015
Czech Radio on Frontiers of Solitude
By Samotar, 10 October 2015
Beyond Time: orka, orka, orka, nečas, nečas, nečas
By Samotar, 10 October 2015
Langewiese and Newt or walking to Dlouhá louka
By Michal Kindernay, 7 October 2015
Notice in the Norwegian newspaper „Altaposten“
By Nicholas Norton, 5 October 2015
Interview with Ivar Smedstad
By Nicholas Norton, 5 October 2015
Iceland Expedition, Part 2
By Julia Martin, 4 October 2015
Closing at the Osek Monastery
By Michal Kindernay, 3 October 2015
Iceland Expedition, Part 1
By Julia Martin, 3 October 2015
Finnmarka a kopce / The Hills of Finnmark
By Vladimír Merta, 2 October 2015
Od kláštera Osek na Selesiovu výšinu, k Lomu, Libkovicům, Hrdlovce a zpět/From The Osek Cloister to Lom and back
By Samotar, 27 September 2015
Sápmelažžat Picnic and the Exploration of the Sami Lands and Culture
By Vladimir, 27 September 2015
Gardens of the Osek Monastery/Zahrady oseckého kláštera
By ll, 27 September 2015
Workshop with Radek Mikuláš/Dílna s Radkem Mikulášem
By Samotářka Dagmar, 26 September 2015
Czech Radio Interview Jan Klápště, Ivan Plicka and mayor of Horní Jiřetín Vladimír Buřt
By ll, 25 September 2015
Bořeň, zvuk a HNP/Bořeň, sound and Gross National Product
By Samotar, 25 September 2015
Já, Doly, Dolly a zemský ráj
By Samotar, 23 September 2015
Up to the Ore Mountains
By Michal, Dagmar a Helena Samotáři , 22 September 2015
Václav Cílek and the Sacred Landscape
By Samotář Michal, 22 September 2015
Picnic at the Ledvice waste pond
By Samotar, 19 September 2015
Above Jezeří Castle
By Samotar, 19 September 2015
Cancerous Land, part 3
By Tamás Sajó, 18 September 2015
Ledvice coal preparation plant
By Dominik Žižka, 18 September 2015
pod hladinou
By Dominik Žižka, 18 September 2015
Cancerous Land, part 2
By Tamás Sajó, 17 September 2015
Cancerous Land, part 1
By Tamás Sajó, 16 September 2015
Offroad trip
By Dominik Žižka, 16 September 2015
Ekologické limity a nutnost jejich prolomení
By Miloš Vojtěchovský, 16 September 2015
Lignite Clouds Sound Workshop: Days I and II
By Samotar, 15 September 2015
Recollection of Jezeří/Eisenberg Arboretum workshop
By Samotar, 14 September 2015
Walk from Mariánské Radčice
By Michal Kindernay, 12 September 2015
Mariánské Radčice and Libkovice
By Samotar, 11 September 2015
Tušimice II and The Vicarage, or the Parsonage at Mariánské Radčice
By Samotar, 10 September 2015
Most - Lake, Fish, algae bloom
By Samotar, 8 September 2015
Monday: Bílina open pit excursion
By Samotar, 7 September 2015
Duchcov II. - past and tomorrow
By Samotar, 6 September 2015
Duchcov II.
By Samotar, 6 September 2015
Arrival at Duchcov I.
By Samotar, 6 September 2015
Poznámka k havárii rypadla KU 300 (K severu 1)
By Samotar, 19 August 2015
Ruiny-Černý trojúhelník a Koudelkův pohyb v saturnských kruzích
Panoramatická fotografická série "zachycuje zničené krajiny, válečnou zónu s mrtvými stromy a s vegetací, ukazuje oslabenou a zhroucenou zemi, podobnou, jakou můžeme vidět na obrazech Paula Nashe. Divák je konfrontován s panoramatem destrukce a pohled na naruby převrácenou zemi s mrtvými stromy, s kouřícími komíny na obzoru napovídá, že elektrárny neustále zamořují životní prostředí." (Z předmluvy k publikaci „Černý trojúhelník“ autoři Václav Havel, Josef Vavroušek, nakladatelství Vesmír, 1994.)
Like a dog / Cézanne says / That’s how a painter must see,
the eye fixed & almost averted
— W. G. Sebald, Unrecounted: 33 Poems
(naznačená, ale nepodložená analogie Koudelkových panoramatických fotografií postindustriálních krajin s několikahodinovými video dokumenty čínského umělce Wang Binga je zcela intuitivní. Netvrdím, že spolu souvisí jiným způsobem, než že oba dva zaznamenávají průvodní jevy procesu rozpadu, proměny světa minulosti v něco jiného, v něco co přichází.)
Termín „černý trojúhelník“ označoval rozsáhlé území rozkládající se zhruba v trojmezí severního pohraničí Čech, jižního regionu Saska a západu Slezska. Sudetenland – odnepaměti seversky zasmušilá krajina podél Krušných a Lužických hor, rozprostírající se severovýchodním směrem až k Lipsku, Zhořelici a Katovicím – získala v posledním století díky nerostnému bohatství navíc glanc industriální pochmurnosti. Psychologie a ekonomie moci, náboženství svatého růstu a lidská schopnost proměnit se v geologický činitel konstituovala militantní syndikát člověka a aparátu. Archetypální touhu po energii jsme „zhodnotili“ do té míry, že došlo k nevratné mutaci fyziologie, biologie a sociologie celých krajinných biotopů. Díky evropským grantům a technologiím na zachycování zplodin a prachu se důkaznost "černého trojúhelníku", ve srovnání se začátkem 90. let, učinila téměř neviditelnou. Temná podstata však zůstává, a „trojjedinost“ jako globální fenomén klimatických změn prosákla do zemských saturnských proudů a kruhů.
Exulant, diogenes, ahasver a neúnavný poutník Josef Koudelka se po roce 1989 opakovaně vracel „domů“, a v sérii panoramatických snímků zaznamenával na širokoúhlý analogový formát podoby karbonového kraje mezi Ústím nad Labem a Sokolovem, i atmosféru uhelných revírů v Německu a Polsku. Výběr ze série černobílých dokumentárních fotografií byl, společně s publikací „Černý trojúhelník“, v elegantně omšelém pražském Salmovském paláci na Hradčanech představen veřejnosti v roce 1994.1 Ve stejné době končili v desavském Bauhausu manželé Helen a Newton Harrisonovi interdisciplinární utopicko-environmentálně-umělecký projekt Elbe (1991–1993).2 Projekt, jehož průzkum částečně probíhal i v Československu, nabízel velkorysý, holistický model „reklamace“, sanace, či ozdravení celkového povodí řeky Labe – od krkonošských pramenů po labskou deltu na pobřeží Severního moře. V rámci projektu proběhl i terénní průzkum a diskuze o rekultivaci uhelných oblastí Mostecka a povrchových dolů v okolí saského Bittersfeldu. Josef Koudelka se s Harrisonovými setkal během příprav projektu v roce 1994 či 1995, a také později na výstavě Aufriß: künstlerische Positionen zur Industrielandschaft in der Mitte Europas v Gerissmuseum v Lipsku 3.
Koudelkův melancholický krušnohorský cyklus úzce souvisí s jeho dalšími obrazovými soubory obrazů postindustriálních, tehdy už opuštěných, vytěžených, vydrancovaných uhelných revírů ve Walesu, Polsku, Německu a severní Francii, kam s širokoúhlou kamerou cestoval již od začátku 80. let. Cykly panoramatických krajin z Koudelkových cest po světě byly postupně, a s podporou různých korporací a nadací, publikovány pod tituly „Mission Photographique Transmanche“ (1989), „Reconnaissance Wales“ (1998), „Lime Stone“ (2001), „Teatro del Tempo“ (2003), „Camargue“ (2006) a „Chaos“ (1999). V posledních 15 letech jsou cykly velkých formátů a videoprojekce prezentovány na výstavách po celém světě. Současně s postindustriálními cykly vznikaly konkrétní geografické portréty, například Berlínské zdi a válečnými konflikty zničených a deprivovaných měst Blízkého východu, hlavně libanonského Bejrútu.
Začátkem devadesátých let začal Koudelka pracovat na rozsáhlém projektu Vestiges. Jako nejspíš poslední velké životní téma si vybral genealogii a topologii ruin – sedimentů antické, západní, evropské civilizace, která před třemi tisíci lety kolem Středozemního moře vznikala, a zde pravděpodobně v současnosti končí. Krajiny antických ostatků, archeologických lokací, svědků moci a velikosti minulých civilizací, obnažená tektonická struktura řecké a římské architektury chrámů a měst v Levantu, Sicílii, Malé Asii, Egyptě, Turecku, Sýrii, jihu asijského poloostrova Evropa, jsou pro Koudelku residuem i symptomem stejného kataklyzmatu, diagnózou dějinného modelu vzniku a zániku okcidentální říše. Jejich temnějším protikladem a vtělením jsou pak antropo-techno-geologické pustiny v podobě sedimentů průmyslového a post-průmyslového evropského severu.
Koudelka hledá, vnímá a interpretuje optikou 4 a perspektivou kamery to, co je ve světě podstatné, nadčasové, tragické, heroické. A kameny, skály, kostry a geologická strata jsou to, co většinou zůstává, co se ukládá do archeologických, nebo paleontologických vrstev. Koudelka zde nemilosrdně míjí groteskní, sociální, psychologizující, dojemné, efemérní, estetické, žánrové a útěšné. Nechává je stranou, stejně jako nechává stranou postavy lidí, tušených někde za hranou jeho fotografií. Vynález technologie betonu, monumentální architektura, demokracie, veřejnost, kolonizace, a neodbytný přízrak ekologického kolapsu jsou z jeho obrazové perspektivy zapušteny v samotném podloží antické civilizace – v kolébce humanistické, křesťanské zbožnosti, rozumu, nadřazenosti, étosu práce a spasení.
Bukolická mediteránní krajina, zachycená ve starořeckých mýtech, místopis se starými stromy, dubovými lesy, průzračnými potoky, jezery s tůněmi obydlenými nymfami a satyry, se v průběhu doby proměnila v kamenitou, vyschlou zemi – takovou, jakou ji po dvou tisíciletích známe dnes. Klasická řádová architektura se systémem kamenných sloupových řádů, s ušlechtilými kulatými dříky a kladím vypovídá, že původně stavěli Řekové stavby ze dřeva, jehož nedostatek mohl hrát roli v příčinách rychlé kolonizace středomoří.5 Antropocén nenastal teprve s vynálezem zeměměřičství, kompasu, parního stroje a spalování fosilních paliv.
Obě posthumanistické fotoscenérie – ona Jižní a ona Severní – popisují a odhalují současný stav světa skoro bez výjimky nelítostně a ostře: jako zemi bohy opuštěnou a liduprázdnou. To co nám zbylo z vraků utopických vizí Modernity, Osvícenství, prométheovského nebo faustovského egocentrického snění o bohočlověku, ze snu o nastolení království božího na zemi je nelítostná a bezútěšná pustina:6 saturnská, smutná, nehostinná, neúrodná celina, provrtaná obrovskými rypadly, převrácená naruby. S polemi bez ornice, potřísněná z hlubin vyvrženou hlušinou, sutí, s toxickými jímkami bez vegetace, pitoreskními haldami, skládkami pneumatik, betonovými kvádry, obrovskými plochami zrušených vojenských letišť, aglomeracemi smetišť. Krajina s kóty vrakovišť, anarchoarchitekturou pokroucených armaturek a traverz, s černými kmeny zemřelých stromů.
Podobně "smutné krajiny" zachytil v severních Čechách v padesátých letech Josef Sudek a básnicky kongeniálně je zachytil básník Emil Juliš.7
Anna Fárová v článku „Manipulátor skutečností“ v Ateliéru č. 2 v roce 2003 o Koudelkových liduprázdných panoramatech vyslovila pochybnost a ptala se po jejich "oprávněnosti". Soudila, že Josefa Koudelku už lidé, s nimiž kdysi – jak napovídají jeho portréty slovenských a západoevropských Cikánů měl hluboký citový vztah - jakoby přestali zajímat, nebo dojímat.
Proč by se měl člověk v roce 2003, natožpak 2017 nad lidstvem dojímat? Potemnělé, alkalické krajiny s vysokým prázdným nebem a s pustými horizonty každopádně nenabízejí spasení, nebo jednoduché východisko. Koudelkovu geo-topologii zjizvené postlidské krajiny-ruiny lze těžko řadit k tradici humanistické fotografie, na kterou jsme si v minulém století zvykli. Možná že proto Koudelka cestuje přes půl století po světě a vnímá současnost jinak, než je v útulné, pomalu se zahřívající a vysychající české kotlině zvykem. Spíše než jako "čas člověka" naznačuje příchod našeho exodu. Nepřijemnou otázkou zůstává: kam všichni lidé z Koudelkových panoramatických obrazů krajin vlastně odešli? A kam budou za padesát let z české pustiny migrovat naše děti?
miloš-vojtěchovský, červen 2017
1. "Velkoplošná povrchová těžba nekvalitního uhlí a jeho spalování v téže oblasti jsou asi to nejhorší, co může postihnout kulturní, silně urbanizovanou a industrializovanou krajinu – zvláště pak v takových geomorfologických a klimatických podmínkách, jaké má Podkrušnohoří. Její miliony let vytvářený profil, od skalního podloží přes sedimenty až po pedosféru se společenstvím půdních mikrobů, rostlin a živočichů, je rozrušen a převrácen. Tisícileté dílo člověka, všechny hodnoty kulturní a civilizační, jsou likvidovány. A přece tuto krajinu, kde žije téměř půl milionu lidí, nelze opustit. V dosavadním způsobu její exploatace však nelze dále pokračovat. Jsme na rozcestí. Podkrušnohoří je varovný příklad, který extrémním způsobem ukazuje problémy současného civilizačního vývoje, kdy se tzv. bohatství stává kletbou". Viz STÁHLÍK, Zdeněk. Proměny Krušnohoří. In: časopis Vesmír, 1994/6, . 73, s. 318.
2. HARRISON, Helen a Newton. Ruminations on the Open Pit Mines at Bitterfeld. [online]. [cit. 2017-07-10]. Dostupné z: https://exhibits.stanford.edu/harrison/browse/bauhaus-dessau
3. Aufriß: künstlerische Positionen zur Industrielandschaft in der Mitte Europas. Lewis Baltz, Newton Harrison und Helen Mayer Harrison, Matthias Jackisch, Josef Koudelka, Olaf Nicolai, Maria Nordman, Joanna Przybyła, Auke de Vries, Rémy Zaugg. Ein Projekt der Kulturstiftung des Freistaates Sachsen und des Siemens Kulturprogramms. [Koncept: Perdita von Kraft], Amsterdam; Dresden: Verl. der Kunst, 1997.
4. Koudelka používal pro práci s panoramatickým formátem kameru Fuji GX617 Panoramic a 120 mm Fuji film, která vážila 35 kg. V roce 2013 v rozhovoru publikovaném v Huffington Post zmínil, že přechází z finančních důvodů na digitální formát a speciální kameru od firmy Leica, vážící jen 10 kg.
5. Příklady ekologických důsledků nadměrného odlesňování, pastevectví, eroze půdy lze najít v řadě textů a odborných publikací, například ve sborníku Miroslav Bárta, Martin Kovář a kolektiv, Kolaps a regenerace: Cesty civilizací a kultur, Minulost, současnost a budoucnost komplexních společností, Academia, 2015, J. Lubor Kysučan: Oni a my. Dvanáct neodbytných otázek mezi antikou a postmodernou; Brno, Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání 2010, nebo Donald Hughes, Environmental problems of the Greeks and Romans: ecology in the ancient Mediterranean, Baltimore, Maryland: Johns Hopkins University Press, 2014.
6. Svetlana Boym, Ruino-filia: láska k ruinám: „V architektonických a uměleckých projektech, recyklujících průmyslové formy a materiály, se sama mimo-moderna vyjevuje ve formě ruinofilie, resp. tolerance a uznání ruin. Nové stavby a instalace ani neničí minulost, ani ji nepřestavují; architekt či umělec spíše spolutvoří s pozůstatky dějin, spolupracuje s moderními ruinami, redefinuje jejich funkci – utilitárně i poeticky. Výsledná eklektická přechodová architektura podněcuje k prostorovému i časovému prodloužení do minulosti a do budoucnosti, do různých existenciálních topografií a kulturních forem“.in Upravená část knihy Boym, Svetlana. Architecture of The Off-modern. Princeton Architectural Press, 2008., dostupné na http://www.monumenttotransformation.org/atlas-transformace/index.html
7.…A PAK POZNAL
že tahle nešťastná krajina -
šrámy jsou hluboké a
bezkoré lesní skelety
bijí do očí -
vlk s beránkem
nemají tu pastviny a loviště -
vládnou prach kouř a cizota
jakýsi šílený Fénix
má tu své hnízdo
své zlopověstné popeliště (…)
Emil Juliš, Hra o smysl, 1980