Blog posts
Posts
A Hackers Manifesto, verze 4.0, kapitola 4.
By samotar, 10 January 2023
Alfred ve dvoře čili Poznámka k pražské hetero-utopii
By samotar, 10 November 2022
Trnovou korunou a tankem do srdíčka
By samotar, 2 July 2022
Hakim Bey - Informační válka
By samotar, 26 March 2022
Jean-Pierre Dupuy: Do we shape technologies, or do they shape us?
By samotar, 6 March 2022
Václav Cílek: Záhada zpívající houby
By samotar, 15 February 2022
Guy Debord - Teorie dérive
By samotar, 21 January 2022
Jack Burnham – Systémová estetika
By samotar, 19 November 2021
Poznámka pod čarou k výstavě Handa Gote: Věc, nástroj, čas, fetiš, hygiena, tabu
By samotar, 13 July 2021
Rána po ránech
By samotar, 23 May 2021
Na dohled od bronzového jezdce
By samotar, 4 March 2021
Z archivu:Mlha - ticho - temnota a bílé díry
By samotar, 7 October 2020
Zarchivu: Hůlna-kejdže
By samotar, 7 September 2020
Center for Land Use Interpretation
By samotar, 18 June 2020
Dawn Chorus Day - zvuky za svítání
By samotar, 30 April 2020
Z archivu: Bílé Břehy 2012 a Liběchov 2011
By , 3 April 2020
Z archivu: Krzysztof Wodiczko v DOXU
By samotar, 26 March 2020
GARY SNYDER: WRITERS AND THE WAR AGAINST NATURE
By samotar, 20 March 2020
Podoby domova: hnízda, nory, doupata, pavučiny, domestikace a ekologie
By samotar, 17 March 2020
Michel Serres: Transdisciplinarity as Relative Exteriority
By samotar, 5 November 2019
Pavel Ctibor: Sahat zakázáno
By samotar, 22 September 2019
Emmanuel Lévinas: HEIDEGGER, GAGARIN A MY
By samotar, 19 September 2019
Atmosférické poruchy / Atmospheric Disturbances - Ustí nad Labem
By samotar, 13 September 2019
Erkka Laininen: A Radical Vision of the Future School
By samotar, 10 August 2019
Anton Pannekoek: The Destruction of Nature (1909)
By samotar, 21 July 2019
Co padá shůry - světlo, pelyněk, oheň a šrot
By samotar, 30 December 2018
2000 slov v čase klimatických změn - manifest
By samotar, 2 November 2018
Vladimír Úlehla, sucho, geoinženýrství, endokrinologie, ekologie a Josef Charvát
By samotář, 22 September 2018
Lukáš Likavčan: Thermodynamics of Necrocracy - SUVs, entropy, and contingency management
By samotar, 20 July 2018
Tajemství spolupráce: Miloš Šejn
By samotar, 27 June 2018
Invisible Images (Your Pictures Are Looking at You) Trevor Paglen
By samotar, 2 June 2018
KŘEST KNIHY KRAJINA V POZORU: THE LANDSCAPE IN FOCUS.
By samotar, 18 May 2018
Případ zchudlé planety:Vojtěch Kotecký
By samotar, 22 April 2018
Rozhovor na Vltavě: Jak umění reaguje na dobu antropocénu?
By samotar, 10 March 2018
Skolt Sámi Path to Climate Change Resilience
By samotar, 10 December 2017
Brian Holmes: Driving the Golden Spike - The Aesthetics of Anthropocene Public Space
By samotar, 22 November 2017
Ohlédnutí/Revisited Soundworm Gathering
By samotař, 9 October 2017
Kleté krajiny
By samotar, 7 October 2017
Kinterova Jednotka a postnatura
By samotař, 15 September 2017
Ruiny-Černý trojúhelník a Koudelkův pohyb v saturnských kruzích
By samotar, 13 July 2017
Upsych316a Universal Psychiatric Church
By Samotar, 6 July 2017
Miloš Vojtěchovský: Krátká rozprava o místě z roku 1994
By milos, 31 May 2017
Za teorií poznání (radostný nekrolog), Bohuslav Blažek
By miloš vojtěchovský, 9 April 2017
On the Transmutation of Species
By miloš vojtěchovský, 27 March 2017
Gustav Metzger: Poznámky ke krizi v technologickém umění
By samotař, 2 March 2017
CYBERPOSITIVE, Sadie Plant a Nick Land
By samotař, 2 March 2017
Ivan Illich: Ticho jako obecní statek
By samotař, 18 February 2017
Dialog o primitivismu – Lawrence Jarach a John Zerzan
By samotar, 29 December 2016
Thomas Berry:Ekozoická éra
By samotař, 8 December 2016
Jason W. Moore: Name the System! Anthropocenes & the Capitalocene Alternative
By miloš vojtěchovský, 24 November 2016
Michel Serres: Revisiting The Natural Contract
By samotař, 11 November 2016
Best a Basta době uhelné
By samotař, 31 October 2016
Epifanie, krajina a poslední člověk/Epiphany, Landscape and Last Man
By Samotar, 20 October 2016
Doba kamenná - (Ein, Eisen, Wittgen, Frankenstein), doba plastová a temná mineralogie
By samotař, 4 October 2016
Hledání hlasu řeky Bíliny
By samotař, 23 September 2016
Harrisons: A MANIFESTO FOR THE 21ST CENTURY
By , 19 September 2016
T.J. Demos: Anthropocene, Capitalocene, Gynocene: The Many Names of Resistance
By , 11 September 2016
Bratrstvo
By samotař, 1 September 2016
Neptunismus a plutonismus na vyhaslé sopce Bořeň
By , 14 August 2016
Murray Bookchin: Toward an Ecological Society/ K ekologické společnosti (1974)
By samotař, 31 July 2016
Metafory, endofyzika, manželé Themersonovi a Gordon Pask
By samotař, 15 July 2016
Anima Mundi Revisited
By miloš vojtěchovský, 28 June 2016
Simon A. Levin: The Evolution of Ecology
By samotař, 21 June 2016
Anna Remešová: Je možné představit si změnu?
By samotar, 20 June 2016
Jan Hloušek: Uranové město
By samotař, 31 May 2016
Josef Šmajs: Složí lidstvo zkoušku své racionální dospělosti?
By samotař, 20 May 2016
Manifest The Dark Mountain Project
By Samotar, 3 May 2016
Pokus o popis jednoho zápasu
By samotar, 29 April 2016
Václav Cílek: Antropocén – velké zrychlení světa
By Slawomír Uher, 23 April 2016
Nothing worse or better can happen
By Ewa Jacobsson, 5 April 2016
Real Reason we Can’t Stop Global Warming: Saskia Sassen
By , 18 March 2016
The Political Economy of the Cultural Commons and the Nature of Sustainable Wealth
By samotar, 12 March 2016
Jared Diamond - Easter's End
By , 21 February 2016
Felix Guattari - Three Ecologies (part 1)
By , 19 February 2016
W. H. Auden: Journey to Iceland
By , 9 February 2016
Jussi Parikka: The Earth
By Slawomír Uher, 8 February 2016
Brian Holmes: Extradisciplinary Investigations. Towards a New Critique of Institutions
By Stanislaw, 7 February 2016
Co číhá za humny? neboli revoluce přítomnosti
By Miloš Vojtěchovský, 31 January 2016
Podivuhodný osud polárníka a malíře Julia Payera
By , 23 January 2016
Red Sky: The Eschatology of Trans
By Miloš Vojtěchovský, 19 January 2016
#AKCELERACIONISTICKÝ MANIFEST (14. května 2013)
By samotar, 7 January 2016
The Forgotten Space: Notes for a Film
By , 7 January 2016
Rise and Fall of the Herring Towns:Impacts of Climate and Human Teleconnections
By , 25 December 2015
Hlubinná, temná, světlá i povrchová ekologie světa
By , 22 December 2015
Three short movies: Baroque Duchcov, New Lakes of Mostecko and Lignite Clouds
By Michal Kindernay, 21 December 2015
Lenka Dolanová: Umění mediální ekologie
By , 21 December 2015
Towards an Anti-atlas of Borders
By , 20 December 2015
Pavel Mrkus - KINESIS, instalace Nejsvětější Salvátor
By Miloš Vojtěchovský, 6 December 2015
Tváře/Faces bez hranic/Sans Frontiers
By Miloš Vojtěchovský, 29 November 2015
Josef Šmajs: Ústava Země/A Constitution for the Earth
By Samotar, 28 November 2015
John Jordan: The Work of Art (and Activism) in the Age of the Anthropocene
By Samotar, 23 November 2015
Humoreska: kočky, koulení, hroby a špatná muška prince Josefa Saského
By Samotar, 13 November 2015
Rozhovor:Před věčným nic se katalogy nesčítají
By Samotar, 11 November 2015
Lecture by Dustin Breiting and Vít Bohal on Anthropocene
By Samotar, 8 November 2015
Antropocén a mocné žblunknutí/Anthropocene and the Mighty Plop
By Samotar, 2 November 2015
Rory Rowan:Extinction as Usual?Geo-Social Futures and Left Optimism
By Samotar, 27 October 2015
Pavel Klusák: Budoucnost smutné krajiny/The Future of a Sad Region
By ll, 19 October 2015
Na Zemi vzhůru nohama
By Alena Kotzmannová, 17 October 2015
Upside-down on Earth
By Alena Kotzmannová, 17 October 2015
Thomas Hylland Eriksen: What’s wrong with the Global North and the Global South?
By Samotar, 17 October 2015
Nýey and Borealis: Sonic Topologies by Nicolas Perret & Silvia Ploner
By Samotar, 12 October 2015
Images from Finnmark (Living Through the Landscape)
By Nicholas Norton, 12 October 2015
Bruno Latour: Love Your Monsters, Why We Must Care for Our Technologies As We Do Our Children
By John Dee, 11 October 2015
Temné objekty k obdivu: Edward Burtynsky, Mitch Epstein, Alex Maclean, Liam Young
By Samotar 10 October 2015, 10 October 2015
Czech Radio on Frontiers of Solitude
By Samotar, 10 October 2015
Beyond Time: orka, orka, orka, nečas, nečas, nečas
By Samotar, 10 October 2015
Langewiese and Newt or walking to Dlouhá louka
By Michal Kindernay, 7 October 2015
Notice in the Norwegian newspaper „Altaposten“
By Nicholas Norton, 5 October 2015
Interview with Ivar Smedstad
By Nicholas Norton, 5 October 2015
Iceland Expedition, Part 2
By Julia Martin, 4 October 2015
Closing at the Osek Monastery
By Michal Kindernay, 3 October 2015
Iceland Expedition, Part 1
By Julia Martin, 3 October 2015
Finnmarka a kopce / The Hills of Finnmark
By Vladimír Merta, 2 October 2015
Od kláštera Osek na Selesiovu výšinu, k Lomu, Libkovicům, Hrdlovce a zpět/From The Osek Cloister to Lom and back
By Samotar, 27 September 2015
Sápmelažžat Picnic and the Exploration of the Sami Lands and Culture
By Vladimir, 27 September 2015
Gardens of the Osek Monastery/Zahrady oseckého kláštera
By ll, 27 September 2015
Workshop with Radek Mikuláš/Dílna s Radkem Mikulášem
By Samotářka Dagmar, 26 September 2015
Czech Radio Interview Jan Klápště, Ivan Plicka and mayor of Horní Jiřetín Vladimír Buřt
By ll, 25 September 2015
Bořeň, zvuk a HNP/Bořeň, sound and Gross National Product
By Samotar, 25 September 2015
Já, Doly, Dolly a zemský ráj
By Samotar, 23 September 2015
Up to the Ore Mountains
By Michal, Dagmar a Helena Samotáři , 22 September 2015
Václav Cílek and the Sacred Landscape
By Samotář Michal, 22 September 2015
Picnic at the Ledvice waste pond
By Samotar, 19 September 2015
Above Jezeří Castle
By Samotar, 19 September 2015
Cancerous Land, part 3
By Tamás Sajó, 18 September 2015
Ledvice coal preparation plant
By Dominik Žižka, 18 September 2015
pod hladinou
By Dominik Žižka, 18 September 2015
Cancerous Land, part 2
By Tamás Sajó, 17 September 2015
Cancerous Land, part 1
By Tamás Sajó, 16 September 2015
Offroad trip
By Dominik Žižka, 16 September 2015
Ekologické limity a nutnost jejich prolomení
By Miloš Vojtěchovský, 16 September 2015
Lignite Clouds Sound Workshop: Days I and II
By Samotar, 15 September 2015
Recollection of Jezeří/Eisenberg Arboretum workshop
By Samotar, 14 September 2015
Walk from Mariánské Radčice
By Michal Kindernay, 12 September 2015
Mariánské Radčice and Libkovice
By Samotar, 11 September 2015
Tušimice II and The Vicarage, or the Parsonage at Mariánské Radčice
By Samotar, 10 September 2015
Most - Lake, Fish, algae bloom
By Samotar, 8 September 2015
Monday: Bílina open pit excursion
By Samotar, 7 September 2015
Duchcov II. - past and tomorrow
By Samotar, 6 September 2015
Duchcov II.
By Samotar, 6 September 2015
Arrival at Duchcov I.
By Samotar, 6 September 2015
Poznámka k havárii rypadla KU 300 (K severu 1)
By Samotar, 19 August 2015
Antropocén a mocné žblunknutí/Anthropocene and the Mighty Plop
Gaia can be defined as a complex entity involving the Earth’s biosphere, atmosphere, oceans, and soil; the totality constituting a feedback of cybernetic systems which seeks an optimal physical and chemical environment for life on this planet.
James Lovelock - Gaia - A New Look at Life on Earth
Gaiu lze definovat jako komplexní entitu zahrnující zemskou biosféru, atmosféru, oceány a pevninu. To vše dohromady tvoří zpětnou vazbu kybernetických systémů, zajišťujících optimální fyzikální a prostředí pro život na planetě. James Lovelock: Gaia – Nový pohled na život na Zemi
Pokud bychom skutečně byli pouze členy konzumní společnosti, už bychom dávno nežili ve světě, byli bychom pouze řízeni procesem, v jehož cyklech se věci opakovaně objevují z mizí. Hannah Arend
Futurolog a mistr evropské školy science-fiction Stanislaw Lem psal začátkem 70. let recenze na fiktivní knihy. Texty vydal postupně ve svazcích Dokonalá prázdnota, Imaginární veličina, Provokace a Knihovna 21. století. Například recenze na (neexistující) publikaci “Jediná minuta lidstva” používá příměr cynické aritmetiky. Ve scénáři eschatologie antropocénu je motiv náhlého zmizení: "Pokud by najednou celé lidstvo - těch pět miliard těl zmizelo v oceánu, stoupla by hladina o necelou setinu milimetru. Jedno jediné pořádné žblunknutí a planeta by byla v zase (lidmi) neobydlená!”.
Lem psal své recenze přibližně v době, kdy vznikala publikace Meze růstu (Limits to Growth kolektiv autorů Donelly H. Meadows, Dennise L. Meadowse, Jorgena Randerse a Williama W. Behrense). Publikaci si objednal v roce 1972 výbor Římského klubu. Měl to být jeden z studijních podkladů pro jednání stockholmského summitu OSN, věnované životnímu prostředí. Studie předběhla svoji dobu. Tehdy (nejen v USA) převládala zarytá vize permanentní a zrychlující se prosperity: žádný, nebo jen zanedbatelný ohled na možný dopad průmyslu na organickou přírodu, bezmezná důvěra v možnosti těžby a v růst spotřeby fosilních paliv. Bezstarostná výroba a cynické vypouštění hydrochlorofluorouhlovodíků, bifenylů, síry a uhlíku do obvzduší. Velkoplošné odlesňování, vysušování mokřadů, využívání země a vodstva jako nevyčerpatelných zásobáren zdroje potravy a zároveň jako nekonečného úložiště chemického, či jaderného odpadu.
Uvažovat o vyvážené symbióze člověka s přírodními a zemskými systémy jako o něčem nepostradatelném pro naše přežití a nahmatat kontury ekologického povědomí bylo kdesi na okraji obecného zájmu a veřejných diskuzí.
Ale za posledních padesát let se hodně změnilo. Díky úsilovnému množení, technovědě, relativnímu dostatku potravy, nízkému výskytu velkých válečných konfliktů, antibiotikům a zvýšení průměrného věku počet lidských těl a duší poskočil o víc než 2 miliardy (odhadem 7.325 miliard v červenci 2015). Viděno perspektivou statistických výpočtů by lidská čeleď dokonce ani dnes svým hromadným “lumíkovským” skokem do oceánu zaplavení přímořských nížin nezpůsobila. Jen ono žblunknutí by bylo asi slyšet o něco málo dál.
Odkud a kam jdeme?
Příbližně před 10 000 lety lidské tlupy opustily dosavadní, celkem pohodlný život sběrače a lovce. Člověk se stal postupně zemědělcem, pastevcem, stavitelem, vynálezcem, konstruktérem, replikátorem nástrojů, strojů a jiných mechanismů, předávajících znalosti a biologickou paměť z generace na generaci. Sociální biolog Edward O. Wilson – jeden z nevýraznějších hlasů, varujících před ničivými důsledky lidské supercivilizace na životní prostředí - považuje za jednu z hlavních příčin katastrofického antropocénu náš “hmyzí” instinkt trpělivě budovat a bránit bezprostřední teritorium vlastního domova. Archetypální lidský superorganismus (podobně jako třeba sociální entita mraveniště) vnímá území mimo hranice “domova” jako okraj, jako cizí prostředí, jako zónu vhodnou hlavně pro obstarání potravy, jako předmět kolonizace, exploatace, včetně anorganických prvků i živých objektů - jiných živočichů.
Celkový hrubý domácí produkt (včetně domácích zvířat, movitostí i nemovitostí) dosahuje dnes hmotnosti, o níž se v 70. letech Lemovi asi nesnilo. Postupující blahobyt zvedl křivku růstu lidské populace, produkce a konzumace a naopak srazil index biodiverzity. Příznaky a měřítko antropogeních procesů jsou tak dneska o dost zřetelnější, než před padesáti lety. Všimneme si jich dnes často pouhým pozorováním, nasloucháním, případně čicháním a hmatáním, bez složitých měřících přístrojů, vizualizací a expertíz odborníků.
Díky mezigenerační paměti, evoluční inteligenci, vynalézavosti, ignoranci a cílevědomosti se člověk podle mnohých přírodovědců i humanitních vědců stal geologickým činitelem. Působí ve stejném řádu jako gravitace, erozivní a vulkanické síly, tedy elementy, které byly příčinou pěti předcházejících katastrof globálního rozsahu, vedoucího k hromadnému vymírání druhů živočichů, které se vinou naší akcelerované “rozumnosti” nestačily včas na změny adaptovat. Mimovolně jsme zasáhli do geofyzikálních procesů, včetně homeostáze mořských proudění a klimatických cyklů. Člověk je díky technologii schopen v 21. století přesouvat v globálním měřítku větší hmotu minerálů a sedimentů, než voda a vítr. V noci jsme rozsvítili většinu kontinentů. Vyrobili jsme dokonce plovoucí plastikovou pevninu, označovanou jako “Great Pacific Garbage Patch”. Její rozloha je ohromující: čítá mezi 700 000 a 15 miliony čtverečních kilometrů (zhruba rozloha státu Texas, v druhém případě rozloha USA). A nová země roste, tak jak narůstá megatonáž obalů, polystyrénu a dalších “lehkých” odpadních předmětů, plovoucích v řekách a oceánech.
Název projektu Na pomezí samoty je metaforickým prolnutím významů dvou slov: Pomezí (francouzsky a anglicky frontier) znamená oblast okolo hranice, pás země sousedící s cizím (často necivilizovaným) územím. Za “pomezím” je teritorium za horizontem známého. Odkazuje také na různé humanitární organizace jako ".... bez hranic" (without frontiers). Samota je zde vnímána v obou významech: jako vnitřní pocit osamělého jedince i samota jako osamělé obydlí, úkryt v krajině. Samota bývá stavem, kam se člověk uchyluje dobrovolně, aby se vyrovnal s prožitými událostmi, aby hledal řešení složité životní situace, našel odpočinek, přemýšlel o životě. Tedy stav do kterého se uchyluje jak z vlastní vůle, tak pod tlakem okolností.
Ale proč samota, když se náš svět zdá být pořád víc plný, útulnější, bezpečnější a zároveň přehlednější? Dálnice, pláže, města, supermarkety, internetové sítě, bankovní kredity, čističky, ledničky, odpadkové koše, satelity, kamery. Země se rostoucí mírou zdá být kolonizovaná “věcmi”, zároveň se kvůli stylu našeho života rozrůstají prázdná místa na biologické mapě, opuštěné niky. Vrstvy krajiny, kde žili po věky naši obratlí i bezobratlí druhové, třídy, čeledi, druhy a rody života, jimž model naší civilizace nedělá vůbec dobře. Přitom jen díky jejím schopnostem, jako je například fotosyntéza se na planetě Země člověk mohl rozvinout a přežít.
Název projektu vychází (mimo jiné) z tísnivého pocitu, který člověka přemůže, když je vystaven tváří v tvář něčemu, co přesahuje jeho dosavadní zkušenost. Není to už hvězdná obloha nad hlavou, hvězdy už díky antropocénu v noci nejsou příliš viditelné. Je to všední svět kolem nás, třeba pohled do podkrušnohorské propadliny z oken zámku Jezeří (dříve Eisenberg). Hluboký kráter sahá od obzoru k obzoru: monstrózní krajina, postindustriální zóna bez cest, stromů, rostlin, tekoucí vody. Terra nova, pustina a spoušť. Nikde ani noha, jen občas přejede nákladní auto. Hluk nepřetržitého pohybu uhlí, nebo hlíny a kamení, padajícího z drapáků ozubeného kola na posuvné pásy.
V nekrajině se lehce posunuje několik gignatických rypadel, běží černé pásy s fosilními pozůstatky rostlin a živočichů z dob předpotopních, před 20, nebo 50 miliony lety. Byly ukryté hluboko v zemi a teď je exhumuje někdo, kdo si na ně dělá vlastnické právo. Jsou sondovány, vyzdviženy, přesunuty, upraveny, spáleny, transmutovány v teplo a elektrickou energii. V drátech vysokého vedení pak kdosi prodá energii po stožárech kamsi za horizont, čímž naši deluviální paměť a dědictví ekonomizuje. Část jeho profitu a procento energie pak je použita k udržování chladnokrevné kremace uhelné sloje. Bude pokračovat až kamsi k tekutým limitům. Hmotného nezůstane ve vytěžených lomech zdánlivě skoro nic. Jen stoupající kouř, zachycený dnes na vrcholech komínů, teratuny jemného popílku a kalů na dně černých jezer, mračna toxixkého hnědého prachu, až se zvedne vítr, závoj kysličníku uhličítého a obchod s emisemi.
Ale tu krajinu dole pod námi obrátili naruby jako rukavici. Nezbývá než čekat, co se s ní stane zítra. Čekat kdy začnou znovu růst přesličky a plavuně.
Útěk k severu
V obecném povědomí představovala obě polární chladná teritoria geografické, klimatické a psychosociální území, skýtající pomyslnou cestu zpět, kamsi do dob před epochou člověka a civilizace. Od obratníků směrem k pólárnímu kruhu klesá hustota obyvatel, bylo tam donedávna obtížné pěstovat plodiny, udržovat průmysl. Na dálném severu byl téměř nulový stupeň architektury, tak jak ji známe v “mírném” pásmu. Podmínky pro přežití byly na hraně života a smrti: chlad, mráz, vítr, pustina, laviny, ledovce, sestup do maelstromu melancholie.
Nejen geografický, ale i imaginární Sever byl - podobně jako velehory - příležitostí pro výpravy k sobě samému, prostorem pro kontemplaci, osamění, přebývání a přežívání v pustině, v odloučenosti od světa. Arktický pás je posledním místem planety, kde právě probíhá proces lidské kolonizace. Pod oceány a ledovým krunýřem čekají vrstvy s plynem, naftou, zásoby minerálů a vzácných kovů, zdroje profitu těžařských společností a našeho mírnopásmového blahobytu. Na sever nemíří jen prospektoři naftařů a těžařů. Cesta k severu je metou miliónů běženců ze střední Ameriky, Středního a Blízkého východu, subsaharské Afriky: Mexičané, Iráčané, Libanonci, Syřané, Libyjci, Somálci, Eritrejci, Egypťané, Tunisané, Maročané. Utíkají tam, kde věří, že najdou zemi, v níž nebudou jejich rodiny umírat hladem, trpět nedostatkem vody a vojenskými jednotkami, novodobým otroctvím. Drátěné, elektronické a kamenné ploty a zdi, jimiž se Sever snaží ochránit před Jihem tomu náporu mohou jen těžko zabránit. V tom smyslu je dosavadní životní styl severozápadní civilizace vzpomínkou na minulost.
Umělecký projekt Na pomezí samoty je hlavně pokus porozumět a zároveň de-dramatizovat ony události a děje, jež prožíváme, uvažujeme o nich, diskutujeme o nich v médiích a někdy se jimi trápíme i doma o samotě. Není o antropocénu v jeho globálních rozměrech, protože to je asi fenomén, který lze pochopit v prvé řadě monitorováním shromaždováním a srovnáním dat, statistických údajů, nebo konfrontací filosofických konstrukci. Na pomezí samoty je o antropocenu každodennosti, o antropocénu našich snů, denního snění. Je to sice umělecký projekt, protože jeho hlavními aktéry je několik málo umělců z Čech, Islandu a Norska, ale netýká se “umění” jak mu obvykle rozumíme. Dokonce není ani o landartu. Spíš jde o výzvu, abychom si začali víc všímat co se děje za stěnami našich pohodlných, vytopených a dobře vybavených bytů, za plotem upravených a v létě zalévaných zahrad, v periferním poli našeho vnitřního zraku.