Blog posts
Posts
A Hackers Manifesto, verze 4.0, kapitola 4.
By samotar, 10 January 2023
Alfred ve dvoře čili Poznámka k pražské hetero-utopii
By samotar, 10 November 2022
Trnovou korunou a tankem do srdíčka
By samotar, 2 July 2022
Hakim Bey - Informační válka
By samotar, 26 March 2022
Jean-Pierre Dupuy: Do we shape technologies, or do they shape us?
By samotar, 6 March 2022
Václav Cílek: Záhada zpívající houby
By samotar, 15 February 2022
Guy Debord - Teorie dérive
By samotar, 21 January 2022
Jack Burnham – Systémová estetika
By samotar, 19 November 2021
Poznámka pod čarou k výstavě Handa Gote: Věc, nástroj, čas, fetiš, hygiena, tabu
By samotar, 13 July 2021
Rána po ránech
By samotar, 23 May 2021
Na dohled od bronzového jezdce
By samotar, 4 March 2021
Z archivu:Mlha - ticho - temnota a bílé díry
By samotar, 7 October 2020
Zarchivu: Hůlna-kejdže
By samotar, 7 September 2020
Center for Land Use Interpretation
By samotar, 18 June 2020
Dawn Chorus Day - zvuky za svítání
By samotar, 30 April 2020
Z archivu: Bílé Břehy 2012 a Liběchov 2011
By , 3 April 2020
Z archivu: Krzysztof Wodiczko v DOXU
By samotar, 26 March 2020
GARY SNYDER: WRITERS AND THE WAR AGAINST NATURE
By samotar, 20 March 2020
Podoby domova: hnízda, nory, doupata, pavučiny, domestikace a ekologie
By samotar, 17 March 2020
Michel Serres: Transdisciplinarity as Relative Exteriority
By samotar, 5 November 2019
Pavel Ctibor: Sahat zakázáno
By samotar, 22 September 2019
Emmanuel Lévinas: HEIDEGGER, GAGARIN A MY
By samotar, 19 September 2019
Atmosférické poruchy / Atmospheric Disturbances - Ustí nad Labem
By samotar, 13 September 2019
Erkka Laininen: A Radical Vision of the Future School
By samotar, 10 August 2019
Anton Pannekoek: The Destruction of Nature (1909)
By samotar, 21 July 2019
Co padá shůry - světlo, pelyněk, oheň a šrot
By samotar, 30 December 2018
2000 slov v čase klimatických změn - manifest
By samotar, 2 November 2018
Vladimír Úlehla, sucho, geoinženýrství, endokrinologie, ekologie a Josef Charvát
By samotář, 22 September 2018
Lukáš Likavčan: Thermodynamics of Necrocracy - SUVs, entropy, and contingency management
By samotar, 20 July 2018
Tajemství spolupráce: Miloš Šejn
By samotar, 27 June 2018
Invisible Images (Your Pictures Are Looking at You) Trevor Paglen
By samotar, 2 June 2018
KŘEST KNIHY KRAJINA V POZORU: THE LANDSCAPE IN FOCUS.
By samotar, 18 May 2018
Případ zchudlé planety:Vojtěch Kotecký
By samotar, 22 April 2018
Rozhovor na Vltavě: Jak umění reaguje na dobu antropocénu?
By samotar, 10 March 2018
Skolt Sámi Path to Climate Change Resilience
By samotar, 10 December 2017
Brian Holmes: Driving the Golden Spike - The Aesthetics of Anthropocene Public Space
By samotar, 22 November 2017
Ohlédnutí/Revisited Soundworm Gathering
By samotař, 9 October 2017
Kleté krajiny
By samotar, 7 October 2017
Kinterova Jednotka a postnatura
By samotař, 15 September 2017
Ruiny-Černý trojúhelník a Koudelkův pohyb v saturnských kruzích
By samotar, 13 July 2017
Upsych316a Universal Psychiatric Church
By Samotar, 6 July 2017
Miloš Vojtěchovský: Krátká rozprava o místě z roku 1994
By milos, 31 May 2017
Za teorií poznání (radostný nekrolog), Bohuslav Blažek
By miloš vojtěchovský, 9 April 2017
On the Transmutation of Species
By miloš vojtěchovský, 27 March 2017
Gustav Metzger: Poznámky ke krizi v technologickém umění
By samotař, 2 March 2017
CYBERPOSITIVE, Sadie Plant a Nick Land
By samotař, 2 March 2017
Ivan Illich: Ticho jako obecní statek
By samotař, 18 February 2017
Dialog o primitivismu – Lawrence Jarach a John Zerzan
By samotar, 29 December 2016
Thomas Berry:Ekozoická éra
By samotař, 8 December 2016
Jason W. Moore: Name the System! Anthropocenes & the Capitalocene Alternative
By miloš vojtěchovský, 24 November 2016
Michel Serres: Revisiting The Natural Contract
By samotař, 11 November 2016
Best a Basta době uhelné
By samotař, 31 October 2016
Epifanie, krajina a poslední člověk/Epiphany, Landscape and Last Man
By Samotar, 20 October 2016
Doba kamenná - (Ein, Eisen, Wittgen, Frankenstein), doba plastová a temná mineralogie
By samotař, 4 October 2016
Hledání hlasu řeky Bíliny
By samotař, 23 September 2016
Harrisons: A MANIFESTO FOR THE 21ST CENTURY
By , 19 September 2016
T.J. Demos: Anthropocene, Capitalocene, Gynocene: The Many Names of Resistance
By , 11 September 2016
Bratrstvo
By samotař, 1 September 2016
Neptunismus a plutonismus na vyhaslé sopce Bořeň
By , 14 August 2016
Murray Bookchin: Toward an Ecological Society/ K ekologické společnosti (1974)
By samotař, 31 July 2016
Metafory, endofyzika, manželé Themersonovi a Gordon Pask
By samotař, 15 July 2016
Anima Mundi Revisited
By miloš vojtěchovský, 28 June 2016
Simon A. Levin: The Evolution of Ecology
By samotař, 21 June 2016
Anna Remešová: Je možné představit si změnu?
By samotar, 20 June 2016
Jan Hloušek: Uranové město
By samotař, 31 May 2016
Josef Šmajs: Složí lidstvo zkoušku své racionální dospělosti?
By samotař, 20 May 2016
Manifest The Dark Mountain Project
By Samotar, 3 May 2016
Pokus o popis jednoho zápasu
By samotar, 29 April 2016
Václav Cílek: Antropocén – velké zrychlení světa
By Slawomír Uher, 23 April 2016
Nothing worse or better can happen
By Ewa Jacobsson, 5 April 2016
Real Reason we Can’t Stop Global Warming: Saskia Sassen
By , 18 March 2016
The Political Economy of the Cultural Commons and the Nature of Sustainable Wealth
By samotar, 12 March 2016
Jared Diamond - Easter's End
By , 21 February 2016
Felix Guattari - Three Ecologies (part 1)
By , 19 February 2016
W. H. Auden: Journey to Iceland
By , 9 February 2016
Jussi Parikka: The Earth
By Slawomír Uher, 8 February 2016
Brian Holmes: Extradisciplinary Investigations. Towards a New Critique of Institutions
By Stanislaw, 7 February 2016
Co číhá za humny? neboli revoluce přítomnosti
By Miloš Vojtěchovský, 31 January 2016
Podivuhodný osud polárníka a malíře Julia Payera
By , 23 January 2016
Red Sky: The Eschatology of Trans
By Miloš Vojtěchovský, 19 January 2016
#AKCELERACIONISTICKÝ MANIFEST (14. května 2013)
By samotar, 7 January 2016
The Forgotten Space: Notes for a Film
By , 7 January 2016
Rise and Fall of the Herring Towns:Impacts of Climate and Human Teleconnections
By , 25 December 2015
Hlubinná, temná, světlá i povrchová ekologie světa
By , 22 December 2015
Three short movies: Baroque Duchcov, New Lakes of Mostecko and Lignite Clouds
By Michal Kindernay, 21 December 2015
Lenka Dolanová: Umění mediální ekologie
By , 21 December 2015
Towards an Anti-atlas of Borders
By , 20 December 2015
Pavel Mrkus - KINESIS, instalace Nejsvětější Salvátor
By Miloš Vojtěchovský, 6 December 2015
Tváře/Faces bez hranic/Sans Frontiers
By Miloš Vojtěchovský, 29 November 2015
Josef Šmajs: Ústava Země/A Constitution for the Earth
By Samotar, 28 November 2015
John Jordan: The Work of Art (and Activism) in the Age of the Anthropocene
By Samotar, 23 November 2015
Humoreska: kočky, koulení, hroby a špatná muška prince Josefa Saského
By Samotar, 13 November 2015
Rozhovor:Před věčným nic se katalogy nesčítají
By Samotar, 11 November 2015
Lecture by Dustin Breiting and Vít Bohal on Anthropocene
By Samotar, 8 November 2015
Antropocén a mocné žblunknutí/Anthropocene and the Mighty Plop
By Samotar, 2 November 2015
Rory Rowan:Extinction as Usual?Geo-Social Futures and Left Optimism
By Samotar, 27 October 2015
Pavel Klusák: Budoucnost smutné krajiny/The Future of a Sad Region
By ll, 19 October 2015
Na Zemi vzhůru nohama
By Alena Kotzmannová, 17 October 2015
Upside-down on Earth
By Alena Kotzmannová, 17 October 2015
Thomas Hylland Eriksen: What’s wrong with the Global North and the Global South?
By Samotar, 17 October 2015
Nýey and Borealis: Sonic Topologies by Nicolas Perret & Silvia Ploner
By Samotar, 12 October 2015
Images from Finnmark (Living Through the Landscape)
By Nicholas Norton, 12 October 2015
Bruno Latour: Love Your Monsters, Why We Must Care for Our Technologies As We Do Our Children
By John Dee, 11 October 2015
Temné objekty k obdivu: Edward Burtynsky, Mitch Epstein, Alex Maclean, Liam Young
By Samotar 10 October 2015, 10 October 2015
Czech Radio on Frontiers of Solitude
By Samotar, 10 October 2015
Beyond Time: orka, orka, orka, nečas, nečas, nečas
By Samotar, 10 October 2015
Langewiese and Newt or walking to Dlouhá louka
By Michal Kindernay, 7 October 2015
Notice in the Norwegian newspaper „Altaposten“
By Nicholas Norton, 5 October 2015
Interview with Ivar Smedstad
By Nicholas Norton, 5 October 2015
Iceland Expedition, Part 2
By Julia Martin, 4 October 2015
Closing at the Osek Monastery
By Michal Kindernay, 3 October 2015
Iceland Expedition, Part 1
By Julia Martin, 3 October 2015
Finnmarka a kopce / The Hills of Finnmark
By Vladimír Merta, 2 October 2015
Od kláštera Osek na Selesiovu výšinu, k Lomu, Libkovicům, Hrdlovce a zpět/From The Osek Cloister to Lom and back
By Samotar, 27 September 2015
Sápmelažžat Picnic and the Exploration of the Sami Lands and Culture
By Vladimir, 27 September 2015
Gardens of the Osek Monastery/Zahrady oseckého kláštera
By ll, 27 September 2015
Workshop with Radek Mikuláš/Dílna s Radkem Mikulášem
By Samotářka Dagmar, 26 September 2015
Czech Radio Interview Jan Klápště, Ivan Plicka and mayor of Horní Jiřetín Vladimír Buřt
By ll, 25 September 2015
Bořeň, zvuk a HNP/Bořeň, sound and Gross National Product
By Samotar, 25 September 2015
Já, Doly, Dolly a zemský ráj
By Samotar, 23 September 2015
Up to the Ore Mountains
By Michal, Dagmar a Helena Samotáři , 22 September 2015
Václav Cílek and the Sacred Landscape
By Samotář Michal, 22 September 2015
Picnic at the Ledvice waste pond
By Samotar, 19 September 2015
Above Jezeří Castle
By Samotar, 19 September 2015
Cancerous Land, part 3
By Tamás Sajó, 18 September 2015
Ledvice coal preparation plant
By Dominik Žižka, 18 September 2015
pod hladinou
By Dominik Žižka, 18 September 2015
Cancerous Land, part 2
By Tamás Sajó, 17 September 2015
Cancerous Land, part 1
By Tamás Sajó, 16 September 2015
Offroad trip
By Dominik Žižka, 16 September 2015
Ekologické limity a nutnost jejich prolomení
By Miloš Vojtěchovský, 16 September 2015
Lignite Clouds Sound Workshop: Days I and II
By Samotar, 15 September 2015
Recollection of Jezeří/Eisenberg Arboretum workshop
By Samotar, 14 September 2015
Walk from Mariánské Radčice
By Michal Kindernay, 12 September 2015
Mariánské Radčice and Libkovice
By Samotar, 11 September 2015
Tušimice II and The Vicarage, or the Parsonage at Mariánské Radčice
By Samotar, 10 September 2015
Most - Lake, Fish, algae bloom
By Samotar, 8 September 2015
Monday: Bílina open pit excursion
By Samotar, 7 September 2015
Duchcov II. - past and tomorrow
By Samotar, 6 September 2015
Duchcov II.
By Samotar, 6 September 2015
Arrival at Duchcov I.
By Samotar, 6 September 2015
Poznámka k havárii rypadla KU 300 (K severu 1)
By Samotar, 19 August 2015
Kinterova Jednotka a postnatura
"Měď má charakteristickou načervenalou barvu, příměsi ji obvykle barví do žluta. Je to poměrně těžký, dobře tvárný kov za studena i za tepla kolem teplot 800 ºC. Špatně se odlévá, pro odlévání se vytvářejí slitiny (bronzy, mosazi). Je odolná proti korozi; na vlhkém vzduchu se na povrchu vytváří tzv. měděnka (vrstva zásaditých uhličitanů zelené barvy). Má schopnost reakce se sírou, na což je potřeba brát zřetel při použití pryžové izolace na měděný vodič. Pryžová izolace obsahuje síru, takže je třeba měděné vodiče nejprve pocínovat a pak teprve dát vrstvu pryžové izolace".
"Měď má vysokou elektrickou i tepelnou vodivost. Elektrická vodivost je ovlivněna příměsemi, které ji snižují. Největší vliv na elektrickou vodivost mědi má fosfor, nejmenší kadmium. Pokud je v mědi obsažen kyslík, může docházet k tzv. vodíkové nemoci mědi. Žíháním mědi s obsahem kyslíku nad 400°C v atmosféře obsahující vodík nebo uhlovodíky dochází k difuzi atomů vodíku do mědi. Vznikající vodní pára svým velkým tlakem vyvolává vznik povrchových trhlinek, které mohou vést k hrubým prasklinám, měď je křehká a láme se. Vodíková nemoc se projevuje při svařování autogenem, proto se musí pro tyto účely používat měď bez obsahu kyslíku, která se označuje OFHC (Oxygen Free High Conductivity). Rovněž je kyslík na škodu, pokud se má měď velmi intenzivně tvářet za studena.
z internetu.
Z hlediska geologie času ten okamžik nastal teprve včera. Nejspíš v té samé chvíli, kdy jsme se mátožně probírali z bájesloví orality, z dob nekonečného vyprávění příběhů a rituálních tanců kolem ohňů. Neustále jsme se učili něco víc, než pořád jen žít, zabíjet, jíst, rozmnožovat se, bát se, že ráno Slunce nevystoupí na oblohu. Začali jsme samozřejmě tím, že jsme se pokusili trochu vylepšít nedokonalá, neohrabaná těla a smysly. Naostřit a zpevnit si drápy, zesílit a prodloužit si paže, nohy a paměť. Z generace na generaci po desítky tisíc let jsme se učili trpělivě skládat, kombinovat a rozeznávat, uchovávat jednoduché předměty, idoly, symboly, nástroje. Pěstovat a upravovat rostliny, aby uživily naše děti. Konečně jsme měli k dispozici složité aparáty na pozorování a naslouchání, mechanismy k ovládání a zastavování pohybu a nástroje na počítání běhu času. Důvodem shromažďovat všechna ta hejblata, nástroje a přístroje byla nejspíš potřeba si na účet ostatních pořizovat větší a větší doupata, chýše, paláce, zásobárny, pokladnice, skladiště pokladů a obrazů světa. Konečně jsme se naučili kopírovat, replikovat, multiplikovat, porovnávat, prodávat, navzájem si vyměňovat, přemalovávat, ničit, obětovat obrazy bohům. Potom někdo přišel s otázkou, jak vypadá naše krajina z nebe a někteří se vydali směrem k horám.
„Pochopitelně jsem neměl žádnou možnost, jak kontrolovat tvar, na kterém jsem pracoval. Zůstal jsem pevně přitisknutý na místě, tiše, pomalu jsem vylučoval sekreci. Pokračoval jsem i potom, co mi skořápka pokrývala celé tělo.“
– Italo Calvino, Kosmické grotesky
Centrální digitální archiv dnes obsahuje terabajty rovnic, kreseb, maleb, krajinomaleb, detailů, skic, vzorků, portrétů. Ale i samoobrazů, které se rodí a rozmnožují samovolně, roboticky, strojově, často bez našeho přičinění. Dokonce se derou ven z archivů, kolem je slyšet šumící, bzučící oceán letících světelných paketů, stratigrafických, geomorfologických a histologických dat a záznamů. Strukturu novostavby tvoří sloučeniny mědi, kadmia, křemíku, lithia, písku, betonu a polymerů.
Infosféra čítá miliardy doličných předmětů: mimo archeologii magnetické vlny, bloudící od velkého třesku vesmírem vygooglujete všechno. Jsou to neskutečně napínavé seriály a reality show: třeba o vymírání říší a biologických druhů, o vzniku nových – postnaturálních, hybridních bytostí, o nichž jsme si kdysi před televizní dobou vyprávěli v pohádkách. V mýtech o měděném draku, o hořícím ptáku fénixovi, o kovových svítících broucích. Oblíbené jsou také hororové stories o přeslavné kolonizaci Zeměkoule člověkem. V oddělení pro veřejnost stroje sledují na monitorech, dechberoucí posuny hmoty, rašení a růst nových elektronických tkání, sítí, komunikací, aglomerací. Všechny ty omamně hrozivé ornamenty propojující liniemi koaxiálních linek lidská těla bez těla a netělesná těla světa. Do té doby, než definitivně zvítězí doba postdrátová, kdy se všechny dráty a kabely stanou zase zbytečnými. Pak je budeme moci zase vrátit do země, případně přetavit v něco podobně úžasného a užitečného jako jsou všechna ta pospojovaná místa na světě.
Jiné delegované stroje v archivech sledují a zkoumají například vítěznou urbanizaci, profylaktické odumírání starých měst, jejich transformaci na kreativní ruiny. Další stroje skenují a analyzují povrch a nitro planety, kontrolují, jak je dodržováno přesunování okrajů pouští a vegetací, počítají algoritmy tání ledovců, rozrůstání postindustriálních zón. Nano-stroje zajišťují v podloží, hluboko pod betonovými deskami a vyasfaltovanými dominii hladký provoz a rytmus pulzujících kapilár, distribuci živin, surovin, zboží, informací, zplodin, toxinů složitým systémem krajinotěla.
Ten automatizovaný systém slouží k dohlížení, obraně, autosugesci, k pečlivému vyhledávání, přehrabávání, přerovnání příhodných kovů a minerálů, organických usazenin. K těžbě a optimalizaci spotřeby fosilních a postfosilních zdrojů, k metodologii jejich hladké, bezdrátové a bezztrátové přeměny na moc, teplo, světlo, peníze, rychlost, energii, toxiny a smog.
Rád přemýšlím (a mělo by k tomu dojít
čím dřív tím líp!)
o kybernetické louce.
Tam spolu budou vedle sebe žít
savci a počítače
a budou programovat harmonii
jako čistou vodu
a budou se dotýkat čistého nebe
All Watched over by Machines of Loving Grace, Richard Brautigan, 1967
Lidé se po statisíce let nejspíš většinu času ukrývali před nebezpečím. Prodírali se opatrně lesy, tajgou, savanou, křovinami. Sledovali bedlivě své bezprostřední okolí, hlavně terén pod nohama, kde se mohlo ukrývat nebezpečí v podobě hada, štírů, pukliny, ostrých kamenů. Jen občas zvedali hlavu k nebi a jen ve snech se vznášeli v oblacích, vysoko nad korunami stromů. A tak hvězdná obloha byla od věků projekčním plátnem pozemských úzkostí, divadlem magických představ, pareidolií, znamení, symbolů a evokací. Dnes umíme sledovat a studovat přírodní i umělé formace a struktury zhůry. Umíme vnímat a popsat celkové obrysy krajin s meandrujícími řekami, s plochami tyrkysových lithiových odkalovacích nádrží, s fraktály těžních prací, s ornamenty skalních pobřeží, s vláčnými tvary mraků, se sítěmi kabelů tažených a deroucích se vpřed neuvěřitelě rychle, jako ledové květy na oknech v mrazivých lednových nocích. Elektřina přerušila rytmus dne a noci, bdění a snění. Rozblikala celé plochy nokturnálních kontinentů. Když překonáme nevolnost ze závrati, spatříme planetární kopule systémových procesů, o jejichž příčinách a metabolismu jsme donedávna tušili jen detaily a nepřikládali jim důležitost.
Podivuhodné je, že viděno z ptačí i žabí perspektivy se postindustriální křemíková a metalurgická příroda „chová“ a vypadá trochu jako archaická vegetace. Roste podle algoritmů oddenku spíš než podle pravidelných a pravoúhlých vzorců krystalů, konstruktivismu a schémat narýsovaných podle pravítka modernismu. Funkce určuje tvar, tvar určuje ekologii, ergonomii, anatomii rizomatických formem: zázvoru, puškvorce, hlízy bramboru, mechů a lišejníků, hub, říčních toků, kořenů některých stromů. Labyrintické tvary termitiště a pnutí měděných a křemíkových svazků elektronických a elektrických sítí na zemi, v podzemí. Kabely připomínají parazitické a symbiotické tkaniva mycélií čerpajících vodu a stopové živiny z půdy, spojujících se s kořáním stromů a rostlin do lesního biotopu větvícího se superorganismu. Oddenek jako stavební prvek hmoty, morfologie přírodní i kyberkrajiny, sublimní i hermetický princip, ventilační systém prstenců vegetativního orgánu, jako vnitřnosti klimatizací a počítačových serverů bankovních komplexů a obchodních středisek. Nikde to nemá začátek ani konec, příčinu, ani důsledek.
Oddenek neroste podle osové symetrie, protože se brání – podobně jako internet – mít střed a okraj. Také lišejníková bytost vládne roztroušenou inteligencí a strategií. Pohybuje se, rodí, roste a odumírá všude zároveň. Adaptovala se ve všech klimatických pásmech (s výjimkou oceánu). Umí kolonizovat nejrůznější substráty. Dobře vegetuje na kamenech, skalách, na půdách, jako epifyt žije na větvích stromů a keřů. Daří se jí dokonce na kůži živočichů a snáší se s plastem a lidmi. Lišejník je podovojná bytost, je to symbiotické společenství dvou druhů hub a řas nebo sinice. Soužití sahá od oboustranně výhodného svazku k parazitismu. Třeba při alelopatii nebo antibióze jeden druh ovlivňuje spolubydlícího, někdy dokonce celou niku tím, že vypouští do prostředí zplodiny, které jsou pro něj jedovaté. Někdy – jako u kvasinek – jsou toxické i pro samotného producenta zplodin.
Také měděné dráty a kabely najdete (podobně jako lišejník) ve všech klimatických pásmech. Na rozdíl od lišejníků dokonce v oceánech. Podle údajů Světové banky v současnosti celkové zásoby měděných rud čítají asi 720 milionů tun (nepočítá se měď ukrytá na dně oceánů). V roce 2015 bylo vytěženo 19 milionů tun měděné rudy a 18,6 milionu tun zpracováno na další slitiny. Největší producenti mědi jsou Chile, Čína, Spojené státy a Indonésie. Kolik milionů kilometrů měděných drátů a kabelů pokrývá a spojuje dnes planetu, se mi nepodařilo zjistit. Většina kabelů a drátů je ukryta a chráněna před dotyky a zraky. Ale stačí je odpojit od elektřiny , vytáhnout na světlo, sloupnout – podle bezdomovců, archeologovů metalurgické doby – jejich plastový obal a zjeví se ve své kruté obnaženosti.
„Postnaturální“ projekt Krištofa Kintery je metafora doby antropocénu. Je to portrét vtělený do materiálu a textury naší postnervové sítě a postmateriální esence. Postnaturalia staví na protikladu oddenkové struktury sochy a aseptické geometrie prostoru galerie. Jako by se zbastlený a od elektřiny odpojený e-vetřelec vydral odněkud z podlahy a zabydlel mezi stěnami, ve stěnách galerie. Jako by bytost přemohl záchvat mutageneze a postihlo obsedantní bujení biomorfně-anorganické hmoty neživého a nemrtvého těla.. Není jisté, jestli je to ektoskelet symbionta, postapokalyptický merzbau neznámého hmyzího společenství, nebo jamboree kyberfosilií.
Krištof Kintera 16. března letošního roku představí velkou výstavou Postnaturalia v muzeu umění Maramotti ve městě Reggio Emilia a na podzim v pražské Galerii Rudolfinum. Kintera pracuje mnoho let s pohybem, obrazem, elektrickou energiií a elektronikou, ale zde použil staré měděné kabely a dráty zejména jako sochařský materiál. „Žijeme v době měděné, měď je pro nás nepostradatelná. Bez ní by neproudila elektrická energie, ani informace. Je to fatální surovina... Po celém světě jsou nataženy kabely, které připomínají kořenové systémy bylin“, „Postnaturalia“ je umělá vegetace, pětadvacet metrů dlouhý a dvanáct metrů široký objekt, ze něhož roste více než dvacet druhů hybridních rostlin z elektronického odpadu. Text vznikl původně v angličtině pro katalog, v české verzi byl přepracován a rozšířen a vyšel v časopise Pandora na jaře 2017.
Miloš Vojtěchovský