Blog posts
Posts
A Hackers Manifesto, verze 4.0, kapitola 4.
By samotar, 10 January 2023
Alfred ve dvoře čili Poznámka k pražské hetero-utopii
By samotar, 10 November 2022
Trnovou korunou a tankem do srdíčka
By samotar, 2 July 2022
Hakim Bey - Informační válka
By samotar, 26 March 2022
Jean-Pierre Dupuy: Do we shape technologies, or do they shape us?
By samotar, 6 March 2022
Václav Cílek: Záhada zpívající houby
By samotar, 15 February 2022
Guy Debord - Teorie dérive
By samotar, 21 January 2022
Jack Burnham – Systémová estetika
By samotar, 19 November 2021
Poznámka pod čarou k výstavě Handa Gote: Věc, nástroj, čas, fetiš, hygiena, tabu
By samotar, 13 July 2021
Rána po ránech
By samotar, 23 May 2021
Na dohled od bronzového jezdce
By samotar, 4 March 2021
Z archivu:Mlha - ticho - temnota a bílé díry
By samotar, 7 October 2020
Zarchivu: Hůlna-kejdže
By samotar, 7 September 2020
Center for Land Use Interpretation
By samotar, 18 June 2020
Dawn Chorus Day - zvuky za svítání
By samotar, 30 April 2020
Z archivu: Bílé Břehy 2012 a Liběchov 2011
By , 3 April 2020
Z archivu: Krzysztof Wodiczko v DOXU
By samotar, 26 March 2020
GARY SNYDER: WRITERS AND THE WAR AGAINST NATURE
By samotar, 20 March 2020
Podoby domova: hnízda, nory, doupata, pavučiny, domestikace a ekologie
By samotar, 17 March 2020
Michel Serres: Transdisciplinarity as Relative Exteriority
By samotar, 5 November 2019
Pavel Ctibor: Sahat zakázáno
By samotar, 22 September 2019
Emmanuel Lévinas: HEIDEGGER, GAGARIN A MY
By samotar, 19 September 2019
Atmosférické poruchy / Atmospheric Disturbances - Ustí nad Labem
By samotar, 13 September 2019
Erkka Laininen: A Radical Vision of the Future School
By samotar, 10 August 2019
Anton Pannekoek: The Destruction of Nature (1909)
By samotar, 21 July 2019
Co padá shůry - světlo, pelyněk, oheň a šrot
By samotar, 30 December 2018
2000 slov v čase klimatických změn - manifest
By samotar, 2 November 2018
Vladimír Úlehla, sucho, geoinženýrství, endokrinologie, ekologie a Josef Charvát
By samotář, 22 September 2018
Lukáš Likavčan: Thermodynamics of Necrocracy - SUVs, entropy, and contingency management
By samotar, 20 July 2018
Tajemství spolupráce: Miloš Šejn
By samotar, 27 June 2018
Invisible Images (Your Pictures Are Looking at You) Trevor Paglen
By samotar, 2 June 2018
KŘEST KNIHY KRAJINA V POZORU: THE LANDSCAPE IN FOCUS.
By samotar, 18 May 2018
Případ zchudlé planety:Vojtěch Kotecký
By samotar, 22 April 2018
Rozhovor na Vltavě: Jak umění reaguje na dobu antropocénu?
By samotar, 10 March 2018
Skolt Sámi Path to Climate Change Resilience
By samotar, 10 December 2017
Brian Holmes: Driving the Golden Spike - The Aesthetics of Anthropocene Public Space
By samotar, 22 November 2017
Ohlédnutí/Revisited Soundworm Gathering
By samotař, 9 October 2017
Kleté krajiny
By samotar, 7 October 2017
Kinterova Jednotka a postnatura
By samotař, 15 September 2017
Ruiny-Černý trojúhelník a Koudelkův pohyb v saturnských kruzích
By samotar, 13 July 2017
Upsych316a Universal Psychiatric Church
By Samotar, 6 July 2017
Miloš Vojtěchovský: Krátká rozprava o místě z roku 1994
By milos, 31 May 2017
Za teorií poznání (radostný nekrolog), Bohuslav Blažek
By miloš vojtěchovský, 9 April 2017
On the Transmutation of Species
By miloš vojtěchovský, 27 March 2017
Gustav Metzger: Poznámky ke krizi v technologickém umění
By samotař, 2 March 2017
CYBERPOSITIVE, Sadie Plant a Nick Land
By samotař, 2 March 2017
Ivan Illich: Ticho jako obecní statek
By samotař, 18 February 2017
Dialog o primitivismu – Lawrence Jarach a John Zerzan
By samotar, 29 December 2016
Thomas Berry:Ekozoická éra
By samotař, 8 December 2016
Jason W. Moore: Name the System! Anthropocenes & the Capitalocene Alternative
By miloš vojtěchovský, 24 November 2016
Michel Serres: Revisiting The Natural Contract
By samotař, 11 November 2016
Best a Basta době uhelné
By samotař, 31 October 2016
Epifanie, krajina a poslední člověk/Epiphany, Landscape and Last Man
By Samotar, 20 October 2016
Doba kamenná - (Ein, Eisen, Wittgen, Frankenstein), doba plastová a temná mineralogie
By samotař, 4 October 2016
Hledání hlasu řeky Bíliny
By samotař, 23 September 2016
Harrisons: A MANIFESTO FOR THE 21ST CENTURY
By , 19 September 2016
T.J. Demos: Anthropocene, Capitalocene, Gynocene: The Many Names of Resistance
By , 11 September 2016
Bratrstvo
By samotař, 1 September 2016
Neptunismus a plutonismus na vyhaslé sopce Bořeň
By , 14 August 2016
Murray Bookchin: Toward an Ecological Society/ K ekologické společnosti (1974)
By samotař, 31 July 2016
Metafory, endofyzika, manželé Themersonovi a Gordon Pask
By samotař, 15 July 2016
Anima Mundi Revisited
By miloš vojtěchovský, 28 June 2016
Simon A. Levin: The Evolution of Ecology
By samotař, 21 June 2016
Anna Remešová: Je možné představit si změnu?
By samotar, 20 June 2016
Jan Hloušek: Uranové město
By samotař, 31 May 2016
Josef Šmajs: Složí lidstvo zkoušku své racionální dospělosti?
By samotař, 20 May 2016
Manifest The Dark Mountain Project
By Samotar, 3 May 2016
Pokus o popis jednoho zápasu
By samotar, 29 April 2016
Václav Cílek: Antropocén – velké zrychlení světa
By Slawomír Uher, 23 April 2016
Nothing worse or better can happen
By Ewa Jacobsson, 5 April 2016
Real Reason we Can’t Stop Global Warming: Saskia Sassen
By , 18 March 2016
The Political Economy of the Cultural Commons and the Nature of Sustainable Wealth
By samotar, 12 March 2016
Jared Diamond - Easter's End
By , 21 February 2016
Felix Guattari - Three Ecologies (part 1)
By , 19 February 2016
W. H. Auden: Journey to Iceland
By , 9 February 2016
Jussi Parikka: The Earth
By Slawomír Uher, 8 February 2016
Brian Holmes: Extradisciplinary Investigations. Towards a New Critique of Institutions
By Stanislaw, 7 February 2016
Co číhá za humny? neboli revoluce přítomnosti
By Miloš Vojtěchovský, 31 January 2016
Podivuhodný osud polárníka a malíře Julia Payera
By , 23 January 2016
Red Sky: The Eschatology of Trans
By Miloš Vojtěchovský, 19 January 2016
#AKCELERACIONISTICKÝ MANIFEST (14. května 2013)
By samotar, 7 January 2016
The Forgotten Space: Notes for a Film
By , 7 January 2016
Rise and Fall of the Herring Towns:Impacts of Climate and Human Teleconnections
By , 25 December 2015
Hlubinná, temná, světlá i povrchová ekologie světa
By , 22 December 2015
Three short movies: Baroque Duchcov, New Lakes of Mostecko and Lignite Clouds
By Michal Kindernay, 21 December 2015
Lenka Dolanová: Umění mediální ekologie
By , 21 December 2015
Towards an Anti-atlas of Borders
By , 20 December 2015
Pavel Mrkus - KINESIS, instalace Nejsvětější Salvátor
By Miloš Vojtěchovský, 6 December 2015
Tváře/Faces bez hranic/Sans Frontiers
By Miloš Vojtěchovský, 29 November 2015
Josef Šmajs: Ústava Země/A Constitution for the Earth
By Samotar, 28 November 2015
John Jordan: The Work of Art (and Activism) in the Age of the Anthropocene
By Samotar, 23 November 2015
Humoreska: kočky, koulení, hroby a špatná muška prince Josefa Saského
By Samotar, 13 November 2015
Rozhovor:Před věčným nic se katalogy nesčítají
By Samotar, 11 November 2015
Lecture by Dustin Breiting and Vít Bohal on Anthropocene
By Samotar, 8 November 2015
Antropocén a mocné žblunknutí/Anthropocene and the Mighty Plop
By Samotar, 2 November 2015
Rory Rowan:Extinction as Usual?Geo-Social Futures and Left Optimism
By Samotar, 27 October 2015
Pavel Klusák: Budoucnost smutné krajiny/The Future of a Sad Region
By ll, 19 October 2015
Na Zemi vzhůru nohama
By Alena Kotzmannová, 17 October 2015
Upside-down on Earth
By Alena Kotzmannová, 17 October 2015
Thomas Hylland Eriksen: What’s wrong with the Global North and the Global South?
By Samotar, 17 October 2015
Nýey and Borealis: Sonic Topologies by Nicolas Perret & Silvia Ploner
By Samotar, 12 October 2015
Images from Finnmark (Living Through the Landscape)
By Nicholas Norton, 12 October 2015
Bruno Latour: Love Your Monsters, Why We Must Care for Our Technologies As We Do Our Children
By John Dee, 11 October 2015
Temné objekty k obdivu: Edward Burtynsky, Mitch Epstein, Alex Maclean, Liam Young
By Samotar 10 October 2015, 10 October 2015
Czech Radio on Frontiers of Solitude
By Samotar, 10 October 2015
Beyond Time: orka, orka, orka, nečas, nečas, nečas
By Samotar, 10 October 2015
Langewiese and Newt or walking to Dlouhá louka
By Michal Kindernay, 7 October 2015
Notice in the Norwegian newspaper „Altaposten“
By Nicholas Norton, 5 October 2015
Interview with Ivar Smedstad
By Nicholas Norton, 5 October 2015
Iceland Expedition, Part 2
By Julia Martin, 4 October 2015
Closing at the Osek Monastery
By Michal Kindernay, 3 October 2015
Iceland Expedition, Part 1
By Julia Martin, 3 October 2015
Finnmarka a kopce / The Hills of Finnmark
By Vladimír Merta, 2 October 2015
Od kláštera Osek na Selesiovu výšinu, k Lomu, Libkovicům, Hrdlovce a zpět/From The Osek Cloister to Lom and back
By Samotar, 27 September 2015
Sápmelažžat Picnic and the Exploration of the Sami Lands and Culture
By Vladimir, 27 September 2015
Gardens of the Osek Monastery/Zahrady oseckého kláštera
By ll, 27 September 2015
Workshop with Radek Mikuláš/Dílna s Radkem Mikulášem
By Samotářka Dagmar, 26 September 2015
Czech Radio Interview Jan Klápště, Ivan Plicka and mayor of Horní Jiřetín Vladimír Buřt
By ll, 25 September 2015
Bořeň, zvuk a HNP/Bořeň, sound and Gross National Product
By Samotar, 25 September 2015
Já, Doly, Dolly a zemský ráj
By Samotar, 23 September 2015
Up to the Ore Mountains
By Michal, Dagmar a Helena Samotáři , 22 September 2015
Václav Cílek and the Sacred Landscape
By Samotář Michal, 22 September 2015
Picnic at the Ledvice waste pond
By Samotar, 19 September 2015
Above Jezeří Castle
By Samotar, 19 September 2015
Cancerous Land, part 3
By Tamás Sajó, 18 September 2015
Ledvice coal preparation plant
By Dominik Žižka, 18 September 2015
pod hladinou
By Dominik Žižka, 18 September 2015
Cancerous Land, part 2
By Tamás Sajó, 17 September 2015
Cancerous Land, part 1
By Tamás Sajó, 16 September 2015
Offroad trip
By Dominik Žižka, 16 September 2015
Ekologické limity a nutnost jejich prolomení
By Miloš Vojtěchovský, 16 September 2015
Lignite Clouds Sound Workshop: Days I and II
By Samotar, 15 September 2015
Recollection of Jezeří/Eisenberg Arboretum workshop
By Samotar, 14 September 2015
Walk from Mariánské Radčice
By Michal Kindernay, 12 September 2015
Mariánské Radčice and Libkovice
By Samotar, 11 September 2015
Tušimice II and The Vicarage, or the Parsonage at Mariánské Radčice
By Samotar, 10 September 2015
Most - Lake, Fish, algae bloom
By Samotar, 8 September 2015
Monday: Bílina open pit excursion
By Samotar, 7 September 2015
Duchcov II. - past and tomorrow
By Samotar, 6 September 2015
Duchcov II.
By Samotar, 6 September 2015
Arrival at Duchcov I.
By Samotar, 6 September 2015
Poznámka k havárii rypadla KU 300 (K severu 1)
By Samotar, 19 August 2015
The Forgotten Space: Notes for a Film
The Forgotten Space follows container cargo aboard ships, barges, trains and trucks, listening to workers, engineers, planners, politicians, and those marginalized by the global transport system. We visit displaced farmers and villagers in Holland and Belgium, underpaid truck drivers in Los Angeles, seafarers aboard mega-ships shuttling between Asia and Europe, and factory workers in China, whose low wages are the fragile key to the whole puzzle. And in Bilbao, we discover the most sophisticated expression of the belief that the maritime economy, and the sea itself, is somehow obsolete.
A range of materials is used: descriptive documentary, interviews, archive stills and footage, clips from old movies. The result is an essayistic, visual documentary about one of the most important processes that affects us today. The Forgotten Space is based on Sekula’s Fish Story, seeking to understand and describe the contemporary maritime world in relation to the complex symbolic legacy of the sea.
"In effect, I am arguing for the continued importance of maritime space in order to counter the exaggerated importance attached to that largely metaphysical construct, "cyberspace," and the corollary myth of "instantaneous" contact between distance spaces. I am often struck by the ignorance of intellectuals in this respect: the self-congratulating conceptual aggrandizement of "information" frequently is accompanied by peculiar erroneous beliefs: among these is the widely held quasi-anthropomorphic notion that most of the world's cargo travels as people do, by air. This is an instance of the blinkered narcissism of the information specialist: a "materialism" that goes no farther than "the body."" Allan Sekula
Notes for the Film by Alan Sekula and Noel Burch
The subject of the film is globalization and the sea, the ‘forgotten space’ of our modernity. Its premise is that the oceans remain the crucial space of globalization: nowhere else is the disorientation, violence and alienation of contemporary capitalism more manifest. But this truth is not self-evident and must be approached as a puzzle, or mystery; a problem to be solved. Sea trade is an integral component of the world-industrial system, but we are distracted from the full implications of this insight by two powerful myths. The first is that the sea is nothing more than a residual mercantilist space: a reservoir of cultural and economic anachronisms, relics of an older and obsolete economy—a world of decrepitude, rust and creaking cables, of the slow movement of heavy things. The second is that we live in a post-industrial society, that cybernetic systems and the service economy have radically marginalized the ‘old economy’ of heavy material fabrication and processing.
Thus the fiction of obsolescence mobilizes reserves of sentimental longing for things which are not really dead. As ships become more like buildings—the giant, floating warehouses of the ‘just-in-time’ system of distribution—factories begin to resemble ships, stealing away stealthily in the night, restlessly searching for ever cheaper labour. A garment factory in Los Angeles or Hong Kong closes; the work benches and sewing machines reappear in the suburbs of Guangzhou or Dacca. In the automobile industry, for example, the function of the ship is akin to that of conveyor systems within the old integrated car factory: parts span the world on their journey to the final assembly line. Today, over 90 per cent of the world’s cargo moves by sea. Without a ‘revolution’ in ocean-going cargo-handling technology, the global factory would not exist, nor the phenomenon of globalization itself. What began in the mid-1950s as a modest American improvement in cargo logistics has now taken on world-historic importance. The cargo container—a standardized metal box, easily transferred from ship to truck to train—has radically transformed the space and time of port cities and ocean passages. There have been enormous increases in economies of scale. Older transport links, such as the Panama Canal, risk sliding into obsolescence as ships become more gargantuan.
The film moves between four port cities: Rotterdam, Los Angeles, Hong Kong and Bilbao. It visits the industrial hinterland in southern China and the transport hinterland in the heart of Holland. The first three can be classed as ‘super-ports’, the largest in the world. In Bilbao, a fading port with a brave maritime history, functional atrophy coexists with the symbolic hypertrophy of the Gehry Guggenheim, a delirium of neo-baroque maritime nostalgia wedded to the equally delirious promise of the ‘new economy’. Super-ports, pushed to the periphery of the metropolitan centre, require vast tracts of land for the containers’ sorting and storage. The old, sheltering deep-water port, with its steep hillsides and panoramic vistas, is less suited to these new spatial demands than low-lying delta plains, which nonetheless require continual dredging for the ever-deeper draft of the new super-ships. The old waterfront culture of sailor bars, flophouses, brothels and ship chandlers gives way either to a depopulated terrain vague or—blessed with the energies of real-estate speculators—to a new artificial maritime space of theme restaurants, aestheticized nautical relics and expensive ocean-view condominiums.
As the class character of the port cities changes, the memory of mutiny and rebellion by dockers, seafarers, fishermen and shipyard workers—struggles that were fundamental to the formation of the institutions of social democracy and free trade-unionism—fades from public awareness. What tourist in today’s Amsterdam is drawn to the old monument commemorating dock-workers’ heroic but futile strike to prevent the Nazi deportation of the Dutch Jews? Today’s seafaring crews are drawn from the old and new Third Worlds: Filipinos, Chinese, Indonesians, Ukrainians, Russians. The conditions they endure are not unlike those experienced by the lascars of the 18th century. The legal instrument underwriting their exploitation is the ‘flag of convenience’ system, which allows ships owned in rich countries to be registered in poor ones. Here again, American capital was in the lead, seeking to break powerful maritime unions in the wake of the Second World War: the flag of convenience was created to obscure legal responsibility for safety and fair labour practices.
The cargo containers are everywhere, mobile and anonymous: ‘coffins of remote labour-power’, carrying goods manufactured by invisible workers on the other side of the globe. For apologists of globalization, this flow is indispensable for the continued prosperity of the West and for the deferred prosperity of those who labour, so far away. But perhaps this is a case for Pandora—or for her more clairvoyant sister, Cassandra.
Symposium Na pomezí samoty
Mezinárodní symposium Na pomezí samoty, připravené v rámci stejnojmenného uměleckého projektu nabízí srovnání názorů, zkušeností a pohledů umělců, kurátorů a pozvaných hostů k tématu proměn krajiny, ve které dnes žijeme a které jsme součástí
Symposium hledá vzájemné vztahy mezi kulturními, politickými a ekonomickými aspekty současných konceptů a představ o tom, co pro nás znamenají slova jako prostor, prostředí, krajina a země, včetně topografie o-kraje, přechodové zóny, terminálu, stanovení a překročení hranice a meze.
Slovo krajina lze interpretovat jako jeden z lidských způsobů orientace ve světě a v sobě, je to model, kterým se vztahujeme k Zemi. Krajina je kolem nás, pod našima nohama, je naším způsobem uvažování a cítění. Je to naše společné východisko: to, co nás spojuje, to co nás může rozdělit.
Z této perspektivy klademe následující otázky: co se dnes s krajinou děje? Jak jsme s ní propojeni, jak se člověk vůči starému konceptu krajiny vymezuje, kam se od něho vzdaluje? Nakolik a pomocí jakých znakových systémů krajině rozumíme, rozmlouváme s ní? Co o Zemi víme a často dosud nevíme? Může ji někdo vlastnit? Je reálné, abychom Zemi proměnili v "krajinu bez hranic" v "permanentní pomezí"?
Jinak o zemi, kraji a krajině uvažují umělci, architekti, podnikatelé, vědci, specialisté, zemědělci, nebo poutníci, kteří v ní žijí. Jak v lidských, spíš než statistických systémech zachytit, porozumět, vyjádřit viditelné i nezřetelné symptomy proměn, kterými krajina prochází, včetně těch místních i těch globálních?
Industrializace podmiňující a umožňující současnou mobilitu lidí i zboží, hyper-konektivitu, nadprodukci a urbanizaci proměnila velkou část planetární krajiny 21. století do podoby globální výrobní haly, výzkumné laboratoře, v bojové pole teritoriálních a zájmových konfliktů (mezi lidmi, mezi lidmi a ostatními bytostmi). Stávající, zdánlivě pevně definované hranice, propojující i oddělující zóny bezpečného a nejistého, bohatého a chudého, umírněného a divokého se posunují, nebo rozpadají.
Vstoupili jsme do oblastí za pomyslnou hranicí? Nabízí současné umění modely orientace v těchto pohyblivých a nejistých územích? Naznačují četné umělecké a mezioborové projekty, festivaly a setkání k problematice antropocénu možné cesty a modely, nezneužívají aktuální úzkost z nečekaných i očekávaných posunů a změn?
Hosté a účastníci symposia: Vít Bohal, Dustin Breiting, Peter Cusack, Petr Gibas, Stanislav Komárek, Alena Kotzmannová, Julia Martin, Pavel Mrkus, Ivo Přikryl, Martin Říha, Ivar Smedstad, Matěj Spurný, Tereza Stöckelová, The Laboratory of Insurrectionary Imagination, Andras Heszky (Translocal Institute), Guy van Belle, Martin Škabraha.
Další informace: Miloš Vojtěchovský, Dagmar Šubrtová, Dustin Breiting.
Symposium je připraveno ve spolupráci s Francouzským institutem v Praze, s jeho laskavou podporou a s podporou Agosto Foundation.
program symposia
Program
místo konání: Francouzský institut, Štěpánská 35 Praha 1
(symposium je simultánně tlumočeno do češtiny, respektive do angličtiny)
pátek 5.2.
10:00 registrace
10:30 úvodní slovo, Dagmar Šubrtová a Miloš Vojtěchovský (CZ)
zprávy za pomezí
První blok je zaměřen na zprávy z expedic na Island, do severních Čech a do Finnmarky, které proběhly na konci léta minulý rok jako součást projectu Na pomezí samoty. Několik účastníků, koordinátoři a lektor představí svoje koncepty a poznatky: Alena Kotzmanová a Ivar Smedstad promluví o současné situaci životního prostředí ve Finnmarce na severu Norska, Julia Martin a Pavel Mrkus o krajině, přírodě a průmyslových komplexech na Islandu a zvukový umělec a vedoucí dílny "Do hlubin lignitových mračen" Petr Cusack uvede příklady svého dlouhodobého zaznamenávání s srovnávání zvukové krajiny ekologicky postižených míst v Evropě.
10:45 Alena Kotzmannová (CZ) - K severu
11:00 Ivar Smedstad (NOR) - Finnmarka
11:30 Julia Martin (IS/D) Sledování "vykloubených" objektů a jejich působení na životní prostředí
12:00 Pavel Mrkus (CZ) - Geneze “Pádu"
12:15 Peter Cusack (VB) - Zvukový žurnalismus a místa v procesu proměn
12:45 -14:00 přestávka
Krajiny, zahrady, doly, stavení a prázdnota
Odpolední blok přednášek představí různé aspekty a názory na aktuální diskuzi o kulturním a životním prostředí, zejména na příkladu industriální a postindustriální krajiny mostecké uhelné pánve v severních Čechách, kde probíhala jedna z expedic.
14:00 Stanislav Komárek (CZ) – Mít zemi, mít zahradu
14:30 Martin Říha (CZ) - Podkrušnohorská krajina a schopnost přírody i člověka se adaptovat
15:00 Ivo Přikryl (CZ) - Vodní režim post-těžební krajiny - ideál a realita
15:30 Matěj Spurný (CZ) - "Chyběly nám cifry". Počátky kritiky socialistického produktivismu na příkladu severních Čech šedesátých let 20. století.
16:00 Petr Gibas (CZ) - Místa prázdnoty a krajina mezi přítomností a nepřítomností
16:30 - 17:00 diskuse
17:00 - 19:00 - přestávka
večerní program
19:15 úvod k filmu (Julia Martin)
19:30 projekce filmu Dreamland
Sobota 6.2.
Antropo-scény
Dopolední blok představí širší mezioborové kontexty otázek vztahů industriální a postindustriální krajiny a globalizované společnosti reflektované v tézích vztahujících se k termíny "Epocha člověka", neboli "antropocén".
11:00 Martin Škabraha (CZ) - Právo na krajinu
11:30 Dustin Breitling (USA/CZ) - Kognitivní mapování
12:00 Tereza Stöckelová (CZ) - Ontologická neurčitost v planetární laboratoři
12:30 Vít Bohal (CZ) - Antropocén: Dobrý, Zlý a Ošklivý
pauza - 13:00 - 14:30
Poslední blok srovnává tři přístupy a pozice v jakých je současné umění a umělec vůči problematice životního prostředí, nebo klimatických změnám. Zakončeno panelovou diskuzi.
14:30 Guy van Belle (BE) - Ekologické povědomí, překračování hranic mezi skutečností a představou
15:00 Andras Heszky (HUN) (Translocal institute, Budapešť) - River Ecologies
15.30 Isabelle Frémeaux/John Jordan (FRA/VB) (The Laboratory of Insurrectionary Imagination) - Místa mezi
16:15 - 16:45 diskuze
17:00 - 19:00 pauza
19:00 projekce filmu s úvodem The Forgotten Space (Alan Sekula a Noel Burch)
…