Blog posts
Posts
A Hackers Manifesto, verze 4.0, kapitola 4.
By samotar, 10 January 2023
Alfred ve dvoře čili Poznámka k pražské hetero-utopii
By samotar, 10 November 2022
Trnovou korunou a tankem do srdíčka
By samotar, 2 July 2022
Hakim Bey - Informační válka
By samotar, 26 March 2022
Jean-Pierre Dupuy: Do we shape technologies, or do they shape us?
By samotar, 6 March 2022
Václav Cílek: Záhada zpívající houby
By samotar, 15 February 2022
Guy Debord - Teorie dérive
By samotar, 21 January 2022
Jack Burnham – Systémová estetika
By samotar, 19 November 2021
Poznámka pod čarou k výstavě Handa Gote: Věc, nástroj, čas, fetiš, hygiena, tabu
By samotar, 13 July 2021
Rána po ránech
By samotar, 23 May 2021
Na dohled od bronzového jezdce
By samotar, 4 March 2021
Z archivu:Mlha - ticho - temnota a bílé díry
By samotar, 7 October 2020
Zarchivu: Hůlna-kejdže
By samotar, 7 September 2020
Center for Land Use Interpretation
By samotar, 18 June 2020
Dawn Chorus Day - zvuky za svítání
By samotar, 30 April 2020
Z archivu: Bílé Břehy 2012 a Liběchov 2011
By , 3 April 2020
Z archivu: Krzysztof Wodiczko v DOXU
By samotar, 26 March 2020
GARY SNYDER: WRITERS AND THE WAR AGAINST NATURE
By samotar, 20 March 2020
Podoby domova: hnízda, nory, doupata, pavučiny, domestikace a ekologie
By samotar, 17 March 2020
Michel Serres: Transdisciplinarity as Relative Exteriority
By samotar, 5 November 2019
Pavel Ctibor: Sahat zakázáno
By samotar, 22 September 2019
Emmanuel Lévinas: HEIDEGGER, GAGARIN A MY
By samotar, 19 September 2019
Atmosférické poruchy / Atmospheric Disturbances - Ustí nad Labem
By samotar, 13 September 2019
Erkka Laininen: A Radical Vision of the Future School
By samotar, 10 August 2019
Anton Pannekoek: The Destruction of Nature (1909)
By samotar, 21 July 2019
Co padá shůry - světlo, pelyněk, oheň a šrot
By samotar, 30 December 2018
2000 slov v čase klimatických změn - manifest
By samotar, 2 November 2018
Vladimír Úlehla, sucho, geoinženýrství, endokrinologie, ekologie a Josef Charvát
By samotář, 22 September 2018
Lukáš Likavčan: Thermodynamics of Necrocracy - SUVs, entropy, and contingency management
By samotar, 20 July 2018
Tajemství spolupráce: Miloš Šejn
By samotar, 27 June 2018
Invisible Images (Your Pictures Are Looking at You) Trevor Paglen
By samotar, 2 June 2018
KŘEST KNIHY KRAJINA V POZORU: THE LANDSCAPE IN FOCUS.
By samotar, 18 May 2018
Případ zchudlé planety:Vojtěch Kotecký
By samotar, 22 April 2018
Rozhovor na Vltavě: Jak umění reaguje na dobu antropocénu?
By samotar, 10 March 2018
Skolt Sámi Path to Climate Change Resilience
By samotar, 10 December 2017
Brian Holmes: Driving the Golden Spike - The Aesthetics of Anthropocene Public Space
By samotar, 22 November 2017
Ohlédnutí/Revisited Soundworm Gathering
By samotař, 9 October 2017
Kleté krajiny
By samotar, 7 October 2017
Kinterova Jednotka a postnatura
By samotař, 15 September 2017
Ruiny-Černý trojúhelník a Koudelkův pohyb v saturnských kruzích
By samotar, 13 July 2017
Upsych316a Universal Psychiatric Church
By Samotar, 6 July 2017
Miloš Vojtěchovský: Krátká rozprava o místě z roku 1994
By milos, 31 May 2017
Za teorií poznání (radostný nekrolog), Bohuslav Blažek
By miloš vojtěchovský, 9 April 2017
On the Transmutation of Species
By miloš vojtěchovský, 27 March 2017
Gustav Metzger: Poznámky ke krizi v technologickém umění
By samotař, 2 March 2017
CYBERPOSITIVE, Sadie Plant a Nick Land
By samotař, 2 March 2017
Ivan Illich: Ticho jako obecní statek
By samotař, 18 February 2017
Dialog o primitivismu – Lawrence Jarach a John Zerzan
By samotar, 29 December 2016
Thomas Berry:Ekozoická éra
By samotař, 8 December 2016
Jason W. Moore: Name the System! Anthropocenes & the Capitalocene Alternative
By miloš vojtěchovský, 24 November 2016
Michel Serres: Revisiting The Natural Contract
By samotař, 11 November 2016
Best a Basta době uhelné
By samotař, 31 October 2016
Epifanie, krajina a poslední člověk/Epiphany, Landscape and Last Man
By Samotar, 20 October 2016
Doba kamenná - (Ein, Eisen, Wittgen, Frankenstein), doba plastová a temná mineralogie
By samotař, 4 October 2016
Hledání hlasu řeky Bíliny
By samotař, 23 September 2016
Harrisons: A MANIFESTO FOR THE 21ST CENTURY
By , 19 September 2016
T.J. Demos: Anthropocene, Capitalocene, Gynocene: The Many Names of Resistance
By , 11 September 2016
Bratrstvo
By samotař, 1 September 2016
Neptunismus a plutonismus na vyhaslé sopce Bořeň
By , 14 August 2016
Murray Bookchin: Toward an Ecological Society/ K ekologické společnosti (1974)
By samotař, 31 July 2016
Metafory, endofyzika, manželé Themersonovi a Gordon Pask
By samotař, 15 July 2016
Anima Mundi Revisited
By miloš vojtěchovský, 28 June 2016
Simon A. Levin: The Evolution of Ecology
By samotař, 21 June 2016
Anna Remešová: Je možné představit si změnu?
By samotar, 20 June 2016
Jan Hloušek: Uranové město
By samotař, 31 May 2016
Josef Šmajs: Složí lidstvo zkoušku své racionální dospělosti?
By samotař, 20 May 2016
Manifest The Dark Mountain Project
By Samotar, 3 May 2016
Pokus o popis jednoho zápasu
By samotar, 29 April 2016
Václav Cílek: Antropocén – velké zrychlení světa
By Slawomír Uher, 23 April 2016
Nothing worse or better can happen
By Ewa Jacobsson, 5 April 2016
Real Reason we Can’t Stop Global Warming: Saskia Sassen
By , 18 March 2016
The Political Economy of the Cultural Commons and the Nature of Sustainable Wealth
By samotar, 12 March 2016
Jared Diamond - Easter's End
By , 21 February 2016
Felix Guattari - Three Ecologies (part 1)
By , 19 February 2016
W. H. Auden: Journey to Iceland
By , 9 February 2016
Jussi Parikka: The Earth
By Slawomír Uher, 8 February 2016
Brian Holmes: Extradisciplinary Investigations. Towards a New Critique of Institutions
By Stanislaw, 7 February 2016
Co číhá za humny? neboli revoluce přítomnosti
By Miloš Vojtěchovský, 31 January 2016
Podivuhodný osud polárníka a malíře Julia Payera
By , 23 January 2016
Red Sky: The Eschatology of Trans
By Miloš Vojtěchovský, 19 January 2016
#AKCELERACIONISTICKÝ MANIFEST (14. května 2013)
By samotar, 7 January 2016
The Forgotten Space: Notes for a Film
By , 7 January 2016
Rise and Fall of the Herring Towns:Impacts of Climate and Human Teleconnections
By , 25 December 2015
Hlubinná, temná, světlá i povrchová ekologie světa
By , 22 December 2015
Three short movies: Baroque Duchcov, New Lakes of Mostecko and Lignite Clouds
By Michal Kindernay, 21 December 2015
Lenka Dolanová: Umění mediální ekologie
By , 21 December 2015
Towards an Anti-atlas of Borders
By , 20 December 2015
Pavel Mrkus - KINESIS, instalace Nejsvětější Salvátor
By Miloš Vojtěchovský, 6 December 2015
Tváře/Faces bez hranic/Sans Frontiers
By Miloš Vojtěchovský, 29 November 2015
Josef Šmajs: Ústava Země/A Constitution for the Earth
By Samotar, 28 November 2015
John Jordan: The Work of Art (and Activism) in the Age of the Anthropocene
By Samotar, 23 November 2015
Humoreska: kočky, koulení, hroby a špatná muška prince Josefa Saského
By Samotar, 13 November 2015
Rozhovor:Před věčným nic se katalogy nesčítají
By Samotar, 11 November 2015
Lecture by Dustin Breiting and Vít Bohal on Anthropocene
By Samotar, 8 November 2015
Antropocén a mocné žblunknutí/Anthropocene and the Mighty Plop
By Samotar, 2 November 2015
Rory Rowan:Extinction as Usual?Geo-Social Futures and Left Optimism
By Samotar, 27 October 2015
Pavel Klusák: Budoucnost smutné krajiny/The Future of a Sad Region
By ll, 19 October 2015
Na Zemi vzhůru nohama
By Alena Kotzmannová, 17 October 2015
Upside-down on Earth
By Alena Kotzmannová, 17 October 2015
Thomas Hylland Eriksen: What’s wrong with the Global North and the Global South?
By Samotar, 17 October 2015
Nýey and Borealis: Sonic Topologies by Nicolas Perret & Silvia Ploner
By Samotar, 12 October 2015
Images from Finnmark (Living Through the Landscape)
By Nicholas Norton, 12 October 2015
Bruno Latour: Love Your Monsters, Why We Must Care for Our Technologies As We Do Our Children
By John Dee, 11 October 2015
Temné objekty k obdivu: Edward Burtynsky, Mitch Epstein, Alex Maclean, Liam Young
By Samotar 10 October 2015, 10 October 2015
Czech Radio on Frontiers of Solitude
By Samotar, 10 October 2015
Beyond Time: orka, orka, orka, nečas, nečas, nečas
By Samotar, 10 October 2015
Langewiese and Newt or walking to Dlouhá louka
By Michal Kindernay, 7 October 2015
Notice in the Norwegian newspaper „Altaposten“
By Nicholas Norton, 5 October 2015
Interview with Ivar Smedstad
By Nicholas Norton, 5 October 2015
Iceland Expedition, Part 2
By Julia Martin, 4 October 2015
Closing at the Osek Monastery
By Michal Kindernay, 3 October 2015
Iceland Expedition, Part 1
By Julia Martin, 3 October 2015
Finnmarka a kopce / The Hills of Finnmark
By Vladimír Merta, 2 October 2015
Od kláštera Osek na Selesiovu výšinu, k Lomu, Libkovicům, Hrdlovce a zpět/From The Osek Cloister to Lom and back
By Samotar, 27 September 2015
Sápmelažžat Picnic and the Exploration of the Sami Lands and Culture
By Vladimir, 27 September 2015
Gardens of the Osek Monastery/Zahrady oseckého kláštera
By ll, 27 September 2015
Workshop with Radek Mikuláš/Dílna s Radkem Mikulášem
By Samotářka Dagmar, 26 September 2015
Czech Radio Interview Jan Klápště, Ivan Plicka and mayor of Horní Jiřetín Vladimír Buřt
By ll, 25 September 2015
Bořeň, zvuk a HNP/Bořeň, sound and Gross National Product
By Samotar, 25 September 2015
Já, Doly, Dolly a zemský ráj
By Samotar, 23 September 2015
Up to the Ore Mountains
By Michal, Dagmar a Helena Samotáři , 22 September 2015
Václav Cílek and the Sacred Landscape
By Samotář Michal, 22 September 2015
Picnic at the Ledvice waste pond
By Samotar, 19 September 2015
Above Jezeří Castle
By Samotar, 19 September 2015
Cancerous Land, part 3
By Tamás Sajó, 18 September 2015
Ledvice coal preparation plant
By Dominik Žižka, 18 September 2015
pod hladinou
By Dominik Žižka, 18 September 2015
Cancerous Land, part 2
By Tamás Sajó, 17 September 2015
Cancerous Land, part 1
By Tamás Sajó, 16 September 2015
Offroad trip
By Dominik Žižka, 16 September 2015
Ekologické limity a nutnost jejich prolomení
By Miloš Vojtěchovský, 16 September 2015
Lignite Clouds Sound Workshop: Days I and II
By Samotar, 15 September 2015
Recollection of Jezeří/Eisenberg Arboretum workshop
By Samotar, 14 September 2015
Walk from Mariánské Radčice
By Michal Kindernay, 12 September 2015
Mariánské Radčice and Libkovice
By Samotar, 11 September 2015
Tušimice II and The Vicarage, or the Parsonage at Mariánské Radčice
By Samotar, 10 September 2015
Most - Lake, Fish, algae bloom
By Samotar, 8 September 2015
Monday: Bílina open pit excursion
By Samotar, 7 September 2015
Duchcov II. - past and tomorrow
By Samotar, 6 September 2015
Duchcov II.
By Samotar, 6 September 2015
Arrival at Duchcov I.
By Samotar, 6 September 2015
Poznámka k havárii rypadla KU 300 (K severu 1)
By Samotar, 19 August 2015
Jean-Pierre Dupuy: Do we shape technologies, or do they shape us?
Na otázku, kterou si klade název této přednášky by mohla přijít stručná odpověď, kterou v polovině 19. století nabídl Ralph Waldo Emerson: "Stroje, pokud jsou už jednou vyrobené, vyrábějí lidi“. Trochu delší odpověď by mohla znít, že technologie lze utvářet jen do té míry, pokud si také uvědomíme, že stroje utvářejí nás.(1)
To mne přivádí k otázce o správnosti klást samotnou otázku. Nabízejí se tady dva fundamentální postoje vůči technologii, oba zdůrazňují naši schopnost technologie vytvářet, ale v ostatních aspektech jsou velice odlišné.
Ten první přístup - technokratický - je racionalistický a rozhodovací. Je typický pro naše technologické elity a je to druh filozofie, v jejímž rámci o technologii sami vědci a inženýři často uvažují. Z té perspektivy je - pokud jde o hodnoty - technologie vnímána jako cosi neutrálního; je "wert-frei", "bez-hodnotová". Jde jen o pouhý prostředek pro dosažení určitého cíle. V intencích těch, kdo ji vymysleli nebo používali usnadňuje nebo brání tomu, jak prožíváme radost, pohodu, úspěch a podobně. Jde o utilitární, instrumentální pojetí technologie, ztělesnění jakési racionality, kterou Max Weber nazval ''zweckrationalität'' – tedy racionalita prostředků a cílů. Jak víme, ten koncept radikálně dekonstruoval Martin Heidegger: "Dokud budeme o technologii uvažovat jako o nástroji," tvrdil ve svém slavném článku o podstatě techniky, zveřejněném v roce 1949, "zůstaneme uvěznění ve vůli k mistrovství." A tato "vůle k mistrovství“ může znamenat jedině naši záhubu.
Podle druhé koncepce, příznačné pro sociologii technologie a také pro jednu z jejích variant nazývanou "SCOT“ (tedy "Společenská konstrukce technologie“) - jsme to naopak my lidé, kdo povahu technologie určuje. Jeden ze základních textů tvrdí, že "společenské prostředí technologie utváří, stejně jako je to naopak“(2). Je zřejmé, že výraz "jsme to my, kdo utváří technologii“ zde nese naprosto jiný význam než ten, který jsme viděli v postoji technokratickém. Teď jde o to porozumět tomu, jak sociální svět a ti, kdo mají moc rozhodovat, utváří artefakty. Ať už je takový artefakt složen z čehokoli, takové společenské utváření nemá mnoho co společného s racionálním rozhodováním technokrata nebo byrokrata. Ta druhá linie myšlení, v reakci na kdysi módní tezi, že technologický determinismus převažuje nad všemi jinými formami kauzality – tézi známou jako "autonomie technologie“ klade důraz na naši schopnost povahu technologií určovat. Názor, že technologie je něco autonomního, razily nejrůznější myšlenkové směry a jednotliví myslitelé, bez ohledu na jejich rozdíly. Lze uvést Heideggera, Jacquese Ellula, Ivana Illiche, Frankfurtskou školu, Herberta Marcuse přes Adorna, Horkheimera po Habermase, "hlubinnou ekologii“, různé ekologické školy, atd. Například Jacques Ellul soudil, je se technika stala prostředím, v němž my lidé žijeme, novým prostředím, které přírodu nahradilo. Je to prostředí umělé, autonomní, sebeurčující, určené růstem, ale ne zaměřené na cíl. Prostředek má zde přednost před cílem, i když tyto aspekty jsou hluboce propojené a nelze je oddělovat. Technika je dominantním prvkem v moderních lidských hodnotách, soudech a vynálezech. Naše soudy a naše rozhodování je vždy součástí technologického procesu. Myslíme si, že je zde možnost se svobodně rozhodovat, ale ve skutečnosti co rozhoduje za nás je "Technika" (Jacques Ellul).
Naše "skupina" si od počátku uvědomovala, že není možné se připojovat k proudům, založených na představách, že technologii lze analyzovat pouze, nebo hlavně ve vztazích vůči ní samé. Naše skupina se většinou zabývala tím, jak utvářejí sociální struktury jak příležitosti tak jejich omezení. Z tohoto pohledu byla pro nás zpráva National Science Foundation Converging Technologies for Human Performance odstrašujícím příkladem. Tato americká zpráva je podivuhodná kombinace technologického determinismu a technokratického rozhodování. Technologie je zde pojímána jako prostředek k dosažení cíle; přístup je čistě utilitární a instrumentální: hlavním motorem technologie je její účelnost. To považuje zpráva za nevyhnutelné, je to skoro něco jako osud a je na našem rozhodnutí, jestli si ho přijmeme, nebo jej odmítneme. Věda a technika se vyvíjejí autonomně a to, co naše rozhodování a úsilí zpomaluje nebo zrychluje je pokrok. A perspektivy jsou světlé: například dosáhneme období inovací a prosperity, což bude bod zlomu ve vývoji lidské společnosti. Díky konvergenci by 21. století mělo probíhat ve znamení světového míru, všeobecné prosperity a vývoje k vyšší míře soucitu a úspěchu. Do takového utilitárního rámce logicky patří potřeba naprosté angažovanosti jednotlivce:Základem předpokládaného vývoje je právo každého jednotlivce používat nové znalosti a technologie pro dosažení osobních cílů, stejně jako jeho právo na soukromí a svobodnou volbu.
Taková socioekonomická analýza má rysy nečekané ubohosti. Není zde žádná sociální dynamika, ani síla, pouhé chování jedinců, například rušivé chování, teroristické činy atd, které je možné nicméně předvídat a případně korigovat. Jediným hnacím motorem je dostatečný přísun dolarů. Role vlády spočívá pouze v nastavení vhodných podmínek pro zdárný rozkvět soukromých iniciativ. zároveň musí vláda dohlédnout, aby veřejnost tyto změny přijímala. Hlavní překážkou takového rozvoje je pak morálka, tedy naše současná konzervativní a přehnaně úzkostlivá morálka. Zpráva předvídá možnost radikální změny etiky, která dovolí civilizační proměny, kde se těmto novým principům přizpůsobí jevy jako jsou možnosti mozkových implantátů, robotizace lidské společnosti a relativita smrti. Naproti tomu jedním z hlavních cílů naší zprávy byl návrh "Evropské koncepce konvergujících technologií“ – tzv. CTKES: Converging Technologies for the European Knowledge Society. Už samotný název jasně naznačuje, že naše úsilí bylo částečně ovlivněno sociologií technologie. Závěrečná zpráva prozrazuje i další vlivy spíš filozofické než sociologické povahy, a jako filozof bych je zde zdůrazňuji.
Samotná stázka "zde utváříme technologie nebo ony formují nás?" vychází z premisy, že existují dvě odlišné entity, které mohou být v kauzálním vztahu: na jedné straně technologie, na straně druhé my, přičemž "my“ může odkazovat buď na nás jako na jednotlivé lidské bytosti, nebo na "nás" jako "společnost". Takovou premisu musíme rozhodně zpochybnit. Jsem přesvědčen, že technologie na jedné straně a lidský a sociální svět na straně druhé společně ovlivňují soubor faktorů, takže klást otázky, jestli je to technologie, nebo my, kdo zde hraje aktivnější kauzální roli nedávají smysl. Nejsilnější faktor je třetí strana. Co to je? Zde zastávám kritický postoj k proudu materialismu, který ovládá "konvergenci technologií" (5a). Co vnímám jako rozhodující hnací sílu je soubor myšlenek, světonázorů, odpovídajících tomu, čemu Karl Popper říkal "metafyzický výzkumný program“. Pozitivistická filozofie, ovládájící velkou část moderní vědy (i velkou část současné filozofie) sice "metafyziku“ označuje za nesmyslné hledání odpovědí na nezodpověditelné otázky, ale Popper (navazující zde na myšlenky Emila Meyersona(2)), dokázal, že žádný vědecký (resp. v našem smyslu "technologický") výzkumný program, který by nebyl postaven na systému všeobecných předpokladů o struktuře světa, neexistuje. Podobné metafyzické názory samozřejmě nelze empiricky dokázat a nelze je tedy také označit jako "falzifikaci“. To ovšem neznamená, že by nebyly inspirativní, ani důležité a že v otázkách vědeckého pokroku nehrají zásadní roli. Kdo metafyziku popírá, činí ji tím transparentní a je pak pravděpodobné, že jeho vlastní skrytá metafyzika může být pochybná nebo nekonzistentní. Karl Popper - k překvapení všech, kteří ho pokládali za pozitivistu - tvrdil, že úkol filozofa nebo historika vědy spočívá ve dvou bodech: odhalit a zviditelnit skryté metafyzické myšlenky, uložené v podloží vědeckých programů, protože pak je můžeme podrobit kritice; a za druhé přistupovat ke kritickému zkoumání těchto metafyzických teorií jinak, než je tomu u kritiky vědeckých teorií, protože i když je taková kritika racionální, empirické posuzování zde neplatí.
Takže otázka, kterou jsem si položil zní: co je "metafyzika" výzkumného programu, který řídí takzvané "konvergující technologie"? Tomu programu říkám "mechanizace mysli“ (4) a následuje několik poznámek k tomuto tématu.
Metafyzický výzkumný program (obrázek) Šipky představují příčinné souvislosti. Všimněte si, že diagram do jisté míry odpovídá částečnému sebeurčení technologie (stejně jako částečné uzavřenosti lidského a společenského světa). Také odpovídá Emersonovu výroku "stroje, jednou vyrobené, dělají lidi“, tedy kruhovou kauzalitu mezi technologií a společností. Nejdůležitější odkazy jsou však ty, které vycházejí ze schránky Metafyzika.
Aby zde nedošlo k nedorozumění: to, čemu říkám "mechanizace mysli“ je soubor myšlenek, reprezentací a světonázorů; je to něco jiného než co je v naší zprávě nazváno "inženýrství mysli", což označuje techniku. Předpokladem je, že ideje předcházejí technice. Možná jste si v naší zprávě povšimli zdánlivě nevinného výroku, že "mocná heuristika komunikačních technologií se ukáže jako produktivní, i když je - nebo by mohla být - uskutečněna jen v malé míře.[viz:Sekce 5.]“ Funkce, které nás zajímaly, jsou nejen funkce technologie jako takové, ale také funkce idejí, které technologii pohánějí, ať nakonec technologické realizace spatří světlo světa či nikoli.
Ve své vlastní práci jsem se pokusil ukázat, jak "mechanizace mysli" předcházela a podmínila samotný vynález počítače, což samo o sobě klade otázky po antropomorfizaci stroje typu "může stroj myslet?“. Na podobnou otázku zastánci koncepce "mechanizace mysli" mohli odpovědět jedině kladně, protože už předem definovali činnost myšlení jako jistou vlastnost, která je typická pro jistou třídu strojů.
Co je součástí metafyzického programu, který se z komunikačních technologií vyvinul? Smyslem konvergentních technologií je od přírody a života převzít iniciativu a stát se inženýrem evoluce. Dosavadní evoluce spočívala v podstatě v pouhém "bastlení“. Může uvíznout ve slepých uličkách a dostat do koncových stavů. Proto je nutné, aby roli evoluce převzal člověk a stal se tak sám konstruktérem biologických a přírodních procesů. Člověk pak bude moci participovat na vytváření života.
Pokud by taková technologická a filozofická agenda byla vůbec myslitelná, je to samozřejmě proto, že byly Příroda a Život předem redefinovány jako pojmy, patřící do kategorie artefaktů. Podívejme se jak Damien Broderick - jeden z nejhalasnějších šampionů NBIC - dějiny života, nebo, jak sám říká "živých replikátorů“ přepisuje:
"Po miliardy let se genetické algoritmy v planetárním množství hemžily na povrchu Země, v moři, a jak nyní víme, také hluboko uvnitř. Replikovaly se, mutovaly a ovlivnil je úspěch jejich tedy těl, které vznikly jako soupeření o přežití v makrosvětě. Nakonec se celá živá ekologie planety akumulovala a představuje obrovské množství komprimovaných, schematických informací". Jakmile je jednou život transformován do artefaktu, další krok spočívá v tom položit si otázku, zda by to lidská mysl neprovedla lépe. Autor se rétoricky ptá: "Je pravděpodobné, že nanosystémy navržené lidskou myslí by se všemu tomu darwinovskému bloudění mohly vyhnout a rovnou přikročit k tomu, jak navrhnout úspěch?“(6)
"Naturalizace mysli“ jak to kognitivní vědy samy nazvaly, byla od okamžiku jejího vzniku v rámci kybernetiky po současnost, její filozofická agenda. I když je to obrovský paradox, není žádným překvapením, že naturalizace mysli se propojuje s artificializací nebo s mechanizací mysli. Podnikání s cílem naturalizovat mysl, uskutečňuje obor, který si říká AI - umělá inteligence. Je jisté, že kýžený proces naturalizace probíhá díky mechanizaci. To je v souladu s představou světa, který s přírodou zachází jako s gigantickým komputačním aparátem. Není také překvapení, že člověk je uvnitř takového světa jen dalším strojem. Ale ve jménu čeho, nebo koho bude takový "arteficializovaný“ člověk uplatňovat moc nad sebou samým? Ve jménu slepého mechanismu, s nimž se identifikuje? Ve jménu smyslu, o němž tvrdí, že je to pouhé zdání nebo fenomén? Jeho vůle a schopnost rozhodování jsou na okraji propasti. Touha navrátit mysl do světa přírody, kde vznikla, končí tím, že mysl je vyhnána ze světa i z přírody. Ten paradox je příznačný pro jev, který ve velkolepé knize o genezi moderního individualismu, sociolog Louis Dumont označil jako obecný model moderního artificialismu, jako systematické aplikování vnější, vnucené hodnoty na věci světa. Není to hodnota, vyrůstající z naší propojenosti se světem, z harmonie a našeho souladu se světem, ale o hodnotu, vyrůstající z naší cizosti, heterogenity vůči světu: ztotožnění naší vůle s vůlí Boží (Descartes: člověk se stává pánem a vlastníkem přírody). Tak je použita vůle vůči světu, hledaný cíl, motiv a hluboký impuls vůle jsou [všechny] cizí. Jinými slovy, jsou mimo tento svět. Mimo-světnost je koncentrována v individuální vůli."(7)
V průběhu mechanizace mysli, jestliže zacházíme s myslí jako s věcí, předpokládá mysl, že nad touto věcí bude uplatňovat moc v takovém rozsahu, v jakém se psychologie, která se považuje za vědeckou, dosud nesnilo, že by jí mohla dosáhnout. Mysl může doufat, že s touto mechanizovanou verzí sebe sama může podle libosti nejen manipulovat, ale dokonce ji může reprodukovat a vyrábět podle vlastních přání a záměrů. Takže současné i budoucí technologie mysli otevírají před sebou obrovský prostor, na který - chce-li jim dát smysl a účel - člověk musí použít vlastní normy. Lidský subjekt se tak musí uchýlit k dodatečnému nadání vůle a svědomí, aby určil, nikoliv co může dělat, ale co by měl dělat – nebo spíš co by dělat neměl. Konvergentní technologie předpokládají vytvoření celé etiky. Ale mluvit zde o etice, o svědomí, nebo vůli – neznamená to také mluvit o triumfujícím subjektu?
Naše situace je tedy zároveň paradoxní i rozporuplná. Je paradoxní, protože artificializace přírody vede k vítězství subjektivity, potože na sebe lidstvo bere zodpovědnost za všechno. Je rozporuplná, protože naturalizace člověka nahrazuje autonomní subjekt slepým algoritmem.
Součástí symetrických procesů naturalizace lidstva a artificializace přírody není jen transformace našeho obrazu světa (8). Věda i filozofie skutečně ještě nedávno popisovaly člověka jako bytost, která není zcela součástí přirozeného řádu. Vnímání lidské mysli, buď protože obsahuje božskou jiskru, nebo proto že je ve své podstatě historická, alespoň částečně uniklo soudní pravomoci přírodovědy. Vládl také názor, že co je umělé, je jasně oddělené od přirozeného. I když se o technologii uvažovalo jako o něčem, co je založeno na přírodních zákonech, které drží svět pohromadě, panovala shoda, že lidské artefakty se vynálezům přírody nemohou rovnat. Tento obraz našeho světa se proměnil; nikdo takto už neuvažuje. Změnil se nejen způsob, jak reprezentujeme co existuje. Také samotný svět, který reprezentujeme se proměnil.
Pokud se svět změnil, není to jen z důvodu, že naše reprezentace světa se staka součástí světa, a pokud se změnila, musel se tím změnit i samotný svět. Ještě důležitější je, že moderní věda není ani tak reprezentace světa, jako spíš akce, akt stvoření. Vico, Hobbes a Locke, ti všichni věřili, že politika a matematika nabízí větší jistotu a je přísnější vědou, než fyzika nebo dějiny přírody. Podle nich je to zapříčiněno tím, že lidé se stali světem politiky a matematiky, zatímco přírodu stvořil Bůh. Proto můžeme naprosto transparentně do hloubky porozumět politice a matematice, tak jak řemeslník rozumí tajemství svých vynálezů. Na druhou stranu zůstane příroda pro nás navždycky neprůhledná. Dokážeme popsat její chování a navrhnout hypotézy, který mohou vysvětlit to, co vidíme, ale nikdy nebudeme schopni sdílet vědomosti Velkého Umělce, který okolní svět stvořil.
Toto všechno experimentální věda změnila. Napřed experimentem a později díky technologii jsme se stali sami tvůrcem světa, světa který jsme studovali. Příroda do naší vědy vstoupila úzkými vrátky propracovaných příprav a produkcí jevů, které by přirozeně nikdy nevznikly, alespoň pokud znamená vnikat přirozeně existovat bez lidského zásahu. Nakonec nedává smysl ptát se, jestli jsou naše výtvory přirozené nebo nejsou. Příroda – nyní považovaná za objekt, který jsou vědy schopny popsat - se neliší od věcí, které tvoříme a které vyrábíme. Nejde o něco, co je kdesi tam venku, co by existovalo samo o sobě. Poslední důvod, proč se příroda stala arteficiální není to, co naše věda říká o světě, ale to, že přírodním jevům rozumíme tím, že je vytváříme. Horizontem této ''scienza nuova'', této nové vědy, tohoto nového způsobu přístupu k přírodě, jehož příchod ''Giambattista Vico'' prorokoval již na začátku 18. století jsou ''konvergentní technologie''.
Podobný argument platí také pro nás. Naturalizace lidstva nespočívá jen v tom, že bychom kulturu nebo dějiny považovali spíš za přírodní proces, ale v tom, čím se od přírody odlišujeme. Nezáleží na tom, že máme nové vědecké nástroje, jako je kognitivní věda, které nám slibují, že porozumíme myšlení, lidským činům nebo náboženství v relaci přírodovědy. Nové obory se pokoušejí starý obraz o nás, který jsme zdědili po tradicích humanitních věd nahradit obrazem novým, který člověka definuje jako cosi přírodního a pouze přirozeného. Ale proces "naturalizace" člověka neznamená ani tak proměnu obrazu lidstva a změnu našeho postavení vůči světu přírody. Naturalizace lidstva znamená zejména naši mechanizaci, "artificializaci“. Tak jako naše životní prostředí, jsou také naše těla a naše mysl v rostoucí míře výsledkem našich vědeckých procesů: od Prozacu po kardiostimulátory, od kožních štěpů po genetické kodování, od průmyslově vyráběného inzulínu po umělé oplodnění, od mozkových implantátů pro stimulaci nepravděpodobného centra štěstí a rozšíření našich kognitivních kapacit. Jsme zároveň nečím přírodním, i něčím uměle vytvořeným. Jsme přirození jen do té míry, že se můžeme proměnit v umělý předmět, artefakt, vědecký produkt a podle zákonů přírody můžeme sami sebe transformovat, vylepšovat, vykoupit a exploatovat.
Na závěr bych zde rád odkázal na dávnou moudrost, která je dnes - alespoň se mi tak zdá - aktuálnější, než kdy předtím: "Na co by člověku bylo, kdyby získal pro sebe celý svět a přitom ztratil svou duši?“ (nebo: "co prospěje člověku, by všecken svět získal, a své duši škodu učinil?" (Bible, evangelium podle Marka, 8:36).
Jean-Pierre Dupuy je profesor filosofie na pařížské Ecole Polytechnique a Stanfordské univerzitě; je také člen skupiny HLEG "The New Technological Wave" při Evropské komisi.
Email: jpdupuy@stanford.edu
Poznámky pod čarou:
1.(DO WE SHAPE TECHNOLOGIES, OR DO THEY SHAPE US, byl název přednášky ze kterého vznikl tento text. nikde jsem nenašel informaci kde byla přednáška přednesena). (poznámka překladatele)
2.Robin Williams and David Edge: "The social shaping of technology", Research Policy, 25, 1996, 865-99, p. 875.
3.L'homme fait de la métaphysique comme il respire, sans le vouloir et surtout sans s'en douter la plupart du temps." in: E. Meyerson, De l'explication dans les sciences (Paris, 1927).
4.viz: Jean-Pierre Dupuy, The Mechanization of the Mind, Princeton University Press, 2000.
5.Damien Broderick, The Spike, Forge, New York, 2001, p. 116.
5a."Converging Technologies for Improving Human Performance" (CTIHP) is a 2002 report commissioned by the U.S. National Science Foundation and Department of Commerce. The report contains descriptions and commentaries on the state of the science and technology of the combined fields of nanotechnology, biotechnology, information technology and cognitive science (NBIC) by major contributors to these fields. Potential uses of these technologies in improving health and overcoming disability are discussed in the report, as well as ongoing work on planned applications of human enhancement technologies in the military and in rationalization of the human-machine interface in industrial settings." viz: [https://www.zdnet.com/article/what-utopia-can-technology-deliver/ www.zdnet.com/article/what-utopia-can-technology-deliver/]
6.Ibid., p. 118.
7.Louis Dumont, Essais sur l'individualisme, Seuil, Paris, 1983.
8.Co zde následuje jsem převzal z textu, který vznikl ve spolupráci s Paulem Dumouchelem "Nature and Mimetic Theory" - který byl přednesen na Symposium COV&R "Nature, Human Nature, and the Mimetic Theory", Ghost Ranch, Abiquiu, v New Mexico, USA, 2-5 června 2004.
bio: Jean-Pierre Dupuy je filosof a profesor sociální a politické filozofie na École Polytechnique v Paříži. Ředitel výzkumu na [C.N.R.S.] (https://lejournal.cnrs.fr/ C.N.R.S.) a ředitel C.R.E.A.(Centre de Recherche en Épistémologie Appliquée), filozofické výzkumné skupiny na École Polytechnique, kterou založil v roce 1982. Na Stanfordské univerzitě působí jako výzkumník na Study of Language and Information (CSLI). Jeho kniha Původ kognitivní vědy, mechanizace mysli MIT Press, 2009, osvětluje historické a společenské okolnosti vzniku kybernetiky, která položila základy kognitivních věd, ale také výzkumu umělé inteligence a předznamenala rozvoj Teorie chaosu, Teorie komplexity a dalších vědeckých a filozofických zásadních proudů během druhé poloviny 20. století. Na rozdíl od vládnoucích představ zde Dupuy dokládá, že kybernetika nebyla postavena na koncepci antropomorfizace stroje, ale naopak na myšlence mechanizace člověka. Zakladatelé kybernetiky jako John von Neumann, Norbert Wiener, Warren McCulloch a Walter Pitts – zamýšleli konstruovat materialistickou a mechanistickou vědu o mentálním chování, která by konečně vyřešila dávnou filozofickou otázku vztahu myšlení a hmoty. Podle Dupuye nespočívá význam kybernetiky pro kognitivní vědu v odvážném pojetí lidské mysli viděné z perspektivy funkcionality aparátu, ale v tom jak silné a slabé stránky kybernetického přístupu osvětují diskuzi, probíhající mezi kognitivisty a konekcionisty, funkcionalisty a antiredukcionisty. Dupuy popisuje intelektuální turbulence, ze které se před šedesáti lety zrodila kognitivní vědy a vizi kybernetických myšlenek staví proti zklamání, které následovalo, po jejím odmítnutí a odsouzení k intelektuálnímu zapomnění. Koncepce Mechanizace mysli se objevila znovu jako rámcové paradigma konvergence nanotechnologie, biotechnologie, informačních technologií a kognitivních věd.
Výběr z bibliografie:
The Mark of the Sacred
On the Origins of Cognitive Science, The Mechanisation of the Mind
Z anglického textu:"DO WE SHAPE TECHNOLOGIES, OR DO THEY SHAPE US". dostupného na
Dupuy, Do we Shape Technologies přeložil Miloš Vojtěchovský v roce 2006.
další odkazy:
Jean-Pierre_Dupuy
lecture: On the Eternal Silence of These Infinite Spaces
Ross Ashby: Principle of Self Organizing Systems.pdf