Blog posts
Posts
A Hackers Manifesto, verze 4.0, kapitola 4.
By samotar, 10 January 2023
Alfred ve dvoře čili Poznámka k pražské hetero-utopii
By samotar, 10 November 2022
Trnovou korunou a tankem do srdíčka
By samotar, 2 July 2022
Hakim Bey - Informační válka
By samotar, 26 March 2022
Jean-Pierre Dupuy: Do we shape technologies, or do they shape us?
By samotar, 6 March 2022
Václav Cílek: Záhada zpívající houby
By samotar, 15 February 2022
Guy Debord - Teorie dérive
By samotar, 21 January 2022
Jack Burnham – Systémová estetika
By samotar, 19 November 2021
Poznámka pod čarou k výstavě Handa Gote: Věc, nástroj, čas, fetiš, hygiena, tabu
By samotar, 13 July 2021
Rána po ránech
By samotar, 23 May 2021
Na dohled od bronzového jezdce
By samotar, 4 March 2021
Z archivu:Mlha - ticho - temnota a bílé díry
By samotar, 7 October 2020
Zarchivu: Hůlna-kejdže
By samotar, 7 September 2020
Center for Land Use Interpretation
By samotar, 18 June 2020
Dawn Chorus Day - zvuky za svítání
By samotar, 30 April 2020
Z archivu: Bílé Břehy 2012 a Liběchov 2011
By , 3 April 2020
Z archivu: Krzysztof Wodiczko v DOXU
By samotar, 26 March 2020
GARY SNYDER: WRITERS AND THE WAR AGAINST NATURE
By samotar, 20 March 2020
Podoby domova: hnízda, nory, doupata, pavučiny, domestikace a ekologie
By samotar, 17 March 2020
Michel Serres: Transdisciplinarity as Relative Exteriority
By samotar, 5 November 2019
Pavel Ctibor: Sahat zakázáno
By samotar, 22 September 2019
Emmanuel Lévinas: HEIDEGGER, GAGARIN A MY
By samotar, 19 September 2019
Atmosférické poruchy / Atmospheric Disturbances - Ustí nad Labem
By samotar, 13 September 2019
Erkka Laininen: A Radical Vision of the Future School
By samotar, 10 August 2019
Anton Pannekoek: The Destruction of Nature (1909)
By samotar, 21 July 2019
Co padá shůry - světlo, pelyněk, oheň a šrot
By samotar, 30 December 2018
2000 slov v čase klimatických změn - manifest
By samotar, 2 November 2018
Vladimír Úlehla, sucho, geoinženýrství, endokrinologie, ekologie a Josef Charvát
By samotář, 22 September 2018
Lukáš Likavčan: Thermodynamics of Necrocracy - SUVs, entropy, and contingency management
By samotar, 20 July 2018
Tajemství spolupráce: Miloš Šejn
By samotar, 27 June 2018
Invisible Images (Your Pictures Are Looking at You) Trevor Paglen
By samotar, 2 June 2018
KŘEST KNIHY KRAJINA V POZORU: THE LANDSCAPE IN FOCUS.
By samotar, 18 May 2018
Případ zchudlé planety:Vojtěch Kotecký
By samotar, 22 April 2018
Rozhovor na Vltavě: Jak umění reaguje na dobu antropocénu?
By samotar, 10 March 2018
Skolt Sámi Path to Climate Change Resilience
By samotar, 10 December 2017
Brian Holmes: Driving the Golden Spike - The Aesthetics of Anthropocene Public Space
By samotar, 22 November 2017
Ohlédnutí/Revisited Soundworm Gathering
By samotař, 9 October 2017
Kleté krajiny
By samotar, 7 October 2017
Kinterova Jednotka a postnatura
By samotař, 15 September 2017
Ruiny-Černý trojúhelník a Koudelkův pohyb v saturnských kruzích
By samotar, 13 July 2017
Upsych316a Universal Psychiatric Church
By Samotar, 6 July 2017
Miloš Vojtěchovský: Krátká rozprava o místě z roku 1994
By milos, 31 May 2017
Za teorií poznání (radostný nekrolog), Bohuslav Blažek
By miloš vojtěchovský, 9 April 2017
On the Transmutation of Species
By miloš vojtěchovský, 27 March 2017
Gustav Metzger: Poznámky ke krizi v technologickém umění
By samotař, 2 March 2017
CYBERPOSITIVE, Sadie Plant a Nick Land
By samotař, 2 March 2017
Ivan Illich: Ticho jako obecní statek
By samotař, 18 February 2017
Dialog o primitivismu – Lawrence Jarach a John Zerzan
By samotar, 29 December 2016
Thomas Berry:Ekozoická éra
By samotař, 8 December 2016
Jason W. Moore: Name the System! Anthropocenes & the Capitalocene Alternative
By miloš vojtěchovský, 24 November 2016
Michel Serres: Revisiting The Natural Contract
By samotař, 11 November 2016
Best a Basta době uhelné
By samotař, 31 October 2016
Epifanie, krajina a poslední člověk/Epiphany, Landscape and Last Man
By Samotar, 20 October 2016
Doba kamenná - (Ein, Eisen, Wittgen, Frankenstein), doba plastová a temná mineralogie
By samotař, 4 October 2016
Hledání hlasu řeky Bíliny
By samotař, 23 September 2016
Harrisons: A MANIFESTO FOR THE 21ST CENTURY
By , 19 September 2016
T.J. Demos: Anthropocene, Capitalocene, Gynocene: The Many Names of Resistance
By , 11 September 2016
Bratrstvo
By samotař, 1 September 2016
Neptunismus a plutonismus na vyhaslé sopce Bořeň
By , 14 August 2016
Murray Bookchin: Toward an Ecological Society/ K ekologické společnosti (1974)
By samotař, 31 July 2016
Metafory, endofyzika, manželé Themersonovi a Gordon Pask
By samotař, 15 July 2016
Anima Mundi Revisited
By miloš vojtěchovský, 28 June 2016
Simon A. Levin: The Evolution of Ecology
By samotař, 21 June 2016
Anna Remešová: Je možné představit si změnu?
By samotar, 20 June 2016
Jan Hloušek: Uranové město
By samotař, 31 May 2016
Josef Šmajs: Složí lidstvo zkoušku své racionální dospělosti?
By samotař, 20 May 2016
Manifest The Dark Mountain Project
By Samotar, 3 May 2016
Pokus o popis jednoho zápasu
By samotar, 29 April 2016
Václav Cílek: Antropocén – velké zrychlení světa
By Slawomír Uher, 23 April 2016
Nothing worse or better can happen
By Ewa Jacobsson, 5 April 2016
Real Reason we Can’t Stop Global Warming: Saskia Sassen
By , 18 March 2016
The Political Economy of the Cultural Commons and the Nature of Sustainable Wealth
By samotar, 12 March 2016
Jared Diamond - Easter's End
By , 21 February 2016
Felix Guattari - Three Ecologies (part 1)
By , 19 February 2016
W. H. Auden: Journey to Iceland
By , 9 February 2016
Jussi Parikka: The Earth
By Slawomír Uher, 8 February 2016
Brian Holmes: Extradisciplinary Investigations. Towards a New Critique of Institutions
By Stanislaw, 7 February 2016
Co číhá za humny? neboli revoluce přítomnosti
By Miloš Vojtěchovský, 31 January 2016
Podivuhodný osud polárníka a malíře Julia Payera
By , 23 January 2016
Red Sky: The Eschatology of Trans
By Miloš Vojtěchovský, 19 January 2016
#AKCELERACIONISTICKÝ MANIFEST (14. května 2013)
By samotar, 7 January 2016
The Forgotten Space: Notes for a Film
By , 7 January 2016
Rise and Fall of the Herring Towns:Impacts of Climate and Human Teleconnections
By , 25 December 2015
Hlubinná, temná, světlá i povrchová ekologie světa
By , 22 December 2015
Three short movies: Baroque Duchcov, New Lakes of Mostecko and Lignite Clouds
By Michal Kindernay, 21 December 2015
Lenka Dolanová: Umění mediální ekologie
By , 21 December 2015
Towards an Anti-atlas of Borders
By , 20 December 2015
Pavel Mrkus - KINESIS, instalace Nejsvětější Salvátor
By Miloš Vojtěchovský, 6 December 2015
Tváře/Faces bez hranic/Sans Frontiers
By Miloš Vojtěchovský, 29 November 2015
Josef Šmajs: Ústava Země/A Constitution for the Earth
By Samotar, 28 November 2015
John Jordan: The Work of Art (and Activism) in the Age of the Anthropocene
By Samotar, 23 November 2015
Humoreska: kočky, koulení, hroby a špatná muška prince Josefa Saského
By Samotar, 13 November 2015
Rozhovor:Před věčným nic se katalogy nesčítají
By Samotar, 11 November 2015
Lecture by Dustin Breiting and Vít Bohal on Anthropocene
By Samotar, 8 November 2015
Antropocén a mocné žblunknutí/Anthropocene and the Mighty Plop
By Samotar, 2 November 2015
Rory Rowan:Extinction as Usual?Geo-Social Futures and Left Optimism
By Samotar, 27 October 2015
Pavel Klusák: Budoucnost smutné krajiny/The Future of a Sad Region
By ll, 19 October 2015
Na Zemi vzhůru nohama
By Alena Kotzmannová, 17 October 2015
Upside-down on Earth
By Alena Kotzmannová, 17 October 2015
Thomas Hylland Eriksen: What’s wrong with the Global North and the Global South?
By Samotar, 17 October 2015
Nýey and Borealis: Sonic Topologies by Nicolas Perret & Silvia Ploner
By Samotar, 12 October 2015
Images from Finnmark (Living Through the Landscape)
By Nicholas Norton, 12 October 2015
Bruno Latour: Love Your Monsters, Why We Must Care for Our Technologies As We Do Our Children
By John Dee, 11 October 2015
Temné objekty k obdivu: Edward Burtynsky, Mitch Epstein, Alex Maclean, Liam Young
By Samotar 10 October 2015, 10 October 2015
Czech Radio on Frontiers of Solitude
By Samotar, 10 October 2015
Beyond Time: orka, orka, orka, nečas, nečas, nečas
By Samotar, 10 October 2015
Langewiese and Newt or walking to Dlouhá louka
By Michal Kindernay, 7 October 2015
Notice in the Norwegian newspaper „Altaposten“
By Nicholas Norton, 5 October 2015
Interview with Ivar Smedstad
By Nicholas Norton, 5 October 2015
Iceland Expedition, Part 2
By Julia Martin, 4 October 2015
Closing at the Osek Monastery
By Michal Kindernay, 3 October 2015
Iceland Expedition, Part 1
By Julia Martin, 3 October 2015
Finnmarka a kopce / The Hills of Finnmark
By Vladimír Merta, 2 October 2015
Od kláštera Osek na Selesiovu výšinu, k Lomu, Libkovicům, Hrdlovce a zpět/From The Osek Cloister to Lom and back
By Samotar, 27 September 2015
Sápmelažžat Picnic and the Exploration of the Sami Lands and Culture
By Vladimir, 27 September 2015
Gardens of the Osek Monastery/Zahrady oseckého kláštera
By ll, 27 September 2015
Workshop with Radek Mikuláš/Dílna s Radkem Mikulášem
By Samotářka Dagmar, 26 September 2015
Czech Radio Interview Jan Klápště, Ivan Plicka and mayor of Horní Jiřetín Vladimír Buřt
By ll, 25 September 2015
Bořeň, zvuk a HNP/Bořeň, sound and Gross National Product
By Samotar, 25 September 2015
Já, Doly, Dolly a zemský ráj
By Samotar, 23 September 2015
Up to the Ore Mountains
By Michal, Dagmar a Helena Samotáři , 22 September 2015
Václav Cílek and the Sacred Landscape
By Samotář Michal, 22 September 2015
Picnic at the Ledvice waste pond
By Samotar, 19 September 2015
Above Jezeří Castle
By Samotar, 19 September 2015
Cancerous Land, part 3
By Tamás Sajó, 18 September 2015
Ledvice coal preparation plant
By Dominik Žižka, 18 September 2015
pod hladinou
By Dominik Žižka, 18 September 2015
Cancerous Land, part 2
By Tamás Sajó, 17 September 2015
Cancerous Land, part 1
By Tamás Sajó, 16 September 2015
Offroad trip
By Dominik Žižka, 16 September 2015
Ekologické limity a nutnost jejich prolomení
By Miloš Vojtěchovský, 16 September 2015
Lignite Clouds Sound Workshop: Days I and II
By Samotar, 15 September 2015
Recollection of Jezeří/Eisenberg Arboretum workshop
By Samotar, 14 September 2015
Walk from Mariánské Radčice
By Michal Kindernay, 12 September 2015
Mariánské Radčice and Libkovice
By Samotar, 11 September 2015
Tušimice II and The Vicarage, or the Parsonage at Mariánské Radčice
By Samotar, 10 September 2015
Most - Lake, Fish, algae bloom
By Samotar, 8 September 2015
Monday: Bílina open pit excursion
By Samotar, 7 September 2015
Duchcov II. - past and tomorrow
By Samotar, 6 September 2015
Duchcov II.
By Samotar, 6 September 2015
Arrival at Duchcov I.
By Samotar, 6 September 2015
Poznámka k havárii rypadla KU 300 (K severu 1)
By Samotar, 19 August 2015
Hledání hlasu řeky Bíliny
Na začátek ke jménu řeky: Bílina, nebo Bílá, či Bělá, patrně jde název z dávných dob. Koncem 20. století se stal nevhodným protože řeka hrála všemi barvami a místní jí říkali "Barevná řeka".
Nejčastěji se ve jménech vod ozývá zjištění, že je to řeka bystře tekoucí, prudká, nebezpečná. Máme hezkou řádku rozličných Bystrých a Bystřic. Podle šumění dostal jméno potok Klopotný a Sopotnice, přítok Divoké Orlice: sopot znamená šumící vodu. Lítá a zákeřná je Litava, ale též Stekelnice, dnes Machovský potok, přítok Metuje. Hojné jsou Lukavice, Lukavce, Lukavečky; staré přídavné jméno lukavý znamenalo „zlý, zákeřný“. Máme dokonce i Čertův potok. Řidčeji než podle prudkého temperamentu se jmenují vody podle svého klidného toku, na př. Tichá, Smutná. Hojná jsou také jména podle barvy. U nás se vyskytují jenom tři barvy, bílá, černá, červená; z jiných zemí známe i vody zelené, žluté a modré. Podnětem k pojmenování bylo asi nejčastěji dno; kde bylo kamenité, oblázčité, tam vzniklo jméno Bílá, Bílá voda, Bělá, Bílina; kde bylo dno bahnité nebo kde bylo v řece mnoho tmavých tůní, tam se řeka nazývá Černá voda, Černý potok.
Vladimír Šmilauer: O jménech našich řek
K vodní procházce z Trmic do Klíše nás inspiroval mimo jiné film Na vodě a zároveň jsme měli v úmyslu ústeckým kolegům přiblížit žánr (zvukových) procházek, nahrávání zvuku, naslouchání, poslouchání a vůbec obrácení naší pozornosti směrem ven, k okolímu prostoru. Film Na vodě loni natočil, či dokončil autorský tým ve složení hudebník Pavel Kopecký, fotograf a kameraman Jan Procházka a scénarista, dokumentarista, spisovatel Martin Ryšavý. Příběh je zasazen do podkrušnohoří a film vznikl v povodí vodních děl, řeky, jezer, podzemních kanálů, potoků a šachet mezi Kadaní a Ustím nad Labem. Sleduje dvojici vodáků a ztraceného psa jak sjíždějí na nafukovací kánoji značky Pálava Bílinu zhruba od míst, kde vody řeky klesají do podzemí až k ústí do Labe v Ústí nad Labem. Od pramenů v Krušných horách neteče Bílina prý ani kilometr v původním přirozeném řečišti, ale tam kudy ji inženýři, vodohospodáři a těžaři téct donutili: Protéká patrně tou nejapokalyptičtější a nejzvláštnější krajinou v Česku. Kupodivu takové geografické, kulturní a turistické pozoruhodnosti věnuje pozornost jen málokdo. Bílina je příkladem obětované sou-části krajiny. Její tok čítá kolem 80 kilometrů a lokální geologie od pramene k Labi vodu vede krajem, kde se stovku let po milionech tun těžilo a těží hnědé uhlí. Z důvodů "levné" energie byly na březích postaveny textilní a později chemické továrny,Jejich stroje pohání elektřina, vyráběná z uhlí. Doly vodu nepotřebuji, fabriky naopak. Po provozním použití ji fabrikanti vracejí řece, obohacenou nejrůznějšími chemickými, toxickými ingrediencemi .Proto se Bílině říkalo Barevná řeka
Setkali jsme se nedaleko Bíliny před zámkem v Trmicích s fotografem Ibrou Ibrahimovičem, jenž o Bílině pořizuje fotografický dokument a vydali se od zámku kolem elektrárny Trmice směrem k zatopenému dolu Markéta, odkalovacímu jezírku a pak zpátky do Trmic. Cesta městem po břehu nebyla tak snadná jak jsem si představoval a byla škoda, že jsme si nepůjčili kánoji. Nakonec jsme expedici v džungli za Globusem vzdali a zamířili přes Předlice ke klíšským vrchům. Několik fotografií a sekvence z filmu, který jsme večer sledovali v Domě umění doprovázené vyprávěním Pavla Kopeckého a Jana Procházky. Zvukové nahrávky lze vkládat přímo na stránku
http://aporee.org
V krajině povrchové těžby je střední řečiště Bíliny zcela zregulováno a její přítoky byly průběžně přemísťovány mimo svá původní řečiště. Za Jirkovem byla na Bílině postavena vodní nádrž Újezd. Směrem k Mostu pak řečiště vede kolem povrchových dolů ČSA, Jan Šverma a Bílina. Proto protéká umělým Ervěnickým koridorem, vybudovaným během rozšiřování povrchových lomů. Několik kilometrů teče voda potrubím 4x1200 mm . Do začátku 20. století řeka tekla rozsáhlým Komořanským jezerem, které bylo kvůli důlní činnosti roku 1835 vysušeno. Řeka plyne otevřenou umělou krajinou, koryto je hlinité, široké 5 až 10 metrů a regulované. Od Rudolic lze řeku sjždět na kanoji: tam začíná peřejnatý úsek až k Obrnicím. Dalších 13 km od Světce si řeka zachovává skoro původní podobu, koryto je úzké a hluboké, dno (až na peřejnaté úseky) hlinité, proud rychlý. V cestě vzniká mnoho přírodních překážek, nejčastěji spadlé stromy. Poslední kilometry je řečiště znečištěno závody okolo Ústí nad Labem, kde ústí do Labe na jeho 71. říčním km. (zdroj wikipedie)
Nejzajímavějším úsekem řeky je oblast pod Jirkovem. Tam někde ješte čistá Bílina mizi pod povrchem, teče kdesi v okolí retenční nádrže Kyjíčko a pak sleduje dálnici a železnici na pásu pevné půdy mezi lomem Šverma a ČSA směrem k bývalým obcím Dřínov a Kopisty. V Kopistech je otočena a běží podle železnice směrem k Mostu.
Epiphany – Frontiers of Solitude
Dům umění Ústí nad Labem
September – October 2016
http://duul.ujep.cz/
An exhibition and symposium created within the framework of the international transdisciplinary project Frontiers of Solitude.
.. there are many, many other worlds, yes, but they are all hidden within this one. And so to neglect this humble, imperfect, and infinitely mysterious world is to recklessly endanger all the others.
Earth in Eclipse-an Essay on the Philosophy of Science and Ethics
David Abram
Aside from its biblical, gnostic, or metaphysical meaning, the term epiphany also raises issues concerning the relationship between humans and nature and the boundaries of thought, belief and epistemology. Where does the sacred lead and where does the profane begin? Where does the revealed come from, and what does it consist of? The idea of revelation and its embodiment affects our relationship with the sacred, as well as our neighbors, and also our sense of belonging to a physical world, which we are increasingly remaking in our image. What kind of image is it? We will need to reevaluate our technological approach to the environment, which we understand reflexively as an inexhaustible deposit, a source of energy, as a free reservoir for exclusively human use.
A criticism of “disenchantment,” of the alienation of humankind toward the biological world, is found in different areas of contemporary science, humanities, religion, philosophy, economics and art. It is becoming evident that this is a dangerous and complex cluster of values, interests and assumptions, providing the elites with access to unimaginable wealth, and sacrificing the rest of the biosphere, edging us nearer to the environmental extreme of physical survival.
The project Frontiers of Solitude develops this discourse. The exhibition and the accompanying program serve as an attempt to outline the relationships among the cultural, economic, and ethical issues of the environmental challenges we currently face. In 2015, Frontiers of Solitude launched three separate expeditions to ecologically threatened areas of Europe. In addition, the project has offered a series of exhibitions, meetings, workshops and symposia. The expedition “Into the Abyss of Lignite Clouds” took place in the Most lignite coal basin in the Czech Republic. The participants researched the morphology and the history of this region -- a landscape that has been heavily transformed to a depth of several hundred meters by industrial exploitation. The toxic Black Triangle, which is defined roughly as a carbon-rich area between Sokolov, Litvínov, Bad Brambach and Katowice, has softened its boundaries somewhat since 1989, and, on the whole, has grown.
The exhibition presents several works that were produced by artists participating in the project - Elvar Már Kjartansson, Pavel Mrkus, Robert Vlasak, Martin Zet, Vladimír Turner, Julia Martin).
In this extended form, the project focus shifts to both local and global contexts through a selection of works by several Czech and foreign artists, whose approach resonates with issues that the project raises: Steina Vasulka [IS], Layla Curtis [UK],, Michal Kindernay and Paul Chaney [UK]). These works are enriched by a few contextual interventions and artifacts, such as a selection of apocalyptic documentary photography from the series of Ore Mountains landscapes by Josef Koudelka (Black Triangle-1990-1994), as well as a stage-design-like intervention by JSD - Peerless Brotherhood of the Holy Nurture from The Universal Psychiatric Church 316a (UPSYCH) in Kuřivody.
The exhibition outlines the cross-connections among various social, psychological, mythical, economic and cultural landscapes. The works reflect the process of a larger-scale globalization and touch not just upon the perspectives of geology, meteorology, energy and ethics, but also try to penetrate into the lower depths of the demonology of the landscape of the 21st century.
An accompanying program and an interdisciplinary symposium will be dedicated to the problems of Art and the Anthropocene, and is scheduled for October 19, 2016.
The schedule and program of the symposium The Landscape in Focus will be announced as soon as possible.
preliminary program see Krajina v pozoru/The Landscape in Focus
…
Into the Abyss of the Lignite Clouds
The focus of the expedition and workshops in the landscape around the Most Basin is on current changes in the heavily industrialized landscape, especially with regard to the loss of historical continuity, the transfers of geological layers and social structures, and current discussions about the abolition of territorial limits, as well as the potential for further degradation and exploitation of the landscape by extensive open cast mining.
This expedition is based on the idea that it is necessary, both for art and ecology, to consider the interconnections between people and the landscape, with regard to energy resources, animals, plants, history, and the like.
The domains that artists and ecologists share are not simply the realms of the beautiful, the aesthetic, or of pleasure. This thinking spurs a departure from (and rethinking of) the romantic and utilitarian models to which both art and nature have traditionally been subject. Similar attempts to rethink this subject are also occurring in sociology, biology, and philosophy, as well as in the arts. These issues are relevant everywhere, but they are especially pertinent in the Most Basin, which is a unique area with its uncanny combination of its remaining natural niches, a long history of heavy industrial pollution and open cast mining, and recent efforts for environmental recultivation.
Participants: Gunnhild Enger, Þórunn Eymundardóttir, Tommy Høvik, Kristín Rúnarsdóttir, Vladimír Turner, Robert Vlasák, Martin Zet.
Organisation: Dagmar Šubrtová, Miloš Vojtěchovský, Michal Kindernay.
…