Blog posts
Posts
A Hackers Manifesto, verze 4.0, kapitola 4.
By samotar, 10 January 2023
Alfred ve dvoře čili Poznámka k pražské hetero-utopii
By samotar, 10 November 2022
Trnovou korunou a tankem do srdíčka
By samotar, 2 July 2022
Hakim Bey - Informační válka
By samotar, 26 March 2022
Jean-Pierre Dupuy: Do we shape technologies, or do they shape us?
By samotar, 6 March 2022
Václav Cílek: Záhada zpívající houby
By samotar, 15 February 2022
Guy Debord - Teorie dérive
By samotar, 21 January 2022
Jack Burnham – Systémová estetika
By samotar, 19 November 2021
Poznámka pod čarou k výstavě Handa Gote: Věc, nástroj, čas, fetiš, hygiena, tabu
By samotar, 13 July 2021
Rána po ránech
By samotar, 23 May 2021
Na dohled od bronzového jezdce
By samotar, 4 March 2021
Z archivu:Mlha - ticho - temnota a bílé díry
By samotar, 7 October 2020
Zarchivu: Hůlna-kejdže
By samotar, 7 September 2020
Center for Land Use Interpretation
By samotar, 18 June 2020
Dawn Chorus Day - zvuky za svítání
By samotar, 30 April 2020
Z archivu: Bílé Břehy 2012 a Liběchov 2011
By , 3 April 2020
Z archivu: Krzysztof Wodiczko v DOXU
By samotar, 26 March 2020
GARY SNYDER: WRITERS AND THE WAR AGAINST NATURE
By samotar, 20 March 2020
Podoby domova: hnízda, nory, doupata, pavučiny, domestikace a ekologie
By samotar, 17 March 2020
Michel Serres: Transdisciplinarity as Relative Exteriority
By samotar, 5 November 2019
Pavel Ctibor: Sahat zakázáno
By samotar, 22 September 2019
Emmanuel Lévinas: HEIDEGGER, GAGARIN A MY
By samotar, 19 September 2019
Atmosférické poruchy / Atmospheric Disturbances - Ustí nad Labem
By samotar, 13 September 2019
Erkka Laininen: A Radical Vision of the Future School
By samotar, 10 August 2019
Anton Pannekoek: The Destruction of Nature (1909)
By samotar, 21 July 2019
Co padá shůry - světlo, pelyněk, oheň a šrot
By samotar, 30 December 2018
2000 slov v čase klimatických změn - manifest
By samotar, 2 November 2018
Vladimír Úlehla, sucho, geoinženýrství, endokrinologie, ekologie a Josef Charvát
By samotář, 22 September 2018
Lukáš Likavčan: Thermodynamics of Necrocracy - SUVs, entropy, and contingency management
By samotar, 20 July 2018
Tajemství spolupráce: Miloš Šejn
By samotar, 27 June 2018
Invisible Images (Your Pictures Are Looking at You) Trevor Paglen
By samotar, 2 June 2018
KŘEST KNIHY KRAJINA V POZORU: THE LANDSCAPE IN FOCUS.
By samotar, 18 May 2018
Případ zchudlé planety:Vojtěch Kotecký
By samotar, 22 April 2018
Rozhovor na Vltavě: Jak umění reaguje na dobu antropocénu?
By samotar, 10 March 2018
Skolt Sámi Path to Climate Change Resilience
By samotar, 10 December 2017
Brian Holmes: Driving the Golden Spike - The Aesthetics of Anthropocene Public Space
By samotar, 22 November 2017
Ohlédnutí/Revisited Soundworm Gathering
By samotař, 9 October 2017
Kleté krajiny
By samotar, 7 October 2017
Kinterova Jednotka a postnatura
By samotař, 15 September 2017
Ruiny-Černý trojúhelník a Koudelkův pohyb v saturnských kruzích
By samotar, 13 July 2017
Upsych316a Universal Psychiatric Church
By Samotar, 6 July 2017
Miloš Vojtěchovský: Krátká rozprava o místě z roku 1994
By milos, 31 May 2017
Za teorií poznání (radostný nekrolog), Bohuslav Blažek
By miloš vojtěchovský, 9 April 2017
On the Transmutation of Species
By miloš vojtěchovský, 27 March 2017
Gustav Metzger: Poznámky ke krizi v technologickém umění
By samotař, 2 March 2017
CYBERPOSITIVE, Sadie Plant a Nick Land
By samotař, 2 March 2017
Ivan Illich: Ticho jako obecní statek
By samotař, 18 February 2017
Dialog o primitivismu – Lawrence Jarach a John Zerzan
By samotar, 29 December 2016
Thomas Berry:Ekozoická éra
By samotař, 8 December 2016
Jason W. Moore: Name the System! Anthropocenes & the Capitalocene Alternative
By miloš vojtěchovský, 24 November 2016
Michel Serres: Revisiting The Natural Contract
By samotař, 11 November 2016
Best a Basta době uhelné
By samotař, 31 October 2016
Epifanie, krajina a poslední člověk/Epiphany, Landscape and Last Man
By Samotar, 20 October 2016
Doba kamenná - (Ein, Eisen, Wittgen, Frankenstein), doba plastová a temná mineralogie
By samotař, 4 October 2016
Hledání hlasu řeky Bíliny
By samotař, 23 September 2016
Harrisons: A MANIFESTO FOR THE 21ST CENTURY
By , 19 September 2016
T.J. Demos: Anthropocene, Capitalocene, Gynocene: The Many Names of Resistance
By , 11 September 2016
Bratrstvo
By samotař, 1 September 2016
Neptunismus a plutonismus na vyhaslé sopce Bořeň
By , 14 August 2016
Murray Bookchin: Toward an Ecological Society/ K ekologické společnosti (1974)
By samotař, 31 July 2016
Metafory, endofyzika, manželé Themersonovi a Gordon Pask
By samotař, 15 July 2016
Anima Mundi Revisited
By miloš vojtěchovský, 28 June 2016
Simon A. Levin: The Evolution of Ecology
By samotař, 21 June 2016
Anna Remešová: Je možné představit si změnu?
By samotar, 20 June 2016
Jan Hloušek: Uranové město
By samotař, 31 May 2016
Josef Šmajs: Složí lidstvo zkoušku své racionální dospělosti?
By samotař, 20 May 2016
Manifest The Dark Mountain Project
By Samotar, 3 May 2016
Pokus o popis jednoho zápasu
By samotar, 29 April 2016
Václav Cílek: Antropocén – velké zrychlení světa
By Slawomír Uher, 23 April 2016
Nothing worse or better can happen
By Ewa Jacobsson, 5 April 2016
Real Reason we Can’t Stop Global Warming: Saskia Sassen
By , 18 March 2016
The Political Economy of the Cultural Commons and the Nature of Sustainable Wealth
By samotar, 12 March 2016
Jared Diamond - Easter's End
By , 21 February 2016
Felix Guattari - Three Ecologies (part 1)
By , 19 February 2016
W. H. Auden: Journey to Iceland
By , 9 February 2016
Jussi Parikka: The Earth
By Slawomír Uher, 8 February 2016
Brian Holmes: Extradisciplinary Investigations. Towards a New Critique of Institutions
By Stanislaw, 7 February 2016
Co číhá za humny? neboli revoluce přítomnosti
By Miloš Vojtěchovský, 31 January 2016
Podivuhodný osud polárníka a malíře Julia Payera
By , 23 January 2016
Red Sky: The Eschatology of Trans
By Miloš Vojtěchovský, 19 January 2016
#AKCELERACIONISTICKÝ MANIFEST (14. května 2013)
By samotar, 7 January 2016
The Forgotten Space: Notes for a Film
By , 7 January 2016
Rise and Fall of the Herring Towns:Impacts of Climate and Human Teleconnections
By , 25 December 2015
Hlubinná, temná, světlá i povrchová ekologie světa
By , 22 December 2015
Three short movies: Baroque Duchcov, New Lakes of Mostecko and Lignite Clouds
By Michal Kindernay, 21 December 2015
Lenka Dolanová: Umění mediální ekologie
By , 21 December 2015
Towards an Anti-atlas of Borders
By , 20 December 2015
Pavel Mrkus - KINESIS, instalace Nejsvětější Salvátor
By Miloš Vojtěchovský, 6 December 2015
Tváře/Faces bez hranic/Sans Frontiers
By Miloš Vojtěchovský, 29 November 2015
Josef Šmajs: Ústava Země/A Constitution for the Earth
By Samotar, 28 November 2015
John Jordan: The Work of Art (and Activism) in the Age of the Anthropocene
By Samotar, 23 November 2015
Humoreska: kočky, koulení, hroby a špatná muška prince Josefa Saského
By Samotar, 13 November 2015
Rozhovor:Před věčným nic se katalogy nesčítají
By Samotar, 11 November 2015
Lecture by Dustin Breiting and Vít Bohal on Anthropocene
By Samotar, 8 November 2015
Antropocén a mocné žblunknutí/Anthropocene and the Mighty Plop
By Samotar, 2 November 2015
Rory Rowan:Extinction as Usual?Geo-Social Futures and Left Optimism
By Samotar, 27 October 2015
Pavel Klusák: Budoucnost smutné krajiny/The Future of a Sad Region
By ll, 19 October 2015
Na Zemi vzhůru nohama
By Alena Kotzmannová, 17 October 2015
Upside-down on Earth
By Alena Kotzmannová, 17 October 2015
Thomas Hylland Eriksen: What’s wrong with the Global North and the Global South?
By Samotar, 17 October 2015
Nýey and Borealis: Sonic Topologies by Nicolas Perret & Silvia Ploner
By Samotar, 12 October 2015
Images from Finnmark (Living Through the Landscape)
By Nicholas Norton, 12 October 2015
Bruno Latour: Love Your Monsters, Why We Must Care for Our Technologies As We Do Our Children
By John Dee, 11 October 2015
Temné objekty k obdivu: Edward Burtynsky, Mitch Epstein, Alex Maclean, Liam Young
By Samotar 10 October 2015, 10 October 2015
Czech Radio on Frontiers of Solitude
By Samotar, 10 October 2015
Beyond Time: orka, orka, orka, nečas, nečas, nečas
By Samotar, 10 October 2015
Langewiese and Newt or walking to Dlouhá louka
By Michal Kindernay, 7 October 2015
Notice in the Norwegian newspaper „Altaposten“
By Nicholas Norton, 5 October 2015
Interview with Ivar Smedstad
By Nicholas Norton, 5 October 2015
Iceland Expedition, Part 2
By Julia Martin, 4 October 2015
Closing at the Osek Monastery
By Michal Kindernay, 3 October 2015
Iceland Expedition, Part 1
By Julia Martin, 3 October 2015
Finnmarka a kopce / The Hills of Finnmark
By Vladimír Merta, 2 October 2015
Od kláštera Osek na Selesiovu výšinu, k Lomu, Libkovicům, Hrdlovce a zpět/From The Osek Cloister to Lom and back
By Samotar, 27 September 2015
Sápmelažžat Picnic and the Exploration of the Sami Lands and Culture
By Vladimir, 27 September 2015
Gardens of the Osek Monastery/Zahrady oseckého kláštera
By ll, 27 September 2015
Workshop with Radek Mikuláš/Dílna s Radkem Mikulášem
By Samotářka Dagmar, 26 September 2015
Czech Radio Interview Jan Klápště, Ivan Plicka and mayor of Horní Jiřetín Vladimír Buřt
By ll, 25 September 2015
Bořeň, zvuk a HNP/Bořeň, sound and Gross National Product
By Samotar, 25 September 2015
Já, Doly, Dolly a zemský ráj
By Samotar, 23 September 2015
Up to the Ore Mountains
By Michal, Dagmar a Helena Samotáři , 22 September 2015
Václav Cílek and the Sacred Landscape
By Samotář Michal, 22 September 2015
Picnic at the Ledvice waste pond
By Samotar, 19 September 2015
Above Jezeří Castle
By Samotar, 19 September 2015
Cancerous Land, part 3
By Tamás Sajó, 18 September 2015
Ledvice coal preparation plant
By Dominik Žižka, 18 September 2015
pod hladinou
By Dominik Žižka, 18 September 2015
Cancerous Land, part 2
By Tamás Sajó, 17 September 2015
Cancerous Land, part 1
By Tamás Sajó, 16 September 2015
Offroad trip
By Dominik Žižka, 16 September 2015
Ekologické limity a nutnost jejich prolomení
By Miloš Vojtěchovský, 16 September 2015
Lignite Clouds Sound Workshop: Days I and II
By Samotar, 15 September 2015
Recollection of Jezeří/Eisenberg Arboretum workshop
By Samotar, 14 September 2015
Walk from Mariánské Radčice
By Michal Kindernay, 12 September 2015
Mariánské Radčice and Libkovice
By Samotar, 11 September 2015
Tušimice II and The Vicarage, or the Parsonage at Mariánské Radčice
By Samotar, 10 September 2015
Most - Lake, Fish, algae bloom
By Samotar, 8 September 2015
Monday: Bílina open pit excursion
By Samotar, 7 September 2015
Duchcov II. - past and tomorrow
By Samotar, 6 September 2015
Duchcov II.
By Samotar, 6 September 2015
Arrival at Duchcov I.
By Samotar, 6 September 2015
Poznámka k havárii rypadla KU 300 (K severu 1)
By Samotar, 19 August 2015
Z archivu:Mlha - ticho - temnota a bílé díry
Sepsáno po přečtění zprávy o úrazu návštěvníka musea po pádu "do očistce" v roce 2018, dosud nepublikováno.
V roce 2008 pro BBC vznikl dokument „Total Isolation": čtyři muži a dvě ženy strávili 48 hodin v úplné tmě jaderného krytu. Dobrovolníci napřed podstoupili testy na vizuální paměť, schopnost zpracovat informace a toho jak dokáží vzdorovat vnějším sugescím. Po dvou dnech v temné komoře u pokusných osob lékaři zaznamenali nárůst sluchových a vizuálních halucinací a ztrátu orientace v čase. Po ukončení experimentu podstoupili stejné testy. Výsledky ukázaly, že kapacita paměti u jedné z osob klesla o 36%, všechni měli potíže vybavit si slovo začínající písmenem „F“ a výrazně se zvýšila u všech ochota nechat se ovlivnit vnější autoritou. Zvýšená míra sugestibility je pozorována tehdy, pokud jsme vystaveni sociální izolaci, stresu, únavě, nemoci, panice, hladu, nízké intenzitě světla a celé řady dalších podmínek. Možná i tehdy, když je omezena možnost oblíbených aktivit, jako je například obsesivní nakupování a návštěva náleven.
Představa prázdného prostoru bez horizontu a bez vizuálního ohraničení je zkušenost čehosi podivného, setkáním s něčím co "není nic". Je to asi podobné, jako naslouchání v časoprostoru, kde slyšíme "Nic", kde vládne "Ticho", které ovšem - jak dobře víme - kdekoli, kde jsou lidé, být nemůže. Pokud by ovšem PŘECE jen TICHO kdesi existovalo, jak by asi "vypadalo"? Vyhlíželo by spíš černě, temně, nebo světle? Nebo snad šedě, jako když se za podzimního rána, nebo večera díváte v horách do mlhy, jen lehce prosvětlené nízkým podzimním sluncem? Nebo v arktických pláních, kde vás hrozí přemoci sněžná slepota?
Eugène Minkowski v eseji "Ticho a temnota" ticho, prázdno a temnotu rozlišuje takto: .."Nicota nepřipouští žádné rozlišení a všechno v ní musí nevyhnutelně splývat. Tudíž vůbec není jasné, jak se nám daří rozlišit ticho od temnoty....Mimo sluchové nebo vizuální počitky existují také senzorické funkce, anebo lépe řečeno senzorické postoje jako naslouchání, vidění, pohlížení. Rozlišování ticha a temnoty je třeba uvést do vztahu právě k nim. V prvním případě soustřeďujeme naše úsilí na sluch, snažíme se poslouchat, ale nic neslyšíme; ve druhém případě činíme totéž se zrakem a v temnotě se nám nedaří rozeznat sebemenší záblesk světla..
A kousek dále pokračuje:
Přesně kvůli kvůli tomu se [temnota] přede mnou nerozprostírá, ale přímo se mě dotýká, obklopuje mě, zahrnuje mě, dokonce do mě proniká, zcela mnou prostupuje. Takže by se dalo téměř říci, že Já je sice temnotou prostupné, ale propustné světlem není. Já se vůči temnotě neutvrzuje, ale je s ní zaměňováno. ...Temný prostor mě zcela obklopuje, proniká do mě mnohem víc než světlý prostor; rozlišení mezi vnitřním a vnějším a v důsledku toho také rozdíl mezi smyslovými orgány, pokud jsou určeny k vnímání vnějšku hraje zcela podružnou roli. (Minkowski 1970)
a jinde
Ticho se z fenomenologického hlediska rovněž staví proti hluku, avšak nikoli již proti hluku ve fyzickém slova smyslu, nýbrž proti hluku života, života lomozného a halasného, a z tohoto důvodu také nicotného, každodenního, prozaického a únavného. A „halasnost"' z tohoto hlediska nutně spjata se zvukovými kvalitami; gesta nebo činnost nějakého člověka mohou být právě tak halasné, ohlušující a nepříjemné jako hluk, který působí dítě tlukoucí ze všech sil na buben, který právě dostalo. Právě v protikladu k halasnosti a hluku života vyvstává všechna velkolepost, všechna závažnost a velebnost ticha. A pokud poznamenáváme, že náš vnitřní život se na rozdíl od života vnějšího odehrává v tichu, zajisté tak nečiníme proto, abychom upozornili na nepřítomnost zvukových vlastností v tomto životě — takové konstatování se zdá nesmyslné — nýbrž daleko spíše proto, abychom zdůraznili, že tento život může být dějištěm mimořádně strhujících dramat, jež budou tím úchvatnější, že se odehrávají v nesmírném tichu lidské duše.1 (Přeložil Josef Fulka)
Instalace Douga Wheelera PSAD Synthetic Desert III nabízí (nejspíš, samozřejmě jsem ji naživo nezažil, ani neslyšel ) zážitek s ještě odlišnou čeledí ticha: ticho uklidňující, hluboké a povznášející, možná dokonce velebné. Ticho, po kterém nejspíš mohl ve svém opuštěném srubu v divočině (odkud si pravidelně odskočil za maminkou aby mu vyprala pyžamo a nechal nosit večeři) básnit Henry David Thoreau. Nejde o poklidné, meditativní ticho hlubiny lidské duše, o kterém snil Jan Ámos Komenský, nebo o němž uvažuje Minkowski. Je to Ticho, nebo lépe snad Mlčení nekonečného prostoru, rozprostírajícího se ZA, nebo POD, nebo snad NAD hlučným lidským světem. Wheelerovi se podařilo do sálu newyorského Guggenheimova muzea teleportovat archetypální prožitek transcendentního klidu rozlehlé Divočiny, z doby, než dorazily před Behringovu úžinu z Kamčatky první lidské kmeny do Ameriky. Návštěvníci mohli nějakou dobu setrvat v syntetické tišině, vytvořené z kombinace pěnových hranolů, pohlcujících zvuk a z měkkého, rozptýleného světla. Wheeler projekt poprvé navrhl už v roce 1971 a podobně jako u mnoha dalších jeho simulovaných prostředí, se mu podařilo teprve v roce 2017 - skoro po půl století - sehnat finanční prostředky pro realizaci. Wheeler se koncem 60 let věnoval - podobně jako například James Turrell, Larry Bell nebo Robert Irwin - výzkumu fenoménu "ganzfeld": změněným stavům vědomí a percepce, zejména týkajících se sluchu, zraku a halucinací. Dokládá to náčrtek pro instalaci, která byla součástí výstavy ve Stedelijk museum už v roce 1969. Instalace byla od počátku koncipována nikoliv ve zrakovém, ale spíš v sonickém, auditivním rozměru, jako prostor dedikovaný sluchu - lépe řečeno absenci, "nepřítomnosti" akustiky. Na kresbě je projekt označen jako „bezodrazová komora“, anechoická místnost, pečlivě upravena tak, aby jakýkoliv odraz zvukových vln pěnové struktury pohltily.
To jistý britský sochař Anish Kapoor v roce 1992 vytvořil v podobě asi metrové černé "díry" v podlaze galerie instalaci "Descent into Limbo". Diváci byli sice varováni, že se k černému kruhu / díře nemají moc přibližovat. Při běžném pohledu to vypadalo, že prostor pod nohama je nekonečně hluboký, ve skutečnosti měly stěny kulaté šachty, pokryté černým matným pigmentem, absolutně pohlcujícím světelné paprsky, dno v hloubce dva a půl metru. "Co k tomu říct? Je to ostuda", prohlásil prý Kapoor, když se dozvěděl, že se italský návštevník muzea v Portu, když se chtěl přesvědčit, že jde opravdu o černý plochý kruh na podlaze, do nitra jeho artefaktu "Sestup do očistce" zřítil.
Také Olafur Eliasson s oblibou zahaluje diváky do mlhy, například ve Versailles, nebo v podobě 45 metrů dlouhého tunelu zaplněného žlutě prosvětlenou mlhou "Your blind passenger" v Tate Modern. Nebyl zatím zveřejněn případ, že by se v tunelu, nebo ve Versailles nějaký návštěvník ztratil.
Některé fotografie dole pod textem jsou připomínkou na podzimní setkání Soundworms v Mariánské Radčici nedaleko Mostu a na okraji povrchového lomu na hnědé uhlí Bílina. Hranice hlubokého lomu se od té doby k městečku Radčice přiblížila. Přetože tam uhlobaroni postavili mohutné zvukové bariéry, rozléhalo se zlověstné hučení z neviditelného očistce po širokém okolí. Mlha tehdy po ránu milostivě zahalila krajinu a hluk strojů zakusujících se do těla "Matky Země" utlumila, ale o to byl pocit při pohledu do šedé prázdnoty bez horizontu naplněné hlubokým hučením... vlastně ...velkolepější! Jako by to nebyly stroje, ale samotná Planeta, chvějící se v nízkých rezonancích.
Eugène Minkowski (1885-1972) byl jeden ze zakladatelů fenomenologicko antropologické psychiatrie a psychopatologie ve Francii. Pocházel ze polsko-litevského rodu, na počátku dvacátého století studoval ve Varšavě medicínu. Po uzavření univerzity v roce 1905 ruskými úřady odešel do Mnichova, kde pokračoval ve studiu a to ukončil doktorskou prací z oboru biochemie v roce 1909. O rok později se vrátil do Mnichova, kde studoval v okruhu fenomenologů kolem Maxe Schelera, Alexandera Pfändera a estetika Moritze Geigera filozofii. Po začátku první světové války odešel do Švýcarska, kde se stal na psychiatrické klinice Burghölzli při curyšské univerzitě asistentem Eugena Bleulera. Seznámil se s Ludwigem Binswangerem, s nímž jej pojilo až do jeho smrti v roce1966 hluboké přátelství. V roce 1916 přesídlil do Francie, vstoupil jako dobrovolník do francouzské armády a získal francouzské občanství. Ještě před válkou ho ovlivnilo dílo Henriho Bergsona, které Minkowského nasměřovalo k problematice „žitého času“ a jeho psychopatologických alterací.
Douglas Wheeler se narodil v roce 1939 v Arizoně a počátkem 60. let studoval na Art Institute v Los Angeles (nyní California Institute of the Arts, Valencia). Wheeler je spojován s umělci skupiny Light and Space, která vznikla v jižní Kalifornii v 60. a 70. letech. Proslavil se imerzivními instalacemi vytvořenými úpravou místnosti, použitím světla a někdy i zvuku. Divákům nabízí zážitek nekonečného prostoru a fyzické místo transformuje v nehmotné univerzum bez záchytného bodu pro oko, ale i zvuku pro náš sluch. Jsou určeny nejspíš pro ty, kteří jsou příliš líní, nebo příliš chudí na to, aby si do Arizony, nebo Coloreda zajeli za tichem a prázdnotou sami.
Dno velkolomu Bílina dosahuje nadmořské výšky 18,5 m nad hladinou moře, takže je nejhlubším otevřeným místem vytvořeným člověkem v ČR. Zdejší uhelná sloj se v postupu dolu dále zahlubuje takže lom se ještě prohloubí až na nula metrů nad mořem a bude skoro možné od Severního moře začít čerpat slanou vodu. Objem skrývkového nadloží činí více než 50 000 000 metrů čtvrečních ročně.