Blog posts
Posts
A Hackers Manifesto, verze 4.0, kapitola 4.
By samotar, 10 January 2023
Alfred ve dvoře čili Poznámka k pražské hetero-utopii
By samotar, 10 November 2022
Trnovou korunou a tankem do srdíčka
By samotar, 2 July 2022
Hakim Bey - Informační válka
By samotar, 26 March 2022
Jean-Pierre Dupuy: Do we shape technologies, or do they shape us?
By samotar, 6 March 2022
Václav Cílek: Záhada zpívající houby
By samotar, 15 February 2022
Guy Debord - Teorie dérive
By samotar, 21 January 2022
Jack Burnham – Systémová estetika
By samotar, 19 November 2021
Poznámka pod čarou k výstavě Handa Gote: Věc, nástroj, čas, fetiš, hygiena, tabu
By samotar, 13 July 2021
Rána po ránech
By samotar, 23 May 2021
Na dohled od bronzového jezdce
By samotar, 4 March 2021
Z archivu:Mlha - ticho - temnota a bílé díry
By samotar, 7 October 2020
Zarchivu: Hůlna-kejdže
By samotar, 7 September 2020
Center for Land Use Interpretation
By samotar, 18 June 2020
Dawn Chorus Day - zvuky za svítání
By samotar, 30 April 2020
Z archivu: Bílé Břehy 2012 a Liběchov 2011
By , 3 April 2020
Z archivu: Krzysztof Wodiczko v DOXU
By samotar, 26 March 2020
GARY SNYDER: WRITERS AND THE WAR AGAINST NATURE
By samotar, 20 March 2020
Podoby domova: hnízda, nory, doupata, pavučiny, domestikace a ekologie
By samotar, 17 March 2020
Michel Serres: Transdisciplinarity as Relative Exteriority
By samotar, 5 November 2019
Pavel Ctibor: Sahat zakázáno
By samotar, 22 September 2019
Emmanuel Lévinas: HEIDEGGER, GAGARIN A MY
By samotar, 19 September 2019
Atmosférické poruchy / Atmospheric Disturbances - Ustí nad Labem
By samotar, 13 September 2019
Erkka Laininen: A Radical Vision of the Future School
By samotar, 10 August 2019
Anton Pannekoek: The Destruction of Nature (1909)
By samotar, 21 July 2019
Co padá shůry - světlo, pelyněk, oheň a šrot
By samotar, 30 December 2018
2000 slov v čase klimatických změn - manifest
By samotar, 2 November 2018
Vladimír Úlehla, sucho, geoinženýrství, endokrinologie, ekologie a Josef Charvát
By samotář, 22 September 2018
Lukáš Likavčan: Thermodynamics of Necrocracy - SUVs, entropy, and contingency management
By samotar, 20 July 2018
Tajemství spolupráce: Miloš Šejn
By samotar, 27 June 2018
Invisible Images (Your Pictures Are Looking at You) Trevor Paglen
By samotar, 2 June 2018
KŘEST KNIHY KRAJINA V POZORU: THE LANDSCAPE IN FOCUS.
By samotar, 18 May 2018
Případ zchudlé planety:Vojtěch Kotecký
By samotar, 22 April 2018
Rozhovor na Vltavě: Jak umění reaguje na dobu antropocénu?
By samotar, 10 March 2018
Skolt Sámi Path to Climate Change Resilience
By samotar, 10 December 2017
Brian Holmes: Driving the Golden Spike - The Aesthetics of Anthropocene Public Space
By samotar, 22 November 2017
Ohlédnutí/Revisited Soundworm Gathering
By samotař, 9 October 2017
Kleté krajiny
By samotar, 7 October 2017
Kinterova Jednotka a postnatura
By samotař, 15 September 2017
Ruiny-Černý trojúhelník a Koudelkův pohyb v saturnských kruzích
By samotar, 13 July 2017
Upsych316a Universal Psychiatric Church
By Samotar, 6 July 2017
Miloš Vojtěchovský: Krátká rozprava o místě z roku 1994
By milos, 31 May 2017
Za teorií poznání (radostný nekrolog), Bohuslav Blažek
By miloš vojtěchovský, 9 April 2017
On the Transmutation of Species
By miloš vojtěchovský, 27 March 2017
Gustav Metzger: Poznámky ke krizi v technologickém umění
By samotař, 2 March 2017
CYBERPOSITIVE, Sadie Plant a Nick Land
By samotař, 2 March 2017
Ivan Illich: Ticho jako obecní statek
By samotař, 18 February 2017
Dialog o primitivismu – Lawrence Jarach a John Zerzan
By samotar, 29 December 2016
Thomas Berry:Ekozoická éra
By samotař, 8 December 2016
Jason W. Moore: Name the System! Anthropocenes & the Capitalocene Alternative
By miloš vojtěchovský, 24 November 2016
Michel Serres: Revisiting The Natural Contract
By samotař, 11 November 2016
Best a Basta době uhelné
By samotař, 31 October 2016
Epifanie, krajina a poslední člověk/Epiphany, Landscape and Last Man
By Samotar, 20 October 2016
Doba kamenná - (Ein, Eisen, Wittgen, Frankenstein), doba plastová a temná mineralogie
By samotař, 4 October 2016
Hledání hlasu řeky Bíliny
By samotař, 23 September 2016
Harrisons: A MANIFESTO FOR THE 21ST CENTURY
By , 19 September 2016
T.J. Demos: Anthropocene, Capitalocene, Gynocene: The Many Names of Resistance
By , 11 September 2016
Bratrstvo
By samotař, 1 September 2016
Neptunismus a plutonismus na vyhaslé sopce Bořeň
By , 14 August 2016
Murray Bookchin: Toward an Ecological Society/ K ekologické společnosti (1974)
By samotař, 31 July 2016
Metafory, endofyzika, manželé Themersonovi a Gordon Pask
By samotař, 15 July 2016
Anima Mundi Revisited
By miloš vojtěchovský, 28 June 2016
Simon A. Levin: The Evolution of Ecology
By samotař, 21 June 2016
Anna Remešová: Je možné představit si změnu?
By samotar, 20 June 2016
Jan Hloušek: Uranové město
By samotař, 31 May 2016
Josef Šmajs: Složí lidstvo zkoušku své racionální dospělosti?
By samotař, 20 May 2016
Manifest The Dark Mountain Project
By Samotar, 3 May 2016
Pokus o popis jednoho zápasu
By samotar, 29 April 2016
Václav Cílek: Antropocén – velké zrychlení světa
By Slawomír Uher, 23 April 2016
Nothing worse or better can happen
By Ewa Jacobsson, 5 April 2016
Real Reason we Can’t Stop Global Warming: Saskia Sassen
By , 18 March 2016
The Political Economy of the Cultural Commons and the Nature of Sustainable Wealth
By samotar, 12 March 2016
Jared Diamond - Easter's End
By , 21 February 2016
Felix Guattari - Three Ecologies (part 1)
By , 19 February 2016
W. H. Auden: Journey to Iceland
By , 9 February 2016
Jussi Parikka: The Earth
By Slawomír Uher, 8 February 2016
Brian Holmes: Extradisciplinary Investigations. Towards a New Critique of Institutions
By Stanislaw, 7 February 2016
Co číhá za humny? neboli revoluce přítomnosti
By Miloš Vojtěchovský, 31 January 2016
Podivuhodný osud polárníka a malíře Julia Payera
By , 23 January 2016
Red Sky: The Eschatology of Trans
By Miloš Vojtěchovský, 19 January 2016
#AKCELERACIONISTICKÝ MANIFEST (14. května 2013)
By samotar, 7 January 2016
The Forgotten Space: Notes for a Film
By , 7 January 2016
Rise and Fall of the Herring Towns:Impacts of Climate and Human Teleconnections
By , 25 December 2015
Hlubinná, temná, světlá i povrchová ekologie světa
By , 22 December 2015
Three short movies: Baroque Duchcov, New Lakes of Mostecko and Lignite Clouds
By Michal Kindernay, 21 December 2015
Lenka Dolanová: Umění mediální ekologie
By , 21 December 2015
Towards an Anti-atlas of Borders
By , 20 December 2015
Pavel Mrkus - KINESIS, instalace Nejsvětější Salvátor
By Miloš Vojtěchovský, 6 December 2015
Tváře/Faces bez hranic/Sans Frontiers
By Miloš Vojtěchovský, 29 November 2015
Josef Šmajs: Ústava Země/A Constitution for the Earth
By Samotar, 28 November 2015
John Jordan: The Work of Art (and Activism) in the Age of the Anthropocene
By Samotar, 23 November 2015
Humoreska: kočky, koulení, hroby a špatná muška prince Josefa Saského
By Samotar, 13 November 2015
Rozhovor:Před věčným nic se katalogy nesčítají
By Samotar, 11 November 2015
Lecture by Dustin Breiting and Vít Bohal on Anthropocene
By Samotar, 8 November 2015
Antropocén a mocné žblunknutí/Anthropocene and the Mighty Plop
By Samotar, 2 November 2015
Rory Rowan:Extinction as Usual?Geo-Social Futures and Left Optimism
By Samotar, 27 October 2015
Pavel Klusák: Budoucnost smutné krajiny/The Future of a Sad Region
By ll, 19 October 2015
Na Zemi vzhůru nohama
By Alena Kotzmannová, 17 October 2015
Upside-down on Earth
By Alena Kotzmannová, 17 October 2015
Thomas Hylland Eriksen: What’s wrong with the Global North and the Global South?
By Samotar, 17 October 2015
Nýey and Borealis: Sonic Topologies by Nicolas Perret & Silvia Ploner
By Samotar, 12 October 2015
Images from Finnmark (Living Through the Landscape)
By Nicholas Norton, 12 October 2015
Bruno Latour: Love Your Monsters, Why We Must Care for Our Technologies As We Do Our Children
By John Dee, 11 October 2015
Temné objekty k obdivu: Edward Burtynsky, Mitch Epstein, Alex Maclean, Liam Young
By Samotar 10 October 2015, 10 October 2015
Czech Radio on Frontiers of Solitude
By Samotar, 10 October 2015
Beyond Time: orka, orka, orka, nečas, nečas, nečas
By Samotar, 10 October 2015
Langewiese and Newt or walking to Dlouhá louka
By Michal Kindernay, 7 October 2015
Notice in the Norwegian newspaper „Altaposten“
By Nicholas Norton, 5 October 2015
Interview with Ivar Smedstad
By Nicholas Norton, 5 October 2015
Iceland Expedition, Part 2
By Julia Martin, 4 October 2015
Closing at the Osek Monastery
By Michal Kindernay, 3 October 2015
Iceland Expedition, Part 1
By Julia Martin, 3 October 2015
Finnmarka a kopce / The Hills of Finnmark
By Vladimír Merta, 2 October 2015
Od kláštera Osek na Selesiovu výšinu, k Lomu, Libkovicům, Hrdlovce a zpět/From The Osek Cloister to Lom and back
By Samotar, 27 September 2015
Sápmelažžat Picnic and the Exploration of the Sami Lands and Culture
By Vladimir, 27 September 2015
Gardens of the Osek Monastery/Zahrady oseckého kláštera
By ll, 27 September 2015
Workshop with Radek Mikuláš/Dílna s Radkem Mikulášem
By Samotářka Dagmar, 26 September 2015
Czech Radio Interview Jan Klápště, Ivan Plicka and mayor of Horní Jiřetín Vladimír Buřt
By ll, 25 September 2015
Bořeň, zvuk a HNP/Bořeň, sound and Gross National Product
By Samotar, 25 September 2015
Já, Doly, Dolly a zemský ráj
By Samotar, 23 September 2015
Up to the Ore Mountains
By Michal, Dagmar a Helena Samotáři , 22 September 2015
Václav Cílek and the Sacred Landscape
By Samotář Michal, 22 September 2015
Picnic at the Ledvice waste pond
By Samotar, 19 September 2015
Above Jezeří Castle
By Samotar, 19 September 2015
Cancerous Land, part 3
By Tamás Sajó, 18 September 2015
Ledvice coal preparation plant
By Dominik Žižka, 18 September 2015
pod hladinou
By Dominik Žižka, 18 September 2015
Cancerous Land, part 2
By Tamás Sajó, 17 September 2015
Cancerous Land, part 1
By Tamás Sajó, 16 September 2015
Offroad trip
By Dominik Žižka, 16 September 2015
Ekologické limity a nutnost jejich prolomení
By Miloš Vojtěchovský, 16 September 2015
Lignite Clouds Sound Workshop: Days I and II
By Samotar, 15 September 2015
Recollection of Jezeří/Eisenberg Arboretum workshop
By Samotar, 14 September 2015
Walk from Mariánské Radčice
By Michal Kindernay, 12 September 2015
Mariánské Radčice and Libkovice
By Samotar, 11 September 2015
Tušimice II and The Vicarage, or the Parsonage at Mariánské Radčice
By Samotar, 10 September 2015
Most - Lake, Fish, algae bloom
By Samotar, 8 September 2015
Monday: Bílina open pit excursion
By Samotar, 7 September 2015
Duchcov II. - past and tomorrow
By Samotar, 6 September 2015
Duchcov II.
By Samotar, 6 September 2015
Arrival at Duchcov I.
By Samotar, 6 September 2015
Poznámka k havárii rypadla KU 300 (K severu 1)
By Samotar, 19 August 2015
Hlubinná, temná, světlá i povrchová ekologie světa
“I když existuje jen malá naděje na nějaký konečný úspěch, svět umění, architektury a designu musí zaujmout jasné stanovisko k nepřetržitému ubývání živočišných druhů. Je to naše privilegium i naše povinnost být v předních řadách tohoto boje. Nemáme jinou volbu, než se vydat na cestu vedoucí od estetiky k etice“, prohlásil Gustav Metzger, umělec polsko-židovského původu, narozený v Norimberku v roce 1926 a působící od roku 1939 v Anglii.
Jeho devadesáté narozeniny příslušné instituce neopomenuly připomenout. Po letech relativního nezájmu o Metzgerovy radikální myšlenky a distopické moralistické názory na kulturu a umění se Metzger stal téměř společenskou celebritou, a nikoli jen učitelem kytaristy Petera Townshenda ze skupiny The Who. Poctou nestorovi britského i evropského sociálně a politicky kritického umění byl i jeho první “digi”projekt Mass Media:todayandyesterday.co.uk. Šlo o rozšířenou verzi původního autorova konceptu Mass Media: Today and Yesterday z roku 1995. Procesuálně a participativně pojatá instalace v Serpentine Gallery sestávala z několika desítek tisíc naštosovaných britských deníků položených na podlaze galerie - jakási parafráze sociální plastiky a arte povera zároveň.
Metzger s masovými médii a s principem dekompozice, skutečnosti - její "apropriace", dislokace, nebo translokace pracuje tvrdošíjně od 60. let. Denní tisk archivuje a vystavuje minimálně od roku 1990 a dlouho odmítal nechat se pro jakékoli tiskoviny fotografovat. Masová média vnímá (podobně jako třeba naftu, výfukové plyny, auto, nebo letadlo) jako doličný předmět, empiricky zkoumatelný příznak krize, do které je podle jeho mínění technologická civilizace vnořená. Tisíce vydavatelství každodenně chrlí čtvereční kilometry novinového papíru a aparát distribuuje tuny materiálu do poštovní schránky, na stůl a do popelnice čtenáře, klienta, spolupachatele. Asambláž sestavená z aktualit a efemerit posledních 24hodin pro jedno použití stačí shromáždit, přesunout na jedno místo v galerii a tak se absurdita a toxičnost byznysu s “informacemi” stane nejen viditelnou, ale i kriticky a esteticky uchopitelnou.
Kritik ďábelských aparátů technologie, autor manifestu auto-destruktivního umění, výzvy k stávce umělců a apelu k odmítnutí cestovat letadlem má v požehnaném věku svojí první velkou výstavu v Polsku, zahájenou v dubnu 2015 v Centru současného umění v Toruni.
Seno, sláma, polychromované bifenyly, plutonium a polystyrén
Z výstavy o československém a středoevropském landartu Seno, sláma. Práce v krajině a přírodní procesy v umění připravené v loňském roce Lenkou Dolanovou v Jihlavské oblastní galerii jsem si odnesl pocit, že vystavené práce jsou jakýmsi suvenýrem na nenávratně zmizelou dobu. Copak se svět za těch několik málo (desítek) let opravdu tak hluboce změnil, nebo jsme jen zestárli? Poetika československého landartu ve mne vzbudila trochu perverzní nostalgii po opuštěných krajinách, po bloudění a blouznění v „bezčasí“ normalizačních let, kdy člověk nemohl změnit skoro nic. A přece někteří dokázali dělat to, co považovali za potřebné a smysluplné. Dokonce výtvarní umělci, básníci, spisovatelé, hudebníci.
Co si dnešní divák odnese ze sledování filmů a fotografií Jana Ságla zachycujících akce Zorky Ságlové, z dokumentace výletů do krajiny Vladimíra Havlíka, z přenášení kamenů Petra Štembery, z romantického cestování podle Vltavy skupiny Sen noci svatojánské band, z osamělých peripatetických rituálů Karla Adamuse, z brodění potokem Miloše Šejna, z hippiehappeningů Eugena Brikciuse a ze subtilních posunů významu v krajině Ivana Kafky? Jsou to zprávy o mentálním i fyzickém pohybu k elementárnímu, k průniku do otevřených prostor, odmítnutí institucí galerií a muzeí a jejich stereotypů? O posunu od estetiky k etice střídmosti, prostoty, odříkání a očištění? Nebo to byl spíš východ z nouze, kdy jasnost a chudoba arte povera byla jedinou možnou cestou? Většinou se akce udály v jakoby arkadické krajině. Copak za okrajem objektivu nestály chemičky, vepříny, netlely plastikové skládky v pangejtech podél silnic?
Poučení od Unabombera?
Začátkem 70. let vznikla v USA a Norsku kategorie hlubinné ekologie - myšlenkového proudu, jež reflektuje stále výraznější zasahování člověka do přírodního prostředí a četnost ekologických kolizí. Hlubinná ekologie byla jedním z nejradikálnějších proudů environmentalismu a byla založena na konzervativní představě nesoumeřitelnosti civilizace a přírody, na úplném ztotožnění lidského druhu s přírodním prostředím. Přibližně ve stejné době, kdy Petr Štembera přenášel na zádech těžký balvan ze Suchdola do Dejvic podal profesor matematiky absolvent Harvardu Theodor Kaczynski (známý pod přezdívkou Unabomber) výpověď na univerzitě v Berkeley a odstěhoval se z města do srubu v lesích. Pokoušel se tam 20 let přežít bez výdobytků civilizace, elektřiny, vodovodu, živit se lovem zvěře a ryb, pěstovat si vlastní zeleninu. Přemýšlel o tom, jak jednotlivec může ovlivnit negativní vývoj postindustriální civilizace, ohrožující přírodu i občanskou svobodu. Došel k zoufalému a tragickému závěru, že jediná možnost spočívá v násilném revolučním aktu. Během 17 let rozesílal dopisové bomby lidem, které si vytipoval jako představitele průmyslového establishmentu a korporací. Tři adresáti obálek zamřeli, 23 bylo zmrzačeno, jednou skoro došlo k detonaci nálože v letadle. V roce 1995 poslal Kaczynski anonymní dopis redakci New York Times a Washington Post s poselstvím, že s teroristickými útoky přestane, pokud redakce zveřejní jeho protitechnologický Manifest. To se sice stalo, ale také nakonec přivedlo FBI na jeho stopu. Federální soud odsoudil nejslavnějšího luddistu 20 století za sériové vraždy k doživotí.
V roce 2012 nakladatelství Feral House vydalo Unabomberovy sebrané spisy Technological Slavery. Unabomber nejspíš nebude nikdy z vězení propuštěn. I když jeden raketový útok amerického bezpilotního letadla v Afganistánu, omylem zacílený na nevinné bezbranné civilisty stojí víc životů, než se Kaczynskému podařilo zmařit za 17 let. A to neuvažujeme například o katastrofě v Černobylu. Bezpočet faktů může rezonovat s Kaczynskiho démonizovanou představou o technice.
Hyperobjekt
Anglický filosof Timothy Morton ve svých knihách a textech věnovaných ekologii soudí, že bychom se měli konečně smířit s představou ekologie bez přírody. Konec světa prý už stejně nastal a šanci na odvrácení globální environmentální katastrofy jsme prostě propásli. Nezbývá, než najít způsob se na kataklyzmatické klimatické změny adaptovat. Neznamená to nutně přijmout strategii a hledat "cílkovské" metody jak přežít ve světě bez vodovodu, telefonu, elektřiny a policie, ale spíš bojovat za změnu nevyhovujícího paradigmatu „antropocentrického“ měřítka času a prostoru. K tomu si Morton vytvořil představu tzv. hyperobjektu - jakési hybridní entity, přesahující měřítko lidské zkušenosti i tendenci k sebestřednosti a k uvažování v krátkém časovém horizontu. Hyperobjektem jsou podle Mortona jevy jako třeba globální oteplování, počasí, teorie relativity, komplexnost a provázanost přírodních procesů, které jsou obecně mimo naše kompetence a jejichž časový horizont je mimo zkušenost jedné generace. Ale je to i písek, nebo polystyrén, před půlstoletím synteticky vytvořená hmota, které se za tu dobu stala součástí pevnin i oceánů v planetárním měřítku. Nebo plutonium ve vyhořelém palivu atomových elektráren, které nám zajišťují dnes pohodlné životní podmínky, bude pro lidskou tkáň smrtící i za 24 000 let.
Morton se rád vyjadřuje nejen ke společenským vědám, ale i k současnému umění. V nové publikaci vydané k výstavě Björk v MoMA jsou zahrnuty jeho texty a byl také hlavním řečníkem letošního ročníku mezioborového symposia při festivalu SonicAct - Geologic Imagination v Amsterodamu, kde téma propojení vědy, umění, filosofie a ekologie tvoří hlavní poslání mezinárodně respektované události.
Moralistický morytát proti posunování
Možná se potýkáme s výzvou, jak vůbec uchopit fakticitu i přízračnost všech těch posunů, odsunů, přesunů, translokací a dislokací – sedimentovaných na povrchu i v podloží hypotetických Mortonových „hyperobjektů“? Možná je to fantomické cosi, co nechceme vidět, co odsunujeme za obzor, mimo zorné pole? Díky technologiím a sofistikovovaným aparátům příznaky obsesivně pozorujeme, skenujeme, digitalizujeme, archivujeme, monitorujeme, racionalujeme. Jsou to ale data, kterým skutečně rozumí většinou odborníci, jimž ovšem často chybí souvislosti. A podle Mortona se právě zde nabízí prostor pro metaforický jazyk umění.
Zkusmo: vedle primetime věnovaného klimatickým změnám a vymírání druhů v přímé, nebo historické zkušenosti mohou být symptomem posunu třeba: prázdné a zbourané synagogy, vyvrácené náhrobky židovských hřbitovů a vlaky trasportující Židy a po válce Němce mířící ze Sudet k hranicím. Agenti ekonomiky posunu jsou majitelé a inženýři povrchových dolů a jejich artefaktem pak hluboká jezera v zatopených dolech. Průnikem meteorologie a globální ekonomiky obchod s emisemi oxidu uhličitého, polychlorované bifenily a ozonová díra. Plovoucí ropné věže a břidlicové plyny tlačené z hlubin jsou projevem našeho posunutého dialogu s diluviálním světem. Toxický odpad spláchnutý obří vlnou od Fukušimy, vyplavený po roce na pobřeží Kalifornie je posunem modernistického systému distribuce průmyslové produkce. Tající ledovce na pólech a v Himalájích postindustriálním posunem doby ledové. Neokontinent odpadků vznášející se na hladině Pacifiku posunem starého konceptu pohybu kontinentálních ker a mořských proudů směrem k hyperobjektu z metamorfovaných polymerů. Láhve a víčka z umělých hmot v žaludcích uhynulých ryb, kytovců a mořských ptáků posunem principu odvěké sounáležitosti člověka se zvířaty. Mračno propojených hardisků a elektromagnetické signály v sítí internetu posunem archaické paměti, posun od kamenných knihoven, archivů a agory. Chytré telefony posunem od telegrafu, telegramu a stránek knih. Posthumanistickým posunem oceánického vědomí kybernetická válka. Gumová pohoří z ojetých pneumatik našich automobilů na afrických pobřežích dislokace architektury kamenných zdí a post-kolonialismu. Palety a kovové konteinery jsou v neustálém neurotickém režimu přesunovány od kontinentu ke kontinentu a jsou symbolem přeměny topografie, transformace místa v „ne-místo“, což je ten melancholický, saturnský přesmyk o kterém uvažoval asi Robert Smithson.
Dnešní můry, myšlenky a špatné svědomí za ne-myšlenky na nás budou číhat už zítra. Vlastně s nimi už dávno usínáme.
pod názvem Všudypřítomné posouvání (Miloš Vojtěchovský), vyšlo v A2 č. 10/2015