Blog posts
Posts
A Hackers Manifesto, verze 4.0, kapitola 4.
By samotar, 10 January 2023
Alfred ve dvoře čili Poznámka k pražské hetero-utopii
By samotar, 10 November 2022
Trnovou korunou a tankem do srdíčka
By samotar, 2 July 2022
Hakim Bey - Informační válka
By samotar, 26 March 2022
Jean-Pierre Dupuy: Do we shape technologies, or do they shape us?
By samotar, 6 March 2022
Václav Cílek: Záhada zpívající houby
By samotar, 15 February 2022
Guy Debord - Teorie dérive
By samotar, 21 January 2022
Jack Burnham – Systémová estetika
By samotar, 19 November 2021
Poznámka pod čarou k výstavě Handa Gote: Věc, nástroj, čas, fetiš, hygiena, tabu
By samotar, 13 July 2021
Rána po ránech
By samotar, 23 May 2021
Na dohled od bronzového jezdce
By samotar, 4 March 2021
Z archivu:Mlha - ticho - temnota a bílé díry
By samotar, 7 October 2020
Zarchivu: Hůlna-kejdže
By samotar, 7 September 2020
Center for Land Use Interpretation
By samotar, 18 June 2020
Dawn Chorus Day - zvuky za svítání
By samotar, 30 April 2020
Z archivu: Bílé Břehy 2012 a Liběchov 2011
By , 3 April 2020
Z archivu: Krzysztof Wodiczko v DOXU
By samotar, 26 March 2020
GARY SNYDER: WRITERS AND THE WAR AGAINST NATURE
By samotar, 20 March 2020
Podoby domova: hnízda, nory, doupata, pavučiny, domestikace a ekologie
By samotar, 17 March 2020
Michel Serres: Transdisciplinarity as Relative Exteriority
By samotar, 5 November 2019
Pavel Ctibor: Sahat zakázáno
By samotar, 22 September 2019
Emmanuel Lévinas: HEIDEGGER, GAGARIN A MY
By samotar, 19 September 2019
Atmosférické poruchy / Atmospheric Disturbances - Ustí nad Labem
By samotar, 13 September 2019
Erkka Laininen: A Radical Vision of the Future School
By samotar, 10 August 2019
Anton Pannekoek: The Destruction of Nature (1909)
By samotar, 21 July 2019
Co padá shůry - světlo, pelyněk, oheň a šrot
By samotar, 30 December 2018
2000 slov v čase klimatických změn - manifest
By samotar, 2 November 2018
Vladimír Úlehla, sucho, geoinženýrství, endokrinologie, ekologie a Josef Charvát
By samotář, 22 September 2018
Lukáš Likavčan: Thermodynamics of Necrocracy - SUVs, entropy, and contingency management
By samotar, 20 July 2018
Tajemství spolupráce: Miloš Šejn
By samotar, 27 June 2018
Invisible Images (Your Pictures Are Looking at You) Trevor Paglen
By samotar, 2 June 2018
KŘEST KNIHY KRAJINA V POZORU: THE LANDSCAPE IN FOCUS.
By samotar, 18 May 2018
Případ zchudlé planety:Vojtěch Kotecký
By samotar, 22 April 2018
Rozhovor na Vltavě: Jak umění reaguje na dobu antropocénu?
By samotar, 10 March 2018
Skolt Sámi Path to Climate Change Resilience
By samotar, 10 December 2017
Brian Holmes: Driving the Golden Spike - The Aesthetics of Anthropocene Public Space
By samotar, 22 November 2017
Ohlédnutí/Revisited Soundworm Gathering
By samotař, 9 October 2017
Kleté krajiny
By samotar, 7 October 2017
Kinterova Jednotka a postnatura
By samotař, 15 September 2017
Ruiny-Černý trojúhelník a Koudelkův pohyb v saturnských kruzích
By samotar, 13 July 2017
Upsych316a Universal Psychiatric Church
By Samotar, 6 July 2017
Miloš Vojtěchovský: Krátká rozprava o místě z roku 1994
By milos, 31 May 2017
Za teorií poznání (radostný nekrolog), Bohuslav Blažek
By miloš vojtěchovský, 9 April 2017
On the Transmutation of Species
By miloš vojtěchovský, 27 March 2017
Gustav Metzger: Poznámky ke krizi v technologickém umění
By samotař, 2 March 2017
CYBERPOSITIVE, Sadie Plant a Nick Land
By samotař, 2 March 2017
Ivan Illich: Ticho jako obecní statek
By samotař, 18 February 2017
Dialog o primitivismu – Lawrence Jarach a John Zerzan
By samotar, 29 December 2016
Thomas Berry:Ekozoická éra
By samotař, 8 December 2016
Jason W. Moore: Name the System! Anthropocenes & the Capitalocene Alternative
By miloš vojtěchovský, 24 November 2016
Michel Serres: Revisiting The Natural Contract
By samotař, 11 November 2016
Best a Basta době uhelné
By samotař, 31 October 2016
Epifanie, krajina a poslední člověk/Epiphany, Landscape and Last Man
By Samotar, 20 October 2016
Doba kamenná - (Ein, Eisen, Wittgen, Frankenstein), doba plastová a temná mineralogie
By samotař, 4 October 2016
Hledání hlasu řeky Bíliny
By samotař, 23 September 2016
Harrisons: A MANIFESTO FOR THE 21ST CENTURY
By , 19 September 2016
T.J. Demos: Anthropocene, Capitalocene, Gynocene: The Many Names of Resistance
By , 11 September 2016
Bratrstvo
By samotař, 1 September 2016
Neptunismus a plutonismus na vyhaslé sopce Bořeň
By , 14 August 2016
Murray Bookchin: Toward an Ecological Society/ K ekologické společnosti (1974)
By samotař, 31 July 2016
Metafory, endofyzika, manželé Themersonovi a Gordon Pask
By samotař, 15 July 2016
Anima Mundi Revisited
By miloš vojtěchovský, 28 June 2016
Simon A. Levin: The Evolution of Ecology
By samotař, 21 June 2016
Anna Remešová: Je možné představit si změnu?
By samotar, 20 June 2016
Jan Hloušek: Uranové město
By samotař, 31 May 2016
Josef Šmajs: Složí lidstvo zkoušku své racionální dospělosti?
By samotař, 20 May 2016
Manifest The Dark Mountain Project
By Samotar, 3 May 2016
Pokus o popis jednoho zápasu
By samotar, 29 April 2016
Václav Cílek: Antropocén – velké zrychlení světa
By Slawomír Uher, 23 April 2016
Nothing worse or better can happen
By Ewa Jacobsson, 5 April 2016
Real Reason we Can’t Stop Global Warming: Saskia Sassen
By , 18 March 2016
The Political Economy of the Cultural Commons and the Nature of Sustainable Wealth
By samotar, 12 March 2016
Jared Diamond - Easter's End
By , 21 February 2016
Felix Guattari - Three Ecologies (part 1)
By , 19 February 2016
W. H. Auden: Journey to Iceland
By , 9 February 2016
Jussi Parikka: The Earth
By Slawomír Uher, 8 February 2016
Brian Holmes: Extradisciplinary Investigations. Towards a New Critique of Institutions
By Stanislaw, 7 February 2016
Co číhá za humny? neboli revoluce přítomnosti
By Miloš Vojtěchovský, 31 January 2016
Podivuhodný osud polárníka a malíře Julia Payera
By , 23 January 2016
Red Sky: The Eschatology of Trans
By Miloš Vojtěchovský, 19 January 2016
#AKCELERACIONISTICKÝ MANIFEST (14. května 2013)
By samotar, 7 January 2016
The Forgotten Space: Notes for a Film
By , 7 January 2016
Rise and Fall of the Herring Towns:Impacts of Climate and Human Teleconnections
By , 25 December 2015
Hlubinná, temná, světlá i povrchová ekologie světa
By , 22 December 2015
Three short movies: Baroque Duchcov, New Lakes of Mostecko and Lignite Clouds
By Michal Kindernay, 21 December 2015
Lenka Dolanová: Umění mediální ekologie
By , 21 December 2015
Towards an Anti-atlas of Borders
By , 20 December 2015
Pavel Mrkus - KINESIS, instalace Nejsvětější Salvátor
By Miloš Vojtěchovský, 6 December 2015
Tváře/Faces bez hranic/Sans Frontiers
By Miloš Vojtěchovský, 29 November 2015
Josef Šmajs: Ústava Země/A Constitution for the Earth
By Samotar, 28 November 2015
John Jordan: The Work of Art (and Activism) in the Age of the Anthropocene
By Samotar, 23 November 2015
Humoreska: kočky, koulení, hroby a špatná muška prince Josefa Saského
By Samotar, 13 November 2015
Rozhovor:Před věčným nic se katalogy nesčítají
By Samotar, 11 November 2015
Lecture by Dustin Breiting and Vít Bohal on Anthropocene
By Samotar, 8 November 2015
Antropocén a mocné žblunknutí/Anthropocene and the Mighty Plop
By Samotar, 2 November 2015
Rory Rowan:Extinction as Usual?Geo-Social Futures and Left Optimism
By Samotar, 27 October 2015
Pavel Klusák: Budoucnost smutné krajiny/The Future of a Sad Region
By ll, 19 October 2015
Na Zemi vzhůru nohama
By Alena Kotzmannová, 17 October 2015
Upside-down on Earth
By Alena Kotzmannová, 17 October 2015
Thomas Hylland Eriksen: What’s wrong with the Global North and the Global South?
By Samotar, 17 October 2015
Nýey and Borealis: Sonic Topologies by Nicolas Perret & Silvia Ploner
By Samotar, 12 October 2015
Images from Finnmark (Living Through the Landscape)
By Nicholas Norton, 12 October 2015
Bruno Latour: Love Your Monsters, Why We Must Care for Our Technologies As We Do Our Children
By John Dee, 11 October 2015
Temné objekty k obdivu: Edward Burtynsky, Mitch Epstein, Alex Maclean, Liam Young
By Samotar 10 October 2015, 10 October 2015
Czech Radio on Frontiers of Solitude
By Samotar, 10 October 2015
Beyond Time: orka, orka, orka, nečas, nečas, nečas
By Samotar, 10 October 2015
Langewiese and Newt or walking to Dlouhá louka
By Michal Kindernay, 7 October 2015
Notice in the Norwegian newspaper „Altaposten“
By Nicholas Norton, 5 October 2015
Interview with Ivar Smedstad
By Nicholas Norton, 5 October 2015
Iceland Expedition, Part 2
By Julia Martin, 4 October 2015
Closing at the Osek Monastery
By Michal Kindernay, 3 October 2015
Iceland Expedition, Part 1
By Julia Martin, 3 October 2015
Finnmarka a kopce / The Hills of Finnmark
By Vladimír Merta, 2 October 2015
Od kláštera Osek na Selesiovu výšinu, k Lomu, Libkovicům, Hrdlovce a zpět/From The Osek Cloister to Lom and back
By Samotar, 27 September 2015
Sápmelažžat Picnic and the Exploration of the Sami Lands and Culture
By Vladimir, 27 September 2015
Gardens of the Osek Monastery/Zahrady oseckého kláštera
By ll, 27 September 2015
Workshop with Radek Mikuláš/Dílna s Radkem Mikulášem
By Samotářka Dagmar, 26 September 2015
Czech Radio Interview Jan Klápště, Ivan Plicka and mayor of Horní Jiřetín Vladimír Buřt
By ll, 25 September 2015
Bořeň, zvuk a HNP/Bořeň, sound and Gross National Product
By Samotar, 25 September 2015
Já, Doly, Dolly a zemský ráj
By Samotar, 23 September 2015
Up to the Ore Mountains
By Michal, Dagmar a Helena Samotáři , 22 September 2015
Václav Cílek and the Sacred Landscape
By Samotář Michal, 22 September 2015
Picnic at the Ledvice waste pond
By Samotar, 19 September 2015
Above Jezeří Castle
By Samotar, 19 September 2015
Cancerous Land, part 3
By Tamás Sajó, 18 September 2015
Ledvice coal preparation plant
By Dominik Žižka, 18 September 2015
pod hladinou
By Dominik Žižka, 18 September 2015
Cancerous Land, part 2
By Tamás Sajó, 17 September 2015
Cancerous Land, part 1
By Tamás Sajó, 16 September 2015
Offroad trip
By Dominik Žižka, 16 September 2015
Ekologické limity a nutnost jejich prolomení
By Miloš Vojtěchovský, 16 September 2015
Lignite Clouds Sound Workshop: Days I and II
By Samotar, 15 September 2015
Recollection of Jezeří/Eisenberg Arboretum workshop
By Samotar, 14 September 2015
Walk from Mariánské Radčice
By Michal Kindernay, 12 September 2015
Mariánské Radčice and Libkovice
By Samotar, 11 September 2015
Tušimice II and The Vicarage, or the Parsonage at Mariánské Radčice
By Samotar, 10 September 2015
Most - Lake, Fish, algae bloom
By Samotar, 8 September 2015
Monday: Bílina open pit excursion
By Samotar, 7 September 2015
Duchcov II. - past and tomorrow
By Samotar, 6 September 2015
Duchcov II.
By Samotar, 6 September 2015
Arrival at Duchcov I.
By Samotar, 6 September 2015
Poznámka k havárii rypadla KU 300 (K severu 1)
By Samotar, 19 August 2015
Ivan Illich: Ticho jako obecní statek
Slovo občina (nebo obecní statek) jak se do češtiny překládá anglický termín "commons", odkazuje k tradičnímu významu společně obhospodařované obecní pastviny. Možná jej znáte také z modernějšího spojení "creative commons", které označuje duševní vlastnictví věnované autory ke kolektivnímu užívání. Text rakouského filosofa, historika a sociálního kritika Ivana Illiche (1926—2002) nabízí hlubší zamyšlení nad společnými statky, včetně těch nehmotných. Úvahy o tichu ohroženém invazí komunikačních technologií přednesl v roce 1982 v Tokiu.
"Commons" je staré anglické slovo. Podle mých japonských přátel se jeho význam blíží japonskému iriai (kolektivně užívané lesy či louky, pozn. překl.). "Commons", stejně jako "iriai" je slovo, které v předindustriální době označovalo určité složky životního prostředí. Jako "commons" označovali části prostředí, které společně využívali určitým způsobem, stanoveným podle zvykového práva. Obecní statek ležel za hranicemi jejich prahů a mimo jejich osobní vlastnictví, ale každý byl oprávněn ho užívat - nikoli k výrobě zboží, ale k zajištění živobytí a domácnosti. Právo, které zpřístupnilo prostředí ustanovením obecních statků bylo obvykle nepsané. Bylo nepsané nikoli proto, že by se lidé zdráhali ho sepsat, ale protože předmětem jeho ochrany byla realita příliš komplexní, než aby se vešla do paragrafů. Právo na "sdílení statků" reguluje například právo na volný pohyb, průchod, právo na rybaření a lov, na pastvy, sběr dřeva nebo léčivých rostlin v lese.
Příkladem obecního statku může být dub. Jeho stín v létě slouží pastýři a jeho stádu, jeho žaludy slouží pro prasata sedláků v sousedství, jeho suché větve je palivem pro vdovy z vesnice. Některé z čerstvých větví byly v létě použity na výzdobu kostela - a při západu slunce je dub místem pro vesnické shromáždění. Když lidé hovořili o obecních statcích, o "irai", označovali tak oblast životního prostředí, které bylo konečná, bylo nutná pro přežití komunity, potřebná pro různé skupiny různými způsoby. Ale v čistě ekonomickém smyslu ji nevnímali jako nedostatkovou.
Nový ekologický řád
Když dnes v Evropě před univerzitními studenty užívám termín "commons", okamžitě si vzpomenou na osmnácté století. Vybaví si anglické pastviny, na nichž každý vesničan choval pár ovcí. Vybaví si ohrazování pastvin, které přeměnilo občiny na zdroj pro komerční chov dobytka. V první řadě si studenti vzpomenou na novou formu chudoby, která přišla spolu s ohrazováním: naprosté zbídačení rolníků, vyhnaných z polí k placené práci v městech a na bohatnutí šlechty.
Moji studenti si tedy jako první vybaví vznik kapitalistického řádu. V úvahách o té strastiplné změně ovšem zapomínají, že ohrazování občin znamená něco základního. Ohrazování občin přináší nový ekologický řád. Znamená nejen fyzický přesun kontroly nad pastvinami od rolníka ke šlechtě, ale i radikální změnu postoje společnosti k životnímu prostředí. Do té doby chápal libovolný právní systém životní prostředí jako občinu, jako společný zdroj, z něhož většina lidí mohla čerpat živobytí, aniž by se museli spoléhat na obchod. Po ohrazení pastvin se životní prostředí stalo především zdrojem zisku pro „firmy“, které prostřednictvím placené práce přeměňují přírodu na zboží a na služby, na nichž závisejí základní potřeby spotřebitelů. Tato proměna je slepou skvrnou politické ekonomie.
Ulice jako zdroj
Tuto změnu postojů můžeme lépe ilustrovat, když si namísto pastvin představíme cestu. Podívejme se na rozdíl mezi novými a starými částmi Mexico City před pouhými dvaceti lety. Ve starých částech města byly ulice skutečnými obecnými statky. Lidé seděli na ulici a prodávali zeleninu a uhlí. Jiní si vynesli ven židle a popíjeli kávu nebo tequilu. Další se na ulici scházeli, aby si zvolili nové vedení čtvrti, nebo aby se dohodli na ceně osla. Někteří svoje osly vedli naložené těžkým břemenem skrz dav, druzí seděli v sedle. Děti si hrály v příkopu, a při tom všem mohli chodci ulici stále použít, aby se dostali z jednoho místa na druhé.
Tyto ulice nebyly postavené pro lidi. Jako všechny skutečné obecní statky byla sama ulice výsledkem toho, že tam lidé žili a vytvářeli prostor k životu. Obydlí podél ulic nebyla soukromými domy v moderním slova smyslu — garážemi, kam se přes noc ukládá pracovní síla. Zápraží stále oddělovala dva prostory k životu, jeden osobní a jeden společný. Ale ani domy v tomto osobním smyslu, ani ulice jako obecní statek nepřežily ekonomický rozvoj.
V nových částech Mexico City už nejsou ulice pro lidi. Jsou z nich silnice pro auta, autobusy, taxíky a náklaďáky. Lidé jsou na ulicích sotva tolerovaní, pokud zrovna nejsou na cestě na autobusovou zastávku. Kdyby si dnes lidé chtěli na ulici sednout nebo se zastavit, stali by se překážkou pro provoz a provoz by pro ně byl nebezpečný. Ulice byly z obecní statků degradované na pouhý zdroj pro oběh vozidel. Lidé se už nemohou pohybovat samostatně. Jejich schopnost pohybu vytlačila doprava. Mohou se pohybovat, jen když jsou připoutaní a vezou se.
Pracuj a konzumuj
Vyvlastnění pastvin panstvem bylo leckdy napadáno, ale zásadnější transformace pastvin (nebo cest) z "commons" na zdroj probíhala až donedávna bez kritiky. Zábor životního prostředí hrstkou vyvolených vnímáme jako nepřípustné zneužití moci. Ještě víc ponižující je přeměna lidí na spotřebitele a pracovní sílu pro průmysl, ale ta byla až donedávna považována za něco samozřejmého. Za posledních sto let se řada politických stran stavěla proti hromadění environmentálních zdrojů v rukou soukromníků. Jádro problémů nicméně spatřovaly v soukromém užívání těchto zdrojů, nikoli v zániku obecních statků. Antikapitalistická politika tedy dosud podporovala oprávněnost přeměny obecních statků na zdroje.
Teprve v poslední době se objevuje nový druh „lidového intelektuála“, který začíná chápat, co se děje. Ohrazení pastvin upřelo lidem právo na ten druh prostředí, na němž se - napříč historií - zakládala morální ekonomika přežití. Ohrady, jakmile jsou jednou přijaté, mění význam komunity. Ohrazení podrývá místní autonomii komunity. Ohrazení pastvin je stejně v zájmu profesionálů a státních byrokratů, jako v zájmu kapitalistů. Ohrazení umožňuje byrokratům nahlížet na místní komunity jako na neschopné postarat se o vlastní přežití. Člověk se tak stává ekonomickým subjektem, který v zájmu přežití je závislý na zboží, které je pro něho vyráběno . Většina občanských hnutí ve své podstatě představuje vzpouru proti této přeměně lidí na spotřebitele.
Umlčeni amplionem
Požádali jste mě, abych mluvil o elektronice, ne o pastvinách a cestách. Ale já jsem historik - chtěl jsem nejprve mluvit o občinách, jak je znám z minulosti, abych pak mohl říci něco o současné, větší hrozbě pro obecní statky, kterou je elektronika. Muž, který k vám mluví, se narodil před padesáti pěti lety ve Vídni. Měsíc po narození mne posadili na vlak a potom na loď, která mne odvezla na ostrov Brač. Tady, ve vesnici na dalmatském pobřeží, mi chtěl požehnat dědeček. Dědeček žil v domě, který jeho rodina obývala od dob japonského období Muromači (trvalo od poloviny čtrnáctého do konce šestnáctého století, pozn. překl.). Na dalmatském pobřeží se od těch dob vystřídala řada panovníků - benátská dóžata, sultáni z Istanbulu, omiští piráti, rakouští císaři a jugoslávští králové. Četné změny uniforem a jazyků vládců ale během těch pěti set let změnily v každodenním životě jen málo. Střechu domu mého dědečka stále podpíraly tytéž krovy z olivového dřeva. Voda se stále sbírala ve stejných kamenných dlaždicích na střeše. Víno bylo lisováno ve stejných sudech, ryby se chytaly ze stejného typu lodí a olej získávan ze stromů vysazených, když bylo město Tokio ještě mladé.
Můj dědeček dostával zprávy dvakrát do měsíce. Tehdy zprávy na ostrov putovaly na parníku, což trvalo tři dny, a ještě předtím na šalupě, která plula pět dní. V době, kdy jsem se narodil, plynula historie pro lidi žijící mimo hlavní cesty stále pomalu, nepostřehnutelně. Většina prostředí byla stále v režimu obecních statků - "commons". Lidé žili v domech, které si sami postavili, chodili po ulicích udupaných kopyty jejich zvířat, byli soběstační v získávání a odvádění vody, jejich schopnost vyjadřování závisela na síle jejich hlasu. To všechno se změnilo s mým příjezdem na Brač.
Na tom samém parníku, na kterém jsem v roce 1926 připlul, se na ostrov dorazil první amplion. Většina lidí tam o ničem takovém nikdy neslyšela. Do té doby mluvili všichni muži a ženy víceméně stejně silnými hlasy. To se teď mělo změnit. Teď měl přístup k mikrofonu určit, čí hlas bude zesílený. Ticho přestalo být obecným statkem, stalo se zdrojem, o nějž ampliony soutěžily. Samotný jazyk se změnil z obecného statku na národní zdroj komunikace. Stejně jako ohrazení pastvin kdysi vrchností zvýšilo národní produktivitu protože znemožnilo malým rolníkům chovat si pár ovcí, nástup amplionu zničil ticho, které dosud dávalo každému muži a ženě jejich vlastní rovnoprávný hlas. Kdo neměl přístup k mikrofonu, byl umlčen.
Ubránit ticho
Doufám, že teď je ona paralela jasná. Podobně jako je obecní statek zranitelný a může ho zničit motorizovaná doprava, tak i občinu řeči může lehce zničit invaze moderních komunikačních prostředků. Problém, který předkládám k diskusi, by tedy měl být zjevný: jak můžeme čelit invazi nových elektronických přístrojů a systémů do prostoru obecních statků? Statků jež jsou s našimi životy spojeny jemněji a intimněji než louky nebo cesty? Jež jsou minimálně tak podstatné jako ticho? Západní i východní tradice se shodují, že ticho je nezbytné k rozvoji člověka. Upírají nám ho stroje, které lidi napodobují. Pokud už nyní jsme závisilí při našem pohybu na strojích, snadno by na strojích mohly stát závislé i způsoby našeho mluvení a myšlení.Taková přeměna prostředí od "obecního statku" k "výrobnímu zdroji" je nejzásadnější formou environmentální degradace. Ta degradace má dlouhou historii a běží paralelně s dějinami kapitalismu. Ale v žádném případě ji nelze chápat jenom takto. Politická ekologie bohužel důležitost této transformace přehlížela nebo snižovala. Pokud máme formovat hnutí na obranu všeho, co nám zbývá z obecních statků, musíme uznat její povahu. Obrana představuje klíčový úkol pro veřejnou politickou akci. Jde o naléhavý úkol, protože bez dozoru sice může existovat občina, ale zdroje nikoli. Stejně jako doprava i počítače potřebují dozor, dokonce v ještě větším množství a rafinovanějších formách.
Zdroje musí být ze své definice bráněné dozorci. A jakmile budou ubráněné, jejich obnova jako obecní statky bude čím dál těžší. Proto je tato výzva zvláště aktuální.
Ivan Ilich, 1982
V češtině vyšly od Ivana Illiche knihy Odškolnění společnosti (2001) a Limity medicíny (2012). O jeho díle a životě se můžete dočíst v článku Nadi Johanisové v 7.G 5/2008 a její knize Ekonomičtí disidenti(2014). Převzato ze stánky Sedmá generace. Přeložila a připravila Lucie Sovová pro Sedmou generaci, krácení a mezititulky redakce 7G.
poznámka FOS: navrhujeme překládat anglický termín commons, který nechala Lucie Sovová v původním tvaru spíš českým termínem "obecní statek", který není tak archaický jako občina a zdá se, že odpovídá alespoň přibližně významu anglického termínu. Pojem "veřejný statek" je statek, z jehož užívání nemůže být člověk, nebo bytost vyloučen. Slouží všem členům společnosti a jedná se o různé entity a nástroje sloužící k ochraně pořádku, zdraví, ekologie aj. V nejširším pojetí jde o statky jako jsou vzduch, voda, světlo, tma, nebo možnost volného pohybu. Ty můžeme označit jako "volné", ale jsou odlišné od statku "veřejného", jehož ekonomická cena je nižší než tržní cena. Může být pro spotřebitele i nulová, protože náklady na tento statek hradí jiný subjekt většinou prostřednictvím veřejného rozpočtu