Blog posts
Posts
A Hackers Manifesto, verze 4.0, kapitola 4.
By samotar, 10 January 2023
Alfred ve dvoře čili Poznámka k pražské hetero-utopii
By samotar, 10 November 2022
Trnovou korunou a tankem do srdíčka
By samotar, 2 July 2022
Hakim Bey - Informační válka
By samotar, 26 March 2022
Jean-Pierre Dupuy: Do we shape technologies, or do they shape us?
By samotar, 6 March 2022
Václav Cílek: Záhada zpívající houby
By samotar, 15 February 2022
Guy Debord - Teorie dérive
By samotar, 21 January 2022
Jack Burnham – Systémová estetika
By samotar, 19 November 2021
Poznámka pod čarou k výstavě Handa Gote: Věc, nástroj, čas, fetiš, hygiena, tabu
By samotar, 13 July 2021
Rána po ránech
By samotar, 23 May 2021
Na dohled od bronzového jezdce
By samotar, 4 March 2021
Z archivu:Mlha - ticho - temnota a bílé díry
By samotar, 7 October 2020
Zarchivu: Hůlna-kejdže
By samotar, 7 September 2020
Center for Land Use Interpretation
By samotar, 18 June 2020
Dawn Chorus Day - zvuky za svítání
By samotar, 30 April 2020
Z archivu: Bílé Břehy 2012 a Liběchov 2011
By , 3 April 2020
Z archivu: Krzysztof Wodiczko v DOXU
By samotar, 26 March 2020
GARY SNYDER: WRITERS AND THE WAR AGAINST NATURE
By samotar, 20 March 2020
Podoby domova: hnízda, nory, doupata, pavučiny, domestikace a ekologie
By samotar, 17 March 2020
Michel Serres: Transdisciplinarity as Relative Exteriority
By samotar, 5 November 2019
Pavel Ctibor: Sahat zakázáno
By samotar, 22 September 2019
Emmanuel Lévinas: HEIDEGGER, GAGARIN A MY
By samotar, 19 September 2019
Atmosférické poruchy / Atmospheric Disturbances - Ustí nad Labem
By samotar, 13 September 2019
Erkka Laininen: A Radical Vision of the Future School
By samotar, 10 August 2019
Anton Pannekoek: The Destruction of Nature (1909)
By samotar, 21 July 2019
Co padá shůry - světlo, pelyněk, oheň a šrot
By samotar, 30 December 2018
2000 slov v čase klimatických změn - manifest
By samotar, 2 November 2018
Vladimír Úlehla, sucho, geoinženýrství, endokrinologie, ekologie a Josef Charvát
By samotář, 22 September 2018
Lukáš Likavčan: Thermodynamics of Necrocracy - SUVs, entropy, and contingency management
By samotar, 20 July 2018
Tajemství spolupráce: Miloš Šejn
By samotar, 27 June 2018
Invisible Images (Your Pictures Are Looking at You) Trevor Paglen
By samotar, 2 June 2018
KŘEST KNIHY KRAJINA V POZORU: THE LANDSCAPE IN FOCUS.
By samotar, 18 May 2018
Případ zchudlé planety:Vojtěch Kotecký
By samotar, 22 April 2018
Rozhovor na Vltavě: Jak umění reaguje na dobu antropocénu?
By samotar, 10 March 2018
Skolt Sámi Path to Climate Change Resilience
By samotar, 10 December 2017
Brian Holmes: Driving the Golden Spike - The Aesthetics of Anthropocene Public Space
By samotar, 22 November 2017
Ohlédnutí/Revisited Soundworm Gathering
By samotař, 9 October 2017
Kleté krajiny
By samotar, 7 October 2017
Kinterova Jednotka a postnatura
By samotař, 15 September 2017
Ruiny-Černý trojúhelník a Koudelkův pohyb v saturnských kruzích
By samotar, 13 July 2017
Upsych316a Universal Psychiatric Church
By Samotar, 6 July 2017
Miloš Vojtěchovský: Krátká rozprava o místě z roku 1994
By milos, 31 May 2017
Za teorií poznání (radostný nekrolog), Bohuslav Blažek
By miloš vojtěchovský, 9 April 2017
On the Transmutation of Species
By miloš vojtěchovský, 27 March 2017
Gustav Metzger: Poznámky ke krizi v technologickém umění
By samotař, 2 March 2017
CYBERPOSITIVE, Sadie Plant a Nick Land
By samotař, 2 March 2017
Ivan Illich: Ticho jako obecní statek
By samotař, 18 February 2017
Dialog o primitivismu – Lawrence Jarach a John Zerzan
By samotar, 29 December 2016
Thomas Berry:Ekozoická éra
By samotař, 8 December 2016
Jason W. Moore: Name the System! Anthropocenes & the Capitalocene Alternative
By miloš vojtěchovský, 24 November 2016
Michel Serres: Revisiting The Natural Contract
By samotař, 11 November 2016
Best a Basta době uhelné
By samotař, 31 October 2016
Epifanie, krajina a poslední člověk/Epiphany, Landscape and Last Man
By Samotar, 20 October 2016
Doba kamenná - (Ein, Eisen, Wittgen, Frankenstein), doba plastová a temná mineralogie
By samotař, 4 October 2016
Hledání hlasu řeky Bíliny
By samotař, 23 September 2016
Harrisons: A MANIFESTO FOR THE 21ST CENTURY
By , 19 September 2016
T.J. Demos: Anthropocene, Capitalocene, Gynocene: The Many Names of Resistance
By , 11 September 2016
Bratrstvo
By samotař, 1 September 2016
Neptunismus a plutonismus na vyhaslé sopce Bořeň
By , 14 August 2016
Murray Bookchin: Toward an Ecological Society/ K ekologické společnosti (1974)
By samotař, 31 July 2016
Metafory, endofyzika, manželé Themersonovi a Gordon Pask
By samotař, 15 July 2016
Anima Mundi Revisited
By miloš vojtěchovský, 28 June 2016
Simon A. Levin: The Evolution of Ecology
By samotař, 21 June 2016
Anna Remešová: Je možné představit si změnu?
By samotar, 20 June 2016
Jan Hloušek: Uranové město
By samotař, 31 May 2016
Josef Šmajs: Složí lidstvo zkoušku své racionální dospělosti?
By samotař, 20 May 2016
Manifest The Dark Mountain Project
By Samotar, 3 May 2016
Pokus o popis jednoho zápasu
By samotar, 29 April 2016
Václav Cílek: Antropocén – velké zrychlení světa
By Slawomír Uher, 23 April 2016
Nothing worse or better can happen
By Ewa Jacobsson, 5 April 2016
Real Reason we Can’t Stop Global Warming: Saskia Sassen
By , 18 March 2016
The Political Economy of the Cultural Commons and the Nature of Sustainable Wealth
By samotar, 12 March 2016
Jared Diamond - Easter's End
By , 21 February 2016
Felix Guattari - Three Ecologies (part 1)
By , 19 February 2016
W. H. Auden: Journey to Iceland
By , 9 February 2016
Jussi Parikka: The Earth
By Slawomír Uher, 8 February 2016
Brian Holmes: Extradisciplinary Investigations. Towards a New Critique of Institutions
By Stanislaw, 7 February 2016
Co číhá za humny? neboli revoluce přítomnosti
By Miloš Vojtěchovský, 31 January 2016
Podivuhodný osud polárníka a malíře Julia Payera
By , 23 January 2016
Red Sky: The Eschatology of Trans
By Miloš Vojtěchovský, 19 January 2016
#AKCELERACIONISTICKÝ MANIFEST (14. května 2013)
By samotar, 7 January 2016
The Forgotten Space: Notes for a Film
By , 7 January 2016
Rise and Fall of the Herring Towns:Impacts of Climate and Human Teleconnections
By , 25 December 2015
Hlubinná, temná, světlá i povrchová ekologie světa
By , 22 December 2015
Three short movies: Baroque Duchcov, New Lakes of Mostecko and Lignite Clouds
By Michal Kindernay, 21 December 2015
Lenka Dolanová: Umění mediální ekologie
By , 21 December 2015
Towards an Anti-atlas of Borders
By , 20 December 2015
Pavel Mrkus - KINESIS, instalace Nejsvětější Salvátor
By Miloš Vojtěchovský, 6 December 2015
Tváře/Faces bez hranic/Sans Frontiers
By Miloš Vojtěchovský, 29 November 2015
Josef Šmajs: Ústava Země/A Constitution for the Earth
By Samotar, 28 November 2015
John Jordan: The Work of Art (and Activism) in the Age of the Anthropocene
By Samotar, 23 November 2015
Humoreska: kočky, koulení, hroby a špatná muška prince Josefa Saského
By Samotar, 13 November 2015
Rozhovor:Před věčným nic se katalogy nesčítají
By Samotar, 11 November 2015
Lecture by Dustin Breiting and Vít Bohal on Anthropocene
By Samotar, 8 November 2015
Antropocén a mocné žblunknutí/Anthropocene and the Mighty Plop
By Samotar, 2 November 2015
Rory Rowan:Extinction as Usual?Geo-Social Futures and Left Optimism
By Samotar, 27 October 2015
Pavel Klusák: Budoucnost smutné krajiny/The Future of a Sad Region
By ll, 19 October 2015
Na Zemi vzhůru nohama
By Alena Kotzmannová, 17 October 2015
Upside-down on Earth
By Alena Kotzmannová, 17 October 2015
Thomas Hylland Eriksen: What’s wrong with the Global North and the Global South?
By Samotar, 17 October 2015
Nýey and Borealis: Sonic Topologies by Nicolas Perret & Silvia Ploner
By Samotar, 12 October 2015
Images from Finnmark (Living Through the Landscape)
By Nicholas Norton, 12 October 2015
Bruno Latour: Love Your Monsters, Why We Must Care for Our Technologies As We Do Our Children
By John Dee, 11 October 2015
Temné objekty k obdivu: Edward Burtynsky, Mitch Epstein, Alex Maclean, Liam Young
By Samotar 10 October 2015, 10 October 2015
Czech Radio on Frontiers of Solitude
By Samotar, 10 October 2015
Beyond Time: orka, orka, orka, nečas, nečas, nečas
By Samotar, 10 October 2015
Langewiese and Newt or walking to Dlouhá louka
By Michal Kindernay, 7 October 2015
Notice in the Norwegian newspaper „Altaposten“
By Nicholas Norton, 5 October 2015
Interview with Ivar Smedstad
By Nicholas Norton, 5 October 2015
Iceland Expedition, Part 2
By Julia Martin, 4 October 2015
Closing at the Osek Monastery
By Michal Kindernay, 3 October 2015
Iceland Expedition, Part 1
By Julia Martin, 3 October 2015
Finnmarka a kopce / The Hills of Finnmark
By Vladimír Merta, 2 October 2015
Od kláštera Osek na Selesiovu výšinu, k Lomu, Libkovicům, Hrdlovce a zpět/From The Osek Cloister to Lom and back
By Samotar, 27 September 2015
Sápmelažžat Picnic and the Exploration of the Sami Lands and Culture
By Vladimir, 27 September 2015
Gardens of the Osek Monastery/Zahrady oseckého kláštera
By ll, 27 September 2015
Workshop with Radek Mikuláš/Dílna s Radkem Mikulášem
By Samotářka Dagmar, 26 September 2015
Czech Radio Interview Jan Klápště, Ivan Plicka and mayor of Horní Jiřetín Vladimír Buřt
By ll, 25 September 2015
Bořeň, zvuk a HNP/Bořeň, sound and Gross National Product
By Samotar, 25 September 2015
Já, Doly, Dolly a zemský ráj
By Samotar, 23 September 2015
Up to the Ore Mountains
By Michal, Dagmar a Helena Samotáři , 22 September 2015
Václav Cílek and the Sacred Landscape
By Samotář Michal, 22 September 2015
Picnic at the Ledvice waste pond
By Samotar, 19 September 2015
Above Jezeří Castle
By Samotar, 19 September 2015
Cancerous Land, part 3
By Tamás Sajó, 18 September 2015
Ledvice coal preparation plant
By Dominik Žižka, 18 September 2015
pod hladinou
By Dominik Žižka, 18 September 2015
Cancerous Land, part 2
By Tamás Sajó, 17 September 2015
Cancerous Land, part 1
By Tamás Sajó, 16 September 2015
Offroad trip
By Dominik Žižka, 16 September 2015
Ekologické limity a nutnost jejich prolomení
By Miloš Vojtěchovský, 16 September 2015
Lignite Clouds Sound Workshop: Days I and II
By Samotar, 15 September 2015
Recollection of Jezeří/Eisenberg Arboretum workshop
By Samotar, 14 September 2015
Walk from Mariánské Radčice
By Michal Kindernay, 12 September 2015
Mariánské Radčice and Libkovice
By Samotar, 11 September 2015
Tušimice II and The Vicarage, or the Parsonage at Mariánské Radčice
By Samotar, 10 September 2015
Most - Lake, Fish, algae bloom
By Samotar, 8 September 2015
Monday: Bílina open pit excursion
By Samotar, 7 September 2015
Duchcov II. - past and tomorrow
By Samotar, 6 September 2015
Duchcov II.
By Samotar, 6 September 2015
Arrival at Duchcov I.
By Samotar, 6 September 2015
Poznámka k havárii rypadla KU 300 (K severu 1)
By Samotar, 19 August 2015
Poznámka pod čarou k výstavě Handa Gote: Věc, nástroj, čas, fetiš, hygiena, tabu
V tomto textu jsem se pokusil zachytit a popsat jistý habitat, který považuji za příznačný pro uvažování a tvorbu členů uskupení Handa Gote RD. Ten podle mne spočívá - tak jak ji nacházím v jejich estetice a poetice - v jistém způsobu zacházení s předměty, nástroji, technikou, nadneseně řečeno v dialektickém vztahu člověka ke věcem a naopak věcí vůči člověku. Jednou je ten symptom proklamativní, stává se přímo tématem představení, nebo instalace, jindy spíš diskrétní, možná intuitivní, což jistě neubírá na jeho důležitosti a závažnosti. Příkladem, o který se zde opírám, jsou zejména dvě „pracovní“, nebo „volná“ videa z roku 2009: Patinování a Semi-found objects.
K Patinování je v online portfoliu skupiny přiřazen text, opatřený poznámkou „re-edit“: Patinování je technika v divadle běžně užívaná. Má, zjednodušeně řečeno, za úkol vytvořit dojem opotřebenosti časem. Nabízí se zde otázka, jaký důvod a především jakou hodnotu má falešná opotřebenost časem. V době, kdy přirozené opotřebení časem je běžně vnímáno jako druh poškození, jeví se umělá patina jako absurdní a pokrytecký akt. Pro představení TRAINS jsme potřebovali čtyři kusy ochranných přileb. Nově zakoupené helmy ovšem výrazně kontrastovaly se zbytkem vybavení, které sestávalo převážně z recyklovaných surovin. Rozhodli jsme se pro přirozené patinování opotřebením. Přirozený průběh času jsme se zde rozhodli částečně urychlit pomocí simulace běžného procesu opotřebení. Čas jsme se pokusili akcelerovat pomocí síly a rychlosti. Při patinování nebyl nikdo zraněn a materiální škody způsobené celým procesem jsou zanedbatelné.
Kamera skoro deset minut sleduje způsob umělého opotřebování, patinace, prováděné jedním ze zakládajících členů HGRD. Čtyři zbrusu nové plastové ochranné helmy, provazem přivázané k pasu běžce jsou nemilosrdně vláčeny po různých površích v krajině, kterou se sportující patinér pohybuje. Běžec nové, červené a lesknoucí helmy „opotřebovává“ otloukáním, rituálním poškrábáním, akcelerovaným stárnutím, aby vzhledově i jinak zapadly do scénografie plánovaného představení Vlaky. Předměty jsou „špiněny“ vláčením v krajině, zasvěcovány poraněním původního průmyslového designu. Tester je postupně nahřívá, nakuřuje nad ohněm, zapřáhne za auto, koupe se s nimi v jezeru, táhne za malým motorovým člunem, jehož podoba souzní se „sudetsky-kutilskou“ estetikou HGRD. V jednom okamžiku si divák všimne, že jeden ze zasvěcovaných předmětů se ztratil a zbyly jen tři. Řekne si snad, že by bylo rozumnější ochranné helmy pro představení obstarat z druhé ruky, tedy rovnou a skutečně obnošené, staré, patinované přirozeným stárnutím. Že by to snad nešlo, je důvod vzniku videa a tedy i přítomností v portfoliu.
Druhý model manifestace autorského rukopisu je krátké video „Semi-found Objects, věci a nástroje užité v performancích“, datované do stejného roku, tedy po 4 letech od založení HG. Video odkazuje na filmovou techniku ploškové animace a styl instruktážních videí na youtube. Sledujeme zrychlený pohyb anonymních mužských rukou na pozadí zašlé, také patinované dřevěné desky stolu. Ruce manipulují drobnými předměty jako mechanické hračky, zelenina, sponka, nástroje, igelitový pytlík s bílým práškem, kostěné hladítko, kus krejčovské křídy, tedy věcmi, které - co se týče materiálu a tvaru – jsou co možná nejpestřejší. Předměty zde patrně zastupují, symbolizují smyslovou a morfologickou pestrost světa - jeho přirozenou škálu barevnosti, haptickou různorodost ve spektru od hladkosti a tvrdosti k měkkosti a poréznosti, prostupnosti. Vše je animováno, oživeno dotykem ruky: zkušené, zkoumající, mačkající, hladící, ohýbající i laskající každou z těch banálních drobností, aniž by jediná z nich metamorfovala v něco užitečného: v případě kapesního nože třeba ve zbraň. Ty věci jsou v rámci přiznané inspirace japonským kulturním stylem wabi-sabi sice kolonizovány, ovládány lidskými intencemi, ale uchovávají si jistou míru samostatnosti. Mohou se třeba manipulující inteligenci ruky vzepřít, podobně jako je třeba tomu u předmětů v taktilní ikonografii a filmové výtvarné řeči Jana Švankmajera.
U instruktážního videa o patafyzickém návodu na patinaci rekvizit „zrychleným procesování“ se v některých sekvencích nabízí metafora neživého předmětu jako potenciálního organizmu. Běžci sebou občas berou venčit domácí mazlíčky, přivázané na vodítku. Scéna koupání s helmami připomene ikonickou fotografii, na které vidíme, jako Konrád Lorenz demonstruje etologický princip imprintingu u malých housátek. Není snadno určit hranici, za níž se předmět proměňuje v divadelní rekvizitu a bod, ve kterém se magická, imaginativní povaha věci ztrácí a stává se bezduchou pomůckou, nástrojem vytváření iluze, natožpak manipulace. Tvrdím, že podobný dramatický, ale i noetický prvek srostlice - „hybridu lidí a věcí“ během následujících let najdeme i v dalších realizacích, objektech, divadelních projektech, nebo filmech, které vyšly z dílny HGRD. Mohou být označeny za projev environmentálních, nebo sociálně kritických rysů kolektivní, snad dokonce generačně formulované tvorby.
Mezi vzory, které HGRD uvádí v rozhovoru pro Artyčok padnou jména jako Věra Říčařová a František Vítek, John Cage, 9 Evenings, Pina Bausch, Akhe Ingeneering Theater, na stránkách pak jsou zmíněni Marcel Duchamp, Roman Signer, Gordon Monahan, Rimini Protokol, Forced Entertainment a Goat Island. I když to trochu vybočuje z rámce tohoto textu, za sebe bych doplnil třeba jména divadlo Mehedaha, Pierre Bastien, Akio Suzuki, Fishli – Weiss, Jerry Hunter, Rie Nakaima a Petr Válek (i když by s tím třeba HGRD nesouhlasili, nebo dokonce práce těchto autorů neznali). Napodobování a přiznanou inspiraci z výtvarného umění najdeme v tvorbě HGRD často a jejich manuály a postupy s otevřeností světu i světu umění souzní.
Zpět k úvaze nad tím, jak předmětná, vizuální a zvuková složka práce HGRD souvisí s pojetím reality. Nakolik je možné zde uvažovat o přímé nebo nepřímé reflexi sociálního a ekonomického systému, jenž se mi příčí označit jako „náš“. U konkrétního druhu „post-dramatického divadla“, které nevychází ze scénáře, deklamovaného slova a příběhu, ale je postavené na múzických, synestetických konceptech propojenosti obrazu, zvuku, gesta, pohybu a improvizace, se výrazovým prostředkem může stát napříkla technika, technologie, techné, jako způsob zacházení s předměty a aparáty. Aparát jako prostředek k pošťuchování světa je jedním ze základních stavebních kamenů poetiky HGRD.
Dále předpokládejme, že existují jisté myšlenky, které nelze lehce vyjádřit slovem: že jakmile jsou vysloveny, verbalizovány, rámovány a potvrzeny kódy a znaky, třeba rétorickými, prozaickými nebo poetickými, původní náboj slábne, nebo se mění v něco jiného. Že některé myšlenky mohou vznikat mimo jazykový aparát, a mohou být v jistém případě těmito proslovenými, případně psanými slovy limitovány. Jazyk nastaví, nebo determinuje novou situaci, která původní myšlenku, vycházející například z gesta, obrazu, masky, melodie, rituálu zplošťuje. Někteří dokonce uvažují o absenci, o vynechaném, nevysloveném, zamlčeném znaku, který náboj a význam uchovává. Právě tím, že zůstane nevyslovena. Sigmund Freud, Claude Levi Strauss, Michael Taussig, Victor Turner a další autoři v myšlení „přírodních“, mimoevropských národů hledali strukturální funkci toho, o čem mluvit nelze – co je „posvátné“, zapovězené, nečisté, co je tabu. I když posvátné se pochopitelně nekryje automaticky s nečistým, démonickým. Tabu – tedy to, co není záhodno a dovoleno ukázat, vyslovit - se v naší pseudosekulární společnosti mění v metastáze podvědomého magického myšlení a pohání korporátní a ideologickou manipulaci. Toto sice zaznívá spíš z druhého břehu, ale dokonce Ludwig Wittgenstein tvrdil, že „co se dá říci, dá se říci jasně; a o čem nelze mluvit, o tom se musí mlčet.“ (Tractatus logico-philosophicus, překlad Jiří Fiala, 1993).
O čem a proč nelze o něčem vlastně mluvit? Je důvodem vyčerpání, slabost, vyprázdněnost jazyka, impotence slova, nebo spíš neopak to zanícené, ukryté, bolestné a magické ložisko živého vtěleného slova, díky něhož ti vyvolení dříve dokázali zastavit mořské vlny, pohyb slunce na obloze? Není jistý druh divadla a jistý druh hudby z posledních reliktů ritualizovaného jednání, myšlení a mlčení, kde obřadnost, svátečnost, očistný rituál zázračného chaosu lze použít k něčemu ozdravnému? Estetika HGRD je poetikou post-apokalyptické manufaktury, poetikou blešího trhu na periférii, estetikou rakvičkárny, krásou staré, omšelé, pošpiněné, potřísněné drapérie - abych si ulehčil práci odkazem na brilantní studii Georgese Didi-Hubermana Ninfa moderna, Esej o spadlé draperii. Zde najdeme myšlenkový paradox, že pokud něco chceme skutečně spatřit, je lepší oči zavřít. Program stylové, nebo symbolické péče o zapomenuté, odvrácené, mizející, zavržené, vytěsněné, vyhozené předměty, recyklaci znalostí a technik, slast v hledání krásy a zázračného v ušpiněnosti a poníženosti toho, co v běžném provozu ztratilo praktickou cenu a hodnotu, souvisí s vnitřní integritou více než desetiletí aktivity kolektivu. Potíž je v tom, že tak „běžný prostor“, ekonomický a ideologický systém má v centrálním provozním aparátu velkých dat zakódovanou právě tu démonickou formuli, že produkce a produkt je zbožní, nikoliv zbožný vztah, že hodnota všeho je dočasná. Čím rychleji je Věc spotřebována, čím rychleji zapomenuta, čím snadněji ztratí uživatelskou i symbolickou funkci a změní se v odpad, nečistotu a špínu, tím je to pro lidskou společnost hodnotnější. To se netýká jenom materiální stránky naší současnosti, ale i duchovní vrstvy. U přírodních společností obě stránky života, noční a denní, snu i reality byly komplexním a křehkým předivem společenských a náboženských rituálů, zákazů, tabu, nebo fetišů, jež pozitivistická věda odvrhla jako příklady primitivního, vývojově zaostalého způsobu myšlení úzce propojeny.
To se - nahlíženo perspektivou ekocidy, definující naše životy - nabízí jako zřetelný symptom ignorance a neschopnosti uvažovat v širších souvislostech. Věda uznávající možnost kultické síly objektu, právoplatnost představ o životě „neživých“ předmětů jako jsou skály, voda a oblaka a schopnost uvažování u mimolidských entit jako stromy, rostliny, nebo zvířata se z hlediska naděje na budoucnost jeví jako užitečná. Relikty vývojově překonaných, defektních, „pošpiněných“ stádií vývoje společnosti jako byl animismus, nebo fetišismus bude možná třeba oprášit a dokonce rehabilitovat. Podobně jako obdivujeme předměty, artefakty kultur, které v těchto náboženských systémech žily bychom měli ocenit i myšlenkové a sociální struktury, které podobu těch kultovních předmětů formovaly.
Celkový rámec, situace, metody a techniky pojetí HGRD jsou logicky pečlivě epizodické, starostlivě ušpiněné, profesionálně bastlené, lehce infekční, bezpečnostně závadné a dráždivě patogenní, než dezinfikovatelné, lehce omyvatelné a ukryté a zabalené pod aseptickým povrchem dokončeného produktu. Ve svém programu HGRD dokonce zmiňují dnes trochu vyprázdněné retro termíny jako „recyklace, trvale udržitelný rozvoj, respekt k tradici a tradičním kulturám“. Bylo by zde možné zmínit i obecnější termín denovace, vlastně označující obavy, nebo snad naději, že k jistým hodnotám minulosti se musíme vrátit, ať už dobrovolně, nebo z donucení.
Miloš Vojtěchovský Praha 2020 a 2021.